Kopplings kondensatorer för volymkontrollen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomas_gbg

Kopplings kondensatorer för volymkontrollen

Inlägg av thomas_gbg »

Har en Suca Audio Dac- Q3-Pro som jag har kopplat till datorn över USB. Den låter bra och jag är nöjd förutom att volympotten skrapar men vrider jag den fram och tillbaka några gånger så blir det bra. Men står den en dag så kommer skarpet tillbaka. Då tänker jag så här att det kan väl inte komma oxid på potten så fort när jag inte använder den. Kan det va kopplings kondensatorer för volymkontrollen som släpper igenom likström eller kan det va något annat. Bifogar några bilder och har ringat in var volympotten siter. Kan givetvis byta volympotten men vore kul att höra era synpunkter först.
20230828_150533.jpg
20230828_150551.jpg
20230828_151048.jpg
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Kopplings kondensatorer för volymkontrollen

Inlägg av breflabb »

Byt potten så blir du av med problemet.
Eller droppa in några droppar isopropanol om det går och vrid några gånger fram o tillbaka
Problemet är välkänt
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Var mest nyfiken på hur det kan uppstå. Oxid kommer ju inte på en dag. Har provat isopropanol och det funkar en dag sen är det samma igen. Därför misstänker jag att det är något annat som gör det. När du skriver problemet är välkänt. Vad menar du då. Är det på den typen av pott eller vad syftar du på.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kan var föroreningar och skit i poten - damm, fetter, fukt. Det är inte direkt vacuum i poten utan gaffs och skroms tränger in. Poten kan vara sliten, kontakterna på rotorn kan också vara slitna och gör kontakt först när man joggat dem lite.

En undran - de stående elektrolyterna lär knappast vara kopplingskondensatorer utan måste vara några av de små ytmonterade pluttarna, om det nu finns sådana alls.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Det lustiga är om jag sätter en droppe IPA på axeln till volumpotten så försvinner spraket omgående. Den droppen kan ju omöjligt tränga in i potten så fort och rengöra. Är lite inne på att det är statiskt elektricitet som ställer till det. Kan det va en trolig förklaring. Angående kopplingskondensatorerna så har du säker rätt.
svanted

Inlägg av svanted »

det kan det absolut vara,
är axeln av metall?
om du lindar en blanktråd några varv runt den nära själva potten så att den släpar mot axeln...
och löder fast den på en jordpunkt?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

thomas_gbg skrev: 28 augusti 2023, 23:28:04 Det lustiga är om jag sätter en droppe IPA på axeln till volumpotten så försvinner spraket omgående. Den droppen kan ju omöjligt tränga in i potten så fort och rengöra. Är lite inne på att det är statiskt elektricitet som ställer till det. Kan det va en trolig förklaring. Angående kopplingskondensatorerna så har du säker rätt.
Det du droppar in rengör inte! Det fuktar/blöter ner damm och pulver från kolbanan. Förutsätter då naturligtvis att det är en kolbane potentiometer. Fukten blöter alltså upp kolbanan och är ingen långvarig bra lösning. Skrap från en potentiometer indikerar att det är dags att byta. Genom att fukta försvinner problematiken från torrt damm och kolpulver. I fallet potentiometer föredrar jag vasilinbaserade smörjor då de verkar mera skonsamma mot kolbanor.

Det finns naturligtvis en chans att spraket uppstår på annat sätt också. En dålig elektrisk kontakt mot mittlöparen skulle nog kunna få till sprak. När du droppar mot axeln gör fukten mellan axel och potentiometerhuset att mittlöparen för lägre resistans mot potentimeterhuset som förmodligen är jordat.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

svanted skrev: 29 augusti 2023, 06:22:07 det kan det absolut vara,
är axeln av metall?
om du lindar en blanktråd några varv runt den nära själva potten så att den släpar mot axeln...
och löder fast den på en jordpunkt?
Har provat att vira lite lödtenn runt axeln och sen förankrat tråden i chassit. Nu sprakar det inte mer. Vad kan man dra för slutsats av det?
Skriv svar