Reglera varvtal på enfas motor (230V fas till noll)
- Mizzarrogh
Re: Reglera varvtal på enfas motor (230V fas till noll)
Ja, på många gamla maskiner sitter fästen för externa armar och annat, eller delar som behöver passa exakt mot resten av maskinen som en integrerad gjuten del av motorns hölje, ibland utgör motorhöljet också en del av maskinstommen, som tex på vissa Amerikanska slipmaskiner. (Om ni tittar på Schaublin filmerna jag länkade till i Johans tråd så ser man mycket av detta även hos dessa)
"julosten" jag fotograferade märkplåten på har ett fäste som skall passa mot pelaren på maskinen, det går säkert att göra om på just den men det är rätt mycket jobb, dessutom behöver man ofta räkna om saker som diameter på remskivor och annat om man byter till en annan motortyp.
"julosten" jag fotograferade märkplåten på har ett fäste som skall passa mot pelaren på maskinen, det går säkert att göra om på just den men det är rätt mycket jobb, dessutom behöver man ofta räkna om saker som diameter på remskivor och annat om man byter till en annan motortyp.
Om jag har fattat rätt så går det att bygga om en 3-fasmotor till 1-fas.
Då borde väl det omvända gå också?
I alla fall på vissa motorer.
Då borde väl det omvända gå också?
I alla fall på vissa motorer.
- Mizzarrogh
Jag vet inte, du menar att man delar på lindningsgrupperna och tar bort kondensatorn, eller?
Det beror nog på hur den är gjort, går det att isolera lindningsgrupperna symmetriskt så borde det gå, tycker man
, men de på bilden med märkplåtarna så kan man bygla om dem till enfas på just dessa, jag antar att man delar av och förbinder den lindningsruppen mot de andra två i så fall, det ser i allafall ut så när jag tittar på dem.

Det beror nog på hur den är gjort, går det att isolera lindningsgrupperna symmetriskt så borde det gå, tycker man

Var hittade du den informationen på märkplåtarna?
- Mizzarrogh
Nej, det är bara på de två jag postade bild på bara märkplåten på, det sitter en nit just där på den svarta motorn så det kanske inte syns så bra på bilden.
Jag gör ett försök till en sammanfattning, så får ni rätta mig om jag har fel.
1. Trefas, vid nätanslutning och i motorn är i allmänhet att föredra.
2. Om man kan välja mellan 400 och 230 volt i motorn så är 400 att föredra, eftersom det blir mindre ström.
3. Om man har en motor som, av mekaniska skäl är svår att ersätta, då är det så.
4. Om motorn är enfas så kan man skaffa en frekvensriktare som är 3-fas till 1-fas.
5. Om man inte har 3-fas (uttag) så kan man ha en frekvensriktare som går på 1-fas. Med antingen 3-fas eller 1-fas ut, beroende på motorn.
Jag har avsiktligt rundat motorn lite. Jag tycker inte att jag kan motorer tillräckligt bra för att göra en översikt över dessa.
Borstade DC, borstlösa DC (BLDC), asynkronmotorer och synkronmotorer har jag hållit på med, men det här med att köra en trefasmotor på enfas med kondensator har jag aldrig behövet sätta mig in i. Det kanske kommer...
/Pi
1. Trefas, vid nätanslutning och i motorn är i allmänhet att föredra.
2. Om man kan välja mellan 400 och 230 volt i motorn så är 400 att föredra, eftersom det blir mindre ström.
3. Om man har en motor som, av mekaniska skäl är svår att ersätta, då är det så.
4. Om motorn är enfas så kan man skaffa en frekvensriktare som är 3-fas till 1-fas.
5. Om man inte har 3-fas (uttag) så kan man ha en frekvensriktare som går på 1-fas. Med antingen 3-fas eller 1-fas ut, beroende på motorn.
Jag har avsiktligt rundat motorn lite. Jag tycker inte att jag kan motorer tillräckligt bra för att göra en översikt över dessa.
Borstade DC, borstlösa DC (BLDC), asynkronmotorer och synkronmotorer har jag hållit på med, men det här med att köra en trefasmotor på enfas med kondensator har jag aldrig behövet sätta mig in i. Det kanske kommer...
/Pi
njee
enfasmotorer är till 99%, om asynkrona med kondensator och då i praktiken tvåfas
ge gärna exempel på frekvensomformare för detta, brukar inte fungera
enfasmotorer är till 99%, om asynkrona med kondensator och då i praktiken tvåfas
ge gärna exempel på frekvensomformare för detta, brukar inte fungera
- Mizzarrogh
Han kanske menade puls styrning, HF apparater eller liknande?
VFD tror jag inte går, men HF borde gå om motorn är byggd för att tåla detta, dvs.
VFD tror jag inte går, men HF borde gå om motorn är byggd för att tåla detta, dvs.
Det var just de jag menade.Mizzarrogh skrev: ↑30 augusti 2023, 16:00:51 Nej, det är bara på de två jag postade bild på bara märkplåten på
Jag kan inte se något som tyder på att de är omkopplingsbara till 1-fas.
Det finns nog inte, eftersom det är olämpligt att göra så.
Jag tänkte bara på hur man skulle utforma elektroniken, men även om det går att göra sådan elektronik så är det nog inte lämpligt.
Jag hittad detta.
https://www.maderelectricinc.com/blog/c ... hase-motorIt is not advisable to operate a single phase motor with a variable frequency drive. While it is technically possible, the disadvantages far outweigh any benefits that you might expect. In a majority of cases, it is less expensive to upgrade to a 3 phase motor for use with a VFD.
Jag tolkar detta så här.
Byt ut motorn mot en 3-fas. Om det inte går, undvik helst VFD.
/Pi
-
En sak är säker, det kommer aldrig att fungera med en ordinarie VFD, eftersom samtlig alltid har symmetriövervakning av strömmarna.
- Mizzarrogh
Jag blir inte vidare klok på dem, men i teorin borde det går om man kopplar om metallblecken i dosan och kopplar in en startkondensator, tror jag.säter skrev: ↑30 augusti 2023, 16:19:39Det var just de jag menade.Mizzarrogh skrev: ↑30 augusti 2023, 16:00:51 Nej, det är bara på de två jag postade bild på bara märkplåten på
Jag kan inte se något som tyder på att de är omkopplingsbara till 1-fas.
Skulle dock tro att den då både drar avsevärt mer ström samt tappar i effekt...
- Mizzarrogh
En generell regel jag fått lära är dock att man aldrig skall köra en motor byggd för deltaläge länge i Y läge under belastning, i allafall inte de gamla.
Ser det ut så här borde det väl gå?Prins Valiant skrev: ↑30 augusti 2023, 16:33:02 En sak är säker, det kommer aldrig att fungera med en ordinarie VFD, eftersom samtlig alltid har symmetriövervakning av strömmarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.