Reglera varvtal på enfas motor (230V fas till noll)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: Reglera varvtal på enfas motor (230V fas till noll)

Inlägg av Prins Valiant »

En fas från omriktaren blir ej inkopplad. Då blir det ju osymmetri mellan de tre fasernas ström
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag menar att man tar bort kondensatorn och kopplar in de 3 lindningarna som på en vanlig 3-fasmotor.
Prins Valiant

säter, jag har samma uppfattning med mina gamla kunskaper. Men man vet ju aldrig när nya tankar kommer in i utvecklingen. Men man borde ju kunna ohm-mäta kopplingen på motorn och kontrollera om den har symmetri i samtliga lindningar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag är bara lekman.
Tanken var om det gick att varvtalsstyra en 1-fasmotor på ett enkelt sätt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

säter skrev: 30 augusti 2023, 10:51:11 Om man har en 1-fasmotor med driftkondensator, går det att bygga om en sådan till 3-fas?
För det mesta inte då en kondensatormotor i regel bara har 2 lindningar, vilka i regel inte är lika.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Då stämmer inte den bild som jag postade alltså?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är väldigt olika, en del motorer har två lindningar, en del har tre, alla kondensatormotorer jag stött på med tre lindningar, så är lindningarna olika.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kinaväxelriktare kan vara störigare än andra

men oftast behövs det filter på inkommande ändå, och skärmad kabel på utgående

förr kunde man köpa filter på utgånde på vanliga som abb

vet inte om det på gamla motorer , med kanske sämre isolering, kan ha en fördel med filter på utgående då man inte får samma spänningsspikar på motorn då
bara en tanke
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Sedan 90-talet har jag mätt en del på vfo. ABB, Bevi, Danfoss, Vacon, NFO och Mitsubishi är de jag kommer ihåg. De har blivit mycket bättre sedan 90-talet. Övertoner och skräp de skickar ut har minskat mycket. På inkommande sidan finns så gott som inga övertoner idag. LED-lampor är värre. NFO är så klart bäst. Fast det kostar att ligga på topp. Nu har jag inte mätt på kina vfo så jag kan inte uttala mig om dessa. Har heller inte mätt på de största vfo. Den största var 32A.
Skärmat på utgången ska man definitivt ha, även om de har blivit bättre. Att installera den skärmade kabeln på ett riktigt sätt är minst lika viktigt. Skärmade förskruvningar är ett absolut måste.
Filter på utgången borde ta bort en hel del transienter så det borde definitivt bli bättre för motorer med dålig isolation. Finns det inte filter till det fabrikat man har borde det gå att använda filter från en annan VFO. Det viktiga här är ju att filtret klarar strömmarna och att man kan få det HF-tätt.
Att använda 3*230V istället för 3*400V borde också bli skonsammare för isolationen. Där det nu går pga strömmarna.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Mindmapper:

Jordar du skärmen mellan VFD och motor bara i VFDn eller i båda ändar? Jag gissar på båda ändar eftersom jordströmmar knappast är ett problem. Skyddsjord är ju ändå jordad i båda ändar.

Någon rekommenderade att man lämnar motorer till en firma för att kolla isoleringen. Kan man inte göra det själv? Hur ska man i så fall gå tillväga? Jag tänker närmast på att göra en egen "testrigg", snarare än att köpa något. I princip ska man väl "megga" med hög spänning?

Om isoleringen är bra nog är det väl bättre att köra 400 än 230, för att få ner strömmen? Om isoleringen duger för 230 men inte för 400 så är det naturligtvis 230 som gäller.

Finns det några riktmärken om hur man ska utforma och dimensionera ett filter mellan VFD och motor? Om man har en VFD utan eller med otillräckligt flter.

Jag hittade bl.a. detta om filter, där dom skiljer mellan Dv/dt filter och “sinus våg” filter.
https://eecoonline.com/inspire/vfd-load-filters
Benefits of VFD load filters
• Slow down the pulse dv/dt.
• Reduce common mode noise and currents (by as much as 30%)
• Increase bearing life
• Lower motor temperature
Även här tänker jag att man bör kunna knåpa ihop något själv. Induktanserna är väl kanske det svåraste att göra själv? Men, det är ju inte så stora strömmar. I mitt fall.

