Altium portar för Sheet symbols

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Altium portar för Sheet symbols

Inlägg av Johan.o »

Hej,

Ni som använder altium, hur använder ni portar till "sheet symbols"?

SOm jag är van brukar jag namnge portar till vilken funktion de har inne i "sheet symbol" blocket. Exempelvis UART_TX, RESET, etc.. Men då har jag använt Orcad tidigare.

På nuvarande arbetsplats är det en udda regel att alla portar måste har samma namn som signalen "nät-namnet" hela vägen.
Finns det någon speciel Altium anledning till detta?

Hur gör ni?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Altium portar för Sheet symbols

Inlägg av psynoise »

Altium tror jag inte har någon sådan begränsning. Vill minnas att man kan konfigurera ERC en hel del.

Typiskt har jag många gånger återanvänt sheets på flera platser och då kan portar heta IN_N, IN_P, OUT,,, men vara kopplade till nät med helt andra namn.

Min erfarenhet är att granskningspunkter gällande "ritregler" kommer från granskare som inte har något annat att komma med. Vilket kan vara ett gott betyg eftersom de inte hittar några uppenbara svagheter :).
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Altium portar för Sheet symbols

Inlägg av limpan4all »

Jag kör genomgående med samma nätnamn på ALLA ställen, även om det då och då genererar mera jobb.
Man slipper fundera på om ens CAD-program får för sig att helt plötsligt koppla ihop saker som inte skall kopplas ihop eller att INTE koppla ihop saker som skall kopplas ihop.
Båda situationerna har hänt efter uppdateringar hos kollegor som inte jobbar lika stringent/konservativt som jag... Svårt att inte då kläcka ur sig "vad var det jag sa"...
Skriv svar