Arboga Combimatic spindel problem

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
GnomeForSale
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 augusti 2023, 18:22:21

Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av GnomeForSale »

Hej! har nyligen köpt mig min första cnc fräs, en Arboga Combimatic 535 som styrs av ett heidenhain tnc155 system. Problemet med maskinen var att den stod i några år innan jag köpte den. Varken axlar eller spindel gick att köra fick jag berättat för mig, kom fram till att I/O kortet/PL100 hade några brända komponenter. Skicka iväg kortet på lagning och återmontera i maskin. Axlarna gick att köra och allting datormässigt verkade funka så långt som jag testade den åtminstone.

Men nu till problemet, Spindeln lyckas jag inte få igång och jag är väldigt grön när det gäller maskinhårdvara/mjukvara och är lite osäker på vilka utgångar/ingångar som det ska finnas spänning på för att spindeln ska gå, vilka reläer som ska aktiveras vid olika funktioner, vad lastmodulerna gör för nåt osv?
Det ända jag har känt mig manad till att kolla är börvärdet från Tnc kortet, får alltså fram 3v@1500rpm till spindelservot.

Om någon här har varit med om liknande innan eller behäskar kunskaper som en annan saknar och kan guida mig lite vart jag ska börja leta så skulle det vara mycket tacksamt! :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av säter »

Vad är det för typ av motor?
Vanlig DC-motor?
GnomeForSale
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 augusti 2023, 18:22:21

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av GnomeForSale »

Tror det är nån typ av dc shunt motor. sitter nån kontroller från labod electronics, GN 3 DZ 380/400-50-4Q KRF. Så sitter det ett separat fält regler kort från labod electronics som det står FIR3.1 på.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av säter »

Har du elritning på spindeldriven?
GnomeForSale
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 augusti 2023, 18:22:21

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av GnomeForSale »

Tycker personligen att elchemat är lite luddigt men det går nog att komma fram till något. Relä K5 som börvärdet från Tnc går igenom får aldrig nån styrström från PLC kortet(vet ej om den ska ha nåt). Men i schemat står det att det är inkopplat på nåt med lågt börvärde spindel?
FVGJ1661.JPG
IMG_0695.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av verkstaden »

Är inte K5 till spindelindexering?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av säter »

GnomeForSale skrev: 10 september 2023, 19:29:49 i schemat står det att det är inkopplat på nåt med lågt börvärde spindel?
Var hittar du den uppgiften?
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av malman »

Det jag skulle göra för att felsöka är:
Kolla att K4 aktiveras. (Tror det är 'enable' för spindeln)
Kolla att tnc spänningen går att variera genom varvtals valet.
Och att den finns förbi k5, dvs vid reglerkortet (svårt att se vad ingångarna heter. 6 och ?5?) Tror att k5 borde stå i inritat läge i normaldrift.
Antar att F44 och 'termo xxx' går till någon form av övervakning... som kanske är ett av vilkoren till att aktivera K4.
Kolla F8.
Sen skulle jag mäta om man får någon spänning på fält och motor lindningar (och att de kretsarna har kontakt och är hela, dvs ohm mäta, så man vet att inget påverkar dessa kretsar)

Sen får man börja klura på riktigt....
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av säter »

Jag är lite ovan med symbolerna.
Det zig-zag formade, är det spolen på ett relä?
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av malman »

Är lite osäker på vad F44 är för något.. överström avkänning eller nåt tänkte jag... i övrigt ser jag inga relä spolar i denna del av schemat....

I övrigt är de zig zag ritade ledarna bara indikering att det är partvinnad ledare, dvs troligen lite störningskänslig signalering i dessa.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av tecno »

säter skrev: 11 september 2023, 11:46:46 Jag är lite ovan med symbolerna.
Det zig-zag formade, är det spolen på ett relä?
Zig-Zag tolkar jag som skärmad partvinnad kabel.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av malman »

Jo, med biledaren och domus/oändlighet/liggande åtta symbolen blir det skärmad dito. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av grym »

zigzg tvinnat

det mesta är enkelt
har du en knapp för att jogga spindlen vid växelbyte eller något liknande, kan vara k5, eller om den körs vid växelbyte

den kan man troligen använda, om allt annat är ok för att jogga spindlen och kolla om den funkar
GnomeForSale
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 augusti 2023, 18:22:21

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av GnomeForSale »

har ej elschemat på mig just nu, får tag i den imorgon. såhär är det, lindningen/magneten i relä k5 styrs av pl100 kortet, kommer inte riktigt ihåg vart på kortet den sitter men däremot så står det något med spindel börvärde lågt ungefär, det reläet får ingen styrning och jag är osäker om den ska ha det då jag inte fått den att klicka nån gång. tnc spindel börvärdet som går igenom k5 har kontakt och jag får spänning hela vägen fram till spindelservot. Jag har testat att ändrat S-värdet och spänning ändras då också. R1 och R2 som får spänning från relä k5 får jag inget ur, antar att det ska ligga spänning där när reläet får styrström.

F44 är bara en vanlig brytare som ej styrs elektroniskt i denna maskin, har kontrollerat funktion på denna och det ser okej ut.

ingång 3 på E6 får 24v så fort jag kör m03 eller m04, varav ingång 4 har 24v oavsett om spindel är igång eller ej, <= ska kontrollera detta imorrn så jag inte säger fel.

utgångarna 10-11 och 12-13 400vdc ut, har en växelspänning på 12v 60hz. Osäker om detta bara är för att den beter sig så vid ''viloläge'' eller om det är något som är fel i den?

utgång 10 och 16 på fältregleringskortet får jag ut 330-340vdc

kan mäta upp f8 imorrn efter jobbet.
GnomeForSale
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 augusti 2023, 18:22:21

Re: Arboga Combimatic spindel problem

Inlägg av GnomeForSale »

Sitter ingen växellåda i denna maskin endast remdriven. 80-5000rpm.:)
Skriv svar