/Pi
Prins Valiant

Jag jobbade på ett globalt företag som tillverkar större frekvensdrivna maskiner för industrin (numera pensionär). Man har stor egen utveckling. Även modernisering av befintliga utrustningar är en viktig affärsidé med bibehållna motorer. Därför har dess ingenjörer studerat vad som krävs för äldre utrustning, och det finns internt speciella instruktionsböcker för modernisering.
Resultatet är som Grym och Mindmapper skriver, jag stöder allt de skriver. Vi hade långa checklistor vad som måste uppfyllas. Det gällde kabellängder, kabeltyper, behov av Du/Dt filter, EMC-filter, spänning, förläggning av signalkablar från encoders osv. Men ganska ofta behövdes inga speciella åtgärder. Dock skall man ha klart för sig att kraven för vilka störningar som maskinen avger, skall i dessa fall endast uppfylla standarden för utrustning i industriell miljö, ej hemmamiljö.

Det stämmer att VFD och störningar har minskat mycket. För ca 10 år sedan kom en skärpning av normerna när det gäller störningar, vilket medförde att nästan alla tillverkare behövde förbättra sina utrustningar. Detta var krav för att få att uppfylla CE-kraven.
Ibland ser jag det som att ifall man sitter i sitt eget garage långt ifrån grannar, kan man följa "industriell standard" för Det är ju intermittent drift och det är mitt eget nätverk eller dator som eventuellt störs ut.

Mindmapper har en del funderingar. Man skall jorda skärmen i båda ändar, men varje tillverkare skriver i sina anvisningar hur detta skall utföras för att den av de levererade utrustningen skall uppfylla gällande krav.

Det blir ju höga spänningstrancienter i ledningen. Olika kabeltyper har olika kapacitans, och detta innebär mer eller mindre höga trancienter, betydligt högre än nominell spänning. En vanlig modern motor har en lindning som tål minst 750V, vilket medför att det ej är några problem.
Med äldre motorer sätter man ofta in Du/Dt-filter. Schaffner är en stor tillverkare av sådana. Antar att man på deras hemsida kan hitta information för att välja rätt storlek.
När det gäller "Meggning" så innebär det att man lägger på 1000V på lindningen och får då ett värde på hur bra isoleringen fungerar vid denna spänning. Det finns vissa tumregler för vad som är acceptabelt, men man kan säga att ifall motorn får godkänt vid 1000V meggning, kommer den även klara vad VFD'n skickar ut.
När det gäller matningsspänning hjälper det inte att sänka spänningen. Mellanledet vid 400V matning kommer att ligga på ca 550VDC. Detta är spänningsnivån för pulsbreddsmoduleringen, oavsett utspänning. Det blir bara lite "glesare" i moduleringen för att den genomsnittliga spänningen ej skall överstiga 230V.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Finns det färdiga filter även för billiga grejer som passar äldre standardmotorer?
Prins Valiant

Tyvärr vill jag nog påstå att för en privatperson så kommer dessa filter kosta betydligt mer än frekvensomriktaren från Kina.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

monterat några filter på utgående
abb
var bara en trefasinduktans

skulle antagligen gå att ta en liten trefastransformator med sekundärström som är i samma härad som strömmen till motorn
det var en öppen en och var exakt som en trefastransformator med bara tre lindningar

om jag hadde gjort detta kanske kanske jag satt på liten snubber per fas mellan induktans och motor
vore värt att mäta med skop och se hur signalen ser ut

behövs inte mycket kapacitans mellan dom två induktiva komponenterna för att minska spänningsspikar
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! :tumupp:

Hade det varit en dyrare maskin hade det varit annorlunda, men detta är gamla grejer från 40 talet jag använder själv hemma. :)
Skriv svar