Reglera varvtal på enfas motor (230V fas till noll)
- Mizzarrogh
Re: Reglera varvtal på enfas motor (230V fas till noll)
Ok, tror ni att det alls är mening med dedär, eller skall man försöka hitta en mekanisk lösning i stället?
Svårt att säga, det blir ju inget annat fel än kortslutning i motorn, om den inte klarar omformardrift.
Mellan vilka varvtal hade du tänkt köra?
-
Det stämmer som TomasL skriver, att omriktare är tuffare fär isoleringen. I jobbet moderniserade vi många maskiner med omriktare, och det var faktiskt sällsynt att isolationen tog stryk. Hade dock en rekomendation att megga motorerna med 1000V innan arbetet påbörjades, så är man mer på säkra sidan.
Annars finns det många exempel på ombyggda maskiner här på forumet, där enkla kinesiska omriktare används. Ju enklare, desto bättre i applikationer, där användaren ej är expert. Själv har jag hjälpt ett antal med att beskriva exakt hur och vilka parametrar som behöver ändras, efter det att jag fått motordata och bruksanvisning för omriktaren.
En sak jag alltid vill betona, är att köpa en ca 50% för stor, exempel, du har en motor på 380VAC, 0,8 A. 0,8 x 1,5 = 1,2A, köp minst 1,2 A nominell ström.Detta garanterar fullt moment genom hela fartregistret!
Titta även ingående på motordata för kinesiska omritare, flera har 1-fas 220V in, och 3x220V ut. Förekommer även 1-fas 230V in och 3x380V ut. Du skall naturligtvis ha 3-fas 380V in och 3-fas 380V ut (ingen felskrivning i spänning, kinesiska omriktare anger alltid 220/380V).
När det gäller svarvning har nog en del blivit lite besvikna på omriktare. De tror att bara för att man har steglös hastighet, så kan man sluta att på mekanisk väg välja utväxling.
Om man har ett stort stycke innebär det före ombyggnad att man kanske växlar ner hastigheten så att den blir exempelvis 2:1 . Då dubbleras momentet och hastigheten halveras, viket troligtvis behövs vid stor diameter.
Om du däremot sänker frekvensen från 50Hz till 25Hz, för att erhålla samma hastighet, förblir momentet detsamma och hastigheten halveras, svarven känns orkeslös.
Annars finns det många exempel på ombyggda maskiner här på forumet, där enkla kinesiska omriktare används. Ju enklare, desto bättre i applikationer, där användaren ej är expert. Själv har jag hjälpt ett antal med att beskriva exakt hur och vilka parametrar som behöver ändras, efter det att jag fått motordata och bruksanvisning för omriktaren.
En sak jag alltid vill betona, är att köpa en ca 50% för stor, exempel, du har en motor på 380VAC, 0,8 A. 0,8 x 1,5 = 1,2A, köp minst 1,2 A nominell ström.Detta garanterar fullt moment genom hela fartregistret!
Titta även ingående på motordata för kinesiska omritare, flera har 1-fas 220V in, och 3x220V ut. Förekommer även 1-fas 230V in och 3x380V ut. Du skall naturligtvis ha 3-fas 380V in och 3-fas 380V ut (ingen felskrivning i spänning, kinesiska omriktare anger alltid 220/380V).
När det gäller svarvning har nog en del blivit lite besvikna på omriktare. De tror att bara för att man har steglös hastighet, så kan man sluta att på mekanisk väg välja utväxling.
Om man har ett stort stycke innebär det före ombyggnad att man kanske växlar ner hastigheten så att den blir exempelvis 2:1 . Då dubbleras momentet och hastigheten halveras, viket troligtvis behövs vid stor diameter.
Om du däremot sänker frekvensen från 50Hz till 25Hz, för att erhålla samma hastighet, förblir momentet detsamma och hastigheten halveras, svarven känns orkeslös.
- Mizzarrogh
För trä är detta inte kritiskt, men går det säg 20-30% eller så av motorns märkvarvtal är det bra så.
- Mizzarrogh
Tackar!
Tanken var att behålla den halvan av remtransmissionen som finns kvar till den.

Tanken var att behålla den halvan av remtransmissionen som finns kvar till den.
- Mizzarrogh
Bränna motorn känns ju litet kontraproduktivt här annars då de här var svåra att hitta begagnade, de var de enda jag hade liggande som passade rakt av på de gamla fästena. 

