JimmyAndersson skrev:Vänta lite nu.. Om hon redan står och lyssnar utanför dörren så hjälper ju ingen rörelsedetektor.
Sådan rörelsedetektor som i bilden finns på ClasOhlson.
Med dessa detektorer finns fullständig beskrivning på hur man kopplar. Frågan är bara hur du ska lyckas förklara varför du sätter upp en rörelsedetektor...
Personligen tycker jag att du verkar ha fastnat vid tanken att en rörelsedetektor är den enda lösningen. Vad är det du inte gillar med idén att köpa ett tystare tangentbord? Du skrev ju själv att hon lyssnar efter knapptryckningar. Varför inte då lösa problemet genom att skaffa ett tangentbord där knapptryckningarna inte hörs? En rörelsedetektor tar ju inte bort ljudet.

Jag vill inte ha ett gummitangentbord för dom är så läskiga

sen skulle det endå inte göra någon skillnad då det låter ganska mycket när jag sitter i stolen och musen låter riktigt högt när jag klickar. Sen har jag väl fastnat vid en sensor för att det är ganska coolt
Tanken var att fästa den vid soffan utanför hennes dörr, klämma in den precis vid knävecket mellan väggen och soffan, så när hon passerar så lyser det i mitt rum, och då går jag i lugn o ro iväg till sängen men håller ett öga öppet mot den lilla lampan och när den släcks/tänds igen så vet jag att fiende retirerat
Men om jag köper en sån från classe, och sen behöver jag 25m kabel, kan det bli signalförlust eller något sånt om jag har så långt? + vad för lampa skulle du rekommendera? Kanske en liten diod.
Sen undrar jag om jag kopplar såhär som jag tror det är, kommer lampan blinka till medans hon passerar den, eller kommer den lysa hela tiden tills jag kopplat ifrån med strömbrytarn (som jag tänkt ha) ?
IR-sensorn----------|STRÖMBRYTARN|--------lampa
|_________________|strömkälla?|___________|
Förklara gärna exakt vad jag behöver köpa för att få ett fullt fungerande "larm" jag vet inte särskilt mycket om elektronik.
Det jag tror:
IRsensor från classe (hitta inget, länka gärna ^^)
kablage? (vad för sån om det är 25m till mitt rum från hennes rum)
diod/lampa? (länka gärna)
strömbrytare? (länka gärna)
MVH / frasse (steg för steg-hjälp uppskattas otroligt mycket

)