Tips: Värmekamera på ClasOlle

Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

Angående elpannan (CTC Excellent II), så plockade jag av plåtarna och tog lite "värmebilder".
Glömde fota pannan, men hittade en bild på nätet på samma panna. De tre markeringarna
motsvarar ungefär bilderna från värmekameran. Jag tror att det syns vilken om är vilken.
Jag noterar att det är varmt runt säkerhetsventilen och runt elpatronerna. Även plåten
som tanken är monterad på (tredje bilden) är rejält varm.

Får se om grannarna kommer hem, de har den nya pannan som (nästan) alla byttes ut till
för 5-6 år sedan (till Nibe EVC 240). Våran var just då en av de nyaste pannorna i området
och undantogs från det kollektiva bytet. Idag är den nog den äldsta...

Utsidan av isoleringen verkar vara 30-35 grader. Kan inte avgöra om det är normalt eller inte.
Inne bakom frontplåtarna är det ganska varmt med alla varma detaljer och ytor...

Pannan kanske borde ha en egen tråd, men tänkte att värmebilderna platsar här.
Jag måste dock konstatera att dessa mätningar hade varit besvärliga att göra på annan sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av bearing »

Jag tänker att nu när vi går in i den kallare tiden på året spelar det inte så stor roll. Värmen kommer huset till nytta. Såvida inte rummet blir allt för varmt att vistas i. Men det ser väl ut som att man skulle kunna fylla utrymmet innanför plåten med isoleringsull?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

Jag tror att jag börjar med att mäta/fota lite på en av de nya Nibe pannorna.
Sedan tar jag en diskussion med föreningen (som ansvarar för värmesystemet)
kring att eventuellt ersätta pannan med en av den nya modellen...

Och visst, en del av värmen läcker nog in till övriga lägenheten, men rummet har en
yttervägg, och även huvudventilationen (utan återvinning) så det mesta läcker
nog bara iväg ut.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av ToPNoTCH »

MadModder skrev: 24 september 2023, 11:52:27 Kan det vara värt 3900 kr och få dubbla IR-upplösningen (eller 4-dubbla blir det egentligen) jämfört med Uni-T, plus videomöjlighet? Eller "bara" 3000 kr om man inte behöver video eller kamera för synligt ljus.
https://eur.vevor.com/thermal-imaging-c ... 57?lang=sv
Något lägre högsta temperatur, 350°C.
Den här guben nämner att det är svårt att se vad det är med lägre IR-upplösning när man kollar på bilderna efteråt, vilket inte är några problem alls med Vevor'n.
Lutar nog mot en Vevor... :humm:
Testerna på YouTube ser i allafall betydligt bättre ut än bilderna som folk lagt upp här.
Varianten på 254 Eur har väl inte färre funktioner är UNI-T, så 600:- extra för fyrdubbla upplösningen verkar vara en nobrainer IMO.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17154
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av AndLi »

600?
11,81*254 = 3007

Så den är 50% dyrare, färre funktioner än Uni-T är svårt att få till :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av MadModder »

Den varianten har ingen kamera för synligt ljus, så den har en funktion mindre.

Har fått svar från Vevor. Sensorn har 12µm-pixlar.
Så varje pixel är mindre känslig, men chipet är större så på det hela tar den in mer IR-strålning.
Uni-t: 2,04x1,53 mm
Vevor: 2,88x2,16 mm

Det finns en 6%-rabattkod för Vevor. Funkar i 12 dagar till. FALLSALE. Iaf lite kompensation för den usla växlingskursen.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av bearing »

hawkan skrev: 16 september 2023, 14:05:47 Här är en med högre upplösning 256x192 till ett bra pris 1132kr.
Kan ju vara bluff och båg men går att returnera i så fall.
https://www.amazon.se/V%C3%A4rmekamera- ... B0BXNXZC85
Jag bestämde mig för att prova kinavärmekameran som hawkan länkade till, NF-586S. Beställde via länken ovan, och den kom på 2-3 dagar.

Anledningen till att jag valde denna framför en "vanlig" värmekamera med skärm är att min erfarenhet av de vanliga är att skärmen är liten med dålig upplösning, och att det kan vara halvknepigt att få ut bilderna. Det brukar vara minneskort eller USB-kabel, och på de jag använt på jobbet har kontakten på kameran varit av en gammal standard, där sladden tappats bort, och inte varit så enkelt att få tag på som den i dagsläget oftast förekommande, USB-C. Med värmekameran i telefonen behöver man inte heller leta fram en speciell laddare eller R6-batterier varje gång man ska använda värmekameran efter att den laddat ur pga användning eller förvaring, därför att sin mobil håller man ju laddad. Samt att jag var nyfiken på vad en sån här billig manick klarar av, som trots det låga priset hade ganska bra upplösning och känslighet på pappret.

