Jag håller på med ett projekt 220V fjärrströmbrytare -> 9V fjärrströmbrytare och nu behöver jag hjälp med att välja relä. Jag förstår inte riktigt alla specifikatoner t.ex.
Kontaktfunktion: 1-polig växling (Form 1C)
Brytförmåga: 1 A, 50 V~, 60 V=, 50 VA, 30 W
Min kontaktlast: 1 mA, 5 V=
Kontaktmaterial: AgPd + Au-plätering
Kontaktresistans: Max 50 mΩ
Isolationsresistans: 1×108 Ω
Överslagsspänning: 500 V~
Stig-/fall-/studstid: Max 7/3/0,6 (5,4) ms
Ett relä i mängden från Elfa...
Förstår jag rätt är brytförmågan vad som krävs att den ska slå till? Jag vill använda ett litet batteri och har därför valt 9V. Vad ska jag tänka på, behöver jag mäta upp någonting i kretsen (ström till reläet t.ex.)?
Eftersom jag vill försöka använda kretsen som finns måste jag fråga om det är helt galet att lägga reläet "bredvid" (löda kablar i de gamla hålen) då jag inte tror jag kommer hitta något som passar där det gamla reläet har suttit. Vad ska jag tänka på då?
Jag är lite färsk på detta med elektronik, men jag tyckte att detta inte borde vara så svårt.
Välja rätt relä
Har jag förstått Dig rätt vill då alltså styra en 9V krets med en fjärrströmbrytare som styr 230V nätspänning? Då finns det två enkla och säkra alternativ beroende på vad Du vill göra.
Skall Du styra en apparat till/från och inget mera så anslut dess nätdel till fjärrströmbrytaren.
Behöver Du reläkontaktr så köp/hitta en liten nätdel av den typ som sätts direkt i ett vägguttag och ger t.ex. 12V ut. Sätt denna i fjärrströmbrytaren och anslut ett relä till denna. Reläets spolspänning skall överensstämma med den spänning nätdelen ger.
Innan Du har skaffat mera erfarenhet än Ditt inlägg antyder att Du har är det inte att rekommendera att Du experimenterar med nätspänning.
Skall Du styra en apparat till/från och inget mera så anslut dess nätdel till fjärrströmbrytaren.
Behöver Du reläkontaktr så köp/hitta en liten nätdel av den typ som sätts direkt i ett vägguttag och ger t.ex. 12V ut. Sätt denna i fjärrströmbrytaren och anslut ett relä till denna. Reläets spolspänning skall överensstämma med den spänning nätdelen ger.
Innan Du har skaffat mera erfarenhet än Ditt inlägg antyder att Du har är det inte att rekommendera att Du experimenterar med nätspänning.
Dels måste du kolla att reläet klarar att sluta/bryta den spänning som du avser, t.ex 230 V växelström. 5 A
(brytförmåga).
Sen måste du kolla vad som krävs för att driva reläet.
Det står oftast under rubriken "spolspänning".
Kan t.ex stå 4 - 10 Volt, 300 ohm.
Då kan du räkna ut hur mycket ström reläet drar.
(brytförmåga).
Sen måste du kolla vad som krävs för att driva reläet.
Det står oftast under rubriken "spolspänning".
Kan t.ex stå 4 - 10 Volt, 300 ohm.
Då kan du räkna ut hur mycket ström reläet drar.
Ok, jag kanske blev lite klokare.
Marta: Jag har defenitivt inte för avsikt att stoppa in min modifikation till 230V~. Jag ska använda min strömbrytare utomhus och har då inte tillgång till nätspänning (hade jag haft tillgång till det skulle jag inte behövt modifiera strömbrytaren).
Men tack för tipsen. Jag hittade ett 12V relä på claes ohlsson och provar mig fram... (Införskaffade även en liten byggsats för att öka lite mer i kunnande
)
Marta: Jag har defenitivt inte för avsikt att stoppa in min modifikation till 230V~. Jag ska använda min strömbrytare utomhus och har då inte tillgång till nätspänning (hade jag haft tillgång till det skulle jag inte behövt modifiera strömbrytaren).
Men tack för tipsen. Jag hittade ett 12V relä på claes ohlsson och provar mig fram... (Införskaffade även en liten byggsats för att öka lite mer i kunnande