Jo, cyklar från den perioden, särskilt Europeiska kan ha helt egna gängar som inte förkommer någon annan stans i praktiken.
En del gamla Brittiska bombplan körde BA (men imperial BA, metrisk BA har jag för mig bara var en mycket kort period i slutet av 1800 talet, britterna använde mig veterligen aldrig den) helt igenom, till exempel Lancaster bombarna.
TPI systemet kan däremot jänkarna mycket väl ha använt, tror de gör det fortfarande för en del saker (i Sverige är det ovanligt efter 1960 talet vad jag känner till, UN (Unified) hände dock med länge, tex i vissa bilmotorer, jag vet inte varför Volvo använde UN till vissa motorer, om det hade att göra med någon internationell standard eller liknande, så finner man sådana gängor här i sådana sammanhang är det nästan alltid UN gänga på bilar).
gängskär till svarv
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: gängskär till svarv
Volvo trodde nog att UN skulle bli den nya guldstandarden och bytte från MM till UN.Mizzarrogh skrev: ↑17 oktober 2023, 15:10:50 jag vet inte varför Volvo använde UN till vissa motorer, om det hade att göra med någon internationell standard eller liknande.
Re: gängskär till svarv
Ah, jag fick för mig att det var på originalaxeln muttern inte gick på, ska läsa noggrannare framöver
Re: gängskär till svarv
Nu vart jag osäker.
Jag trodde det var en hemgjord axel och nya UNF-muttrar?
Jag trodde det var en hemgjord axel och nya UNF-muttrar?
Re: gängskär till svarv
ett helt inlägg för att klargöra
en ny mutter från affären, 3/8 24 går inte på originalaxeln, 0.2mm för smal diameter,
svarvade en ny axel som originalmuttern går på....
och tillverkade två st muttrar av 17mm 8 kantstång....
som går på perfekt....
svarvens kugghjulssats är ställd på 24TPI,
samma stigning på en UNC bult från affären...
kan ta en bild sen.
kom på att jag åkte till cykelmecken och han hittade en axel som var gängad hela vägen som originalmuttern passade på,
emn det finns en massa mekanik som ska glida omkring på axeln, då man trampar och bromsar, så det var inte bra...
så helt unik gänga är det inte...
en ny mutter från affären, 3/8 24 går inte på originalaxeln, 0.2mm för smal diameter,
svarvade en ny axel som originalmuttern går på....
och tillverkade två st muttrar av 17mm 8 kantstång....
som går på perfekt....
svarvens kugghjulssats är ställd på 24TPI,
samma stigning på en UNC bult från affären...
kan ta en bild sen.
kom på att jag åkte till cykelmecken och han hittade en axel som var gängad hela vägen som originalmuttern passade på,
emn det finns en massa mekanik som ska glida omkring på axeln, då man trampar och bromsar, så det var inte bra...
så helt unik gänga är det inte...