Vettiga nätverksuttag

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Vettiga nätverksuttag

Inlägg av danei »

Jag har än så länge inget riktigt nätverk. Nu består det av en kombinerad router, accesspunkt och mobilmodem. Till den är allt övrigt anslutet med sladd eller wifi.

Det är på gång med fiber in så jag inser att det är dags att bygga någon typ av nätverk. Nätverksuttag känns förvånansvärt dyra om man går på etablerade märken. Men spridningen är stor. Ett normalt dubbelt exxact uttag går att få för 269kr på Kjell. Ett renova kostar 479kr. Samtidigt som det går att hitta uttag runt 100kr. Noname kingstone från Amazon, är det något att ha?

Det handlar ju inte bara om pris, det ska även fungera och se någorlunda vettigt ut.

I övrigt har jag svarta Renova brytare och vita Exxact uttag. Det är inte särskilt hög finnish på huset generellt, så ett billigare uttag skulle inte skämma ut sig. Jag planerar inte för ett stort nätverk med uttag i alla rum.
Någon som har bra tips?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vettiga nätverksuttag

Inlägg av MadModder »

Då ska du ha en central samlingspunkt för kablarna, exempelvis en 19”-panel? :)
Har CAT6-paneler väldigt billigt…
*shameless plug* :mrgreen:

Biltema har RJ45-vägguttag för infällt montage. 80kr för enkelt och en hundring för dubbelt. De är dock med det äldre utseendet typ Schneider Trend.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vettiga nätverksuttag

Inlägg av sodjan »

Fibern i sig gör ju inte att du måste bygga om ditt nätverk.
Hur mycket är det som måste vara kabelanslutet?
Kanske försöka samla det för att minska behovet av kabeldragning.
Jag köpte ett par av Kjells utanpåliggande (68039) för 159:- /st., men det var bara för att få en kabel genom en vägg.
Och enbart för att Telia har valt att distribuera modellen av TV-box utan Wifi...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vettiga nätverksuttag

Inlägg av danei »

Nu står centraleheten i ett fönster på övervåningen, allt sladd anslutet finns där utom en dator som är inkopplad med sladd tvärs över golv och genom dörr.
Med fast anslutning räknar jag med en omvandlare i källaren, någon typ av nod på vinden. Minst en sannolikt fler trådade accesspunkter. Trådat till minst två skrivbord.
Jag är även inne på att dra trådat till projektorn även om den ledningen nu behövs för ljud.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vettiga nätverksuttag

Inlägg av pi314 »

UTP, FTP eller STP?
Et val är om man ska satsa på UTP (oskärmat) eller FTP/STP (foiled/skärmat). Dom har båda för och nackdelar. I en miljö där man vet att det finns risk för störningar är skärmat bättre.

Korskoppling
Kanske är det overkill att bgga en 19" korskoppling om man har, t.ex. åtta uttag, eller färre.

Kanske räcker det med en sådan här panel i korskopplingen?