-
Ta med motorn till en elfirma, och fråga ifall de kan megga motorn. Det fixar de på 5 till 10 minuter. Blir isolationsresultat ok, funkar det med omriktare. Då kan du känna dig tryggare.
Sedan brukar man äldre motorer klara frekvensomriktare när man ansluter 3x400V, speciellt om kabeln är relativt kort. Motorer för 500V är mycket mer kritiska och kan behöva något som heter Du/Dt-filter.
Sedan brukar man äldre motorer klara frekvensomriktare när man ansluter 3x400V, speciellt om kabeln är relativt kort. Motorer för 500V är mycket mer kritiska och kan behöva något som heter Du/Dt-filter.
Ursäkta att jag lånar tråden för att sprida några besläktade tankar.
Jag har några "små" motorer, ca 0,7 - 1 kW, som jag tänkte testa lite med för att kanske använda i framtida projekt.
Jag har just beställt en frekvensriktare, för varvtalsstyrning, för på kort sikt, mest test.
Jag fastnade för denna, 380v 3-fas in, 380v 3-fas ut, 1,5 kW, 3,8 ampere, 0-400 Hz.
https://www.ebay.com/itm/404452718825
Jag tyckte leverantören gav ett seriöst intryck. Dom har även större växelriktare.
Kanske kan denna vara någont för dig Mizzarrogh?
https://www.ebay.com/itm/404452835331
Om det nu är 380 till 380 du vill ha?
Det borde väl egentligen vara 400 till 400, men dom använder kanske 380 i Kina?
/Pi
Edit: Tråden handlar väl primärt om 3-fas även om det står enfas i trådrubriken?
Jag har några "små" motorer, ca 0,7 - 1 kW, som jag tänkte testa lite med för att kanske använda i framtida projekt.
Jag har just beställt en frekvensriktare, för varvtalsstyrning, för på kort sikt, mest test.
Jag fastnade för denna, 380v 3-fas in, 380v 3-fas ut, 1,5 kW, 3,8 ampere, 0-400 Hz.
https://www.ebay.com/itm/404452718825
Jag tyckte leverantören gav ett seriöst intryck. Dom har även större växelriktare.
Kanske kan denna vara någont för dig Mizzarrogh?
https://www.ebay.com/itm/404452835331
Om det nu är 380 till 380 du vill ha?
Det borde väl egentligen vara 400 till 400, men dom använder kanske 380 i Kina?
/Pi
Edit: Tråden handlar väl primärt om 3-fas även om det står enfas i trådrubriken?
-
Den verkar ok. Jag bara funderar, vem betalar tull och moms? Tycker inte det är klockrent. Välj hellre Alibaba, Amazon eller liknande, där det framgår tydligt vem som betalar dessa avgifter.
Utan att veta något om ZONCN NZ100 och dess kvalitet har jag hjälpt några med med parameterinställning på dessa . Verkar vara en vanligt förekommande billig och lagom enkel omriktare. Relativt bra instruktionsbok, vilket annars kan variera väldigt mycket. Zoncn har även svensk återförsäljare.
Utan att veta något om ZONCN NZ100 och dess kvalitet har jag hjälpt några med med parameterinställning på dessa . Verkar vara en vanligt förekommande billig och lagom enkel omriktare. Relativt bra instruktionsbok, vilket annars kan variera väldigt mycket. Zoncn har även svensk återförsäljare.
Om man har en 1-fasmotor med driftkondensator, går det att bygga om en sådan till 3-fas?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Billigare/enklare att köpa 3-fas snurra!
Min erfarenhet, när det inte står tydligt angivet, att det där med moms och tull är lite av lotteri. Ibland slinker det igenom, men ibland får man skyffla in en slant till PostNord. I det här fallet kan det bli runt 300:- till, gissar jag. Om jag kommer ihåg ska jag återrapportera hur det går.Prins Valiant skrev: ↑30 augusti 2023, 10:27:57 Den verkar ok. Jag bara funderar, vem betalar tull och moms? Tycker inte det är klockrent. Välj hellre Alibaba, Amazon eller liknande, där det framgår tydligt vem som betalar dessa avgifter.

/Pi
- Mizzarrogh
Korrekt, tråden började med enfas...
(och socialy distancing garbage)
(Nu går alla dehär ut på logen igen
)

(och socialy distancing garbage)
(Nu går alla dehär ut på logen igen

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.