När jag skulle prova värmekameran fungerade den inte alls på min Samsung A50. Telefonen känner inte av att något anslutits. Jag undrar om det kan vara skräp eller korrosion i USB-porten? Är ibland problem även när man ansluter en laddare.

Men på flickvännens telefon fungerade den. I den halvt kinesiska instruktionsbroschyren fanns en QR-kod som ledde till en hemsida för nedladdning av en APK på 26 MB. Servern verkade vara hastighetsbegränsad eller högt belastad, därför att det tog flera minuter att ladda hem filen. Jag hann undra hur länge den servern finns kvar? och om jag kommer kunna ladda hem appen om 5-10 år? Och om appen kommer fungera med den telefon jag äger då?

Kvaliteten på höljet känns bra. Det är gjort av matteloxerad aluminium med avfasade kanter. Känns inspirerat av Apple.

Appen fungerade på första försöket på en Samsung S22. Appen visar temperaturen via en graderad färgskala intill bilden, samt som text inbäddat i bilden tre punkter (center, min, max), vilka även sparas i bildfilerna, se nedan. Man verkar inte kunna få med den graderade färgskalan i de sparade bilderna. Appen har en funktion som tillfälligt låser temperaturskalan, men så fort man tittar på ytor med allt för avvikande temperaturer ändras denna "låsta" skala ändå, så den funktionen blev jag inte så imponerad av. Det finns möjlighet att ändra vilka färger som används i temperaturskalan, men jag gillade nog standardinställningen bäst. Det finns även några funktioner som inte verkade göra någonting, så det är osäkert om de är implementerade i denna Kina-app.

Några smakprov:
2023-10-02-17-50-51.jpg
Trätaket (pärlspont) på övervåningen efter att ha hållt handen mot taket i några sekunder

2023-10-02-17-54-32.jpg
Stekpanna med innehåll från påse med blandade frysta grönsaker

2023-10-02-19-54-23.jpg
Vattenkokare. Jag noterade att ytan på 17°C i bakgrunden inte skiftade i temperatur trots att detta varma objekt var med i bild.

2023-10-02-19-52-33.jpg
Inuti kylskåp (4°C). Varierade rätt stort från minusgrader till plusgrader.

2023-10-02-19-53-33.jpg
Iskubslåda i grå silikon i frys (-18°C)

Vid ett tillfälle sparades bilden korrupt av Kina-appen:
Skärmbild 2023-10-02 204039.png
Denna bild visar även ett annat problem, nämligen att appen ibland väljer punkter så nära varandra att texterna hamnar ovanpå varandra. Syns även i bilden från stekpannan ovan.

Efter ett kort test är jag nöjd med upplösningen och att kunna se temperaturskillnader visuellt, vilket är anledningen till att jag skaffade en värmekamera. Precisionen verkar OK från rumstemperatur till kokhett vatten men jag är tveksam till precisionen vid låga temperaturer. I kylen (4°C) visade den ganska stor spridning. I frysen (-18°C) blev alla mörka ytor -30°C. Det här sista vet jag dock inte hur svårt det är att mäta, och hur en Fluke klarar sig i jämförelse?
En svag punkt är mobilappen. Den är OK, den gör det enklaste utan problem (förutom en gång när bilden sparades korrupt), men har buggar, och man kan nog inte vänta sig att alla (eller ens någon) kommer att fixas, då det inte framgår om appen fortfarande utvecklas eller inte. Av vad jag kunde se kunde man inte spara bilder från telefonens vanliga fotokamera tillsammans med värmekamerans bild.

En positiv överraskning var videoinspelningsfunktionen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av bearing 2 oktober 2023, 23:15:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av hawkan »

Jag köpte också en, såg att den tagit slut till det låga priset.
I stort håller jag med ovan. Den fungerar bra, reflexer ser varmare ut än de är, batteriladdaren är varm, alla 5v nätagg är varma, termostaterna till golvvärmen är varma, transformatorn till ringklocka likaså osv. En del ska åtgärdas.
Kunde inte koppla den samsung galaxy tab, verkar vara nåt med usb otg som inte fanns.
Jag är inte imponerad av appen, men det duger för mej. Noyafa som är tillverkare säljer en del olika modeller av värmekareror även handhållna så de verkar kunna tekniken. Men appen tja.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av bearing »

Jaha, se där, jag beställde häromdagen, så måste varit en av de sista till det priset. Såg nu att den verkar kosta 2-3ggr mer på andra ställen.

Har du förstått hur "regional temperature measurement" används?
Jag fick inte den funktionen att göra något annat än att visa några knappar (kors, linje mm) i kanten, men inget verkade hända när jag tryckte på dem.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av hawkan »

Man fick väl trycka en lite längre stund på t ex gula korset och sedan kunde man placera ut korset på skärmen.
Eller en lite längre stund på rektangeln sedan placera ut den på skärmen. Sedan är max min mätning inom rektangeln.
Tryck på reset/ böjda pilen för att få bort dem.
Skulle vilja testa på kretskort men har inte haft något lämpligt.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av MiaM »

bearing skrev: 2 oktober 2023, 21:05:50Anledningen till att jag valde denna framför en "vanlig" värmekamera med skärm är att min erfarenhet av de vanliga är att skärmen är liten med dålig upplösning, och att det kan vara halvknepigt att få ut bilderna. Det brukar vara minneskort eller USB-kabel, och på de jag använt på jobbet har kontakten på kameran varit av en gammal standard, där sladden tappats bort, och inte varit så enkelt att få tag på som den i dagsläget oftast förekommande, USB-C. Med värmekameran i telefonen behöver man inte heller leta fram en speciell laddare eller R6-batterier varje gång man ska använda värmekameran efter att den laddat ur pga användning eller förvaring, därför att sin mobil håller man ju laddad.
Det är förstås smaksak, men jag skulle säga att risken är nog större att i framtiden stå utan fugnerande mobil att köra en befintlig kamera mot, än att inte hitta rätt kablar.

För äldre USB-varianter så är väl tumregeln att köpa sånt på rätt loppisar, d.v.s. de som har en avdelning för sånt med någon ansats till ordning och rimliga priser. Om de kostar en tia eller liknande per styck så kan man köpa en klase t.ex. Mini-USB för gamla prylar. Annars har väl Kjell&Co antagligen fortfarande sådana kablar.

Hela diskussionen ovan lär väl också gälla för t.ex. boroskopkameror. Jag måste t.ex. erkänna att jag har hittills aldrig provat att fiska ur filer ur mitt boroskop som jag köpte på Lidl för ett antal år sen. Jag borde nog göra det, kvaliteten på kameran är säkert bättre än skärmen. Tror att den har plats för minneskort.

Minneskort kan nog vara större problem. Idag klarar säkert de flesta kameror SDHC men för några år sen var det nog inte helt otänkbart att de inte gör det, och då ska man gräva fram kort som inte är större än 2GB...
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av bearing »

Jo, jag kom väl fram till det igår. Att förmodligen är det klokare för framtiden att köpa en komplett värmekamera med skärm än detta USB-C värmekamerahuvud som har en osäker framtid.

Jag får antagligen spara en gammal mobil som jag använder som skärm till värmekameran i framtiden. Nu verkar det dock inte kunna bli min A50, därför att jag får det fortfarande inte att fungera. Har provat att ansluta mobilen till datorn via USB-C, och det fungerar. Så det måste vara något kompatibilitetsproblem med denna enhet. Frågan är om jag kommer kunna räkna med att det fungerar om jag köper en nyare Samsung? Jag måste kanske åka till affären och prova innan jag köper nästa telefon?
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av bearing »

bearing skrev: 3 oktober 2023, 08:53:19det måste vara något kompatibilitetsproblem
Jag upptäckte en sak, nämligen att Samsungs A-serie sällan stöder USB 3, och jag gissar att den här kameran kräver USB 3. A-mobilerna har normalt bara USB 2 med USB-C kontakt. (USB C innebär alltså inte automatiskt USB 3, som jag har trott).

Första mobilen från Samsungs S-serie med USB 3 verkar vara S8. Första ur A-serien verkar vara A90 (den enda).
https://www.gsmarena.com/compare.php3?& ... hone3=9795

Antagligen är det dessa från Samsung som har USB 3: (de i listan nedan stöder nämligen extern skärm via USB C)
Galaxy S Phones: S8 series, S9 series, S10 series, S20 series, S21 Series, and S22 series.

Galaxy Note phones: Note8, Note9, Note10 series, Note 20 series.

Galaxy foldables: Fold, Z Fold2, Z Fold3, and Z Fold4.

Galaxy A phones: A90 5G.

Galaxy Tablets: Tab S4, Tab S5e, Tab Active Pro, Tab S6, Tab S7 series, Tab S8 series, Tab S9 series, Tab Active 3.
https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00062657/

Jag kan inte bekräfta detta då det inte verkar specat vad värmekamerahuvudet kräver för en USB-anslutning. Har bara testat med min A50 (fungerade ej, USB 2) och en S22 (fungerade, USB 3.1).

Det kan vara något att tänka på ifall man tänkt köpa en sån här.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av hawkan »

Jag har en Samsung S21 som kan, och en Galaxy Tab A som inte kan. Stämmer med din lista.
Xiaomi Redmi 10 funkar också

Jag har förresten testat på ett kretskort
2023-10-07-09-48-53[1].jpg
Inte så skarpt, och så har den stått med ström på i nån minut så värmen har spridit sej.
Inga problem att hitta vad som är varmt. Reflektioner i blanka ytor, tenn osv kan luras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av bearing »

Ser ut som att den inte riktigt fått fokus. Finns det någon närgräns för optiken?
Skriv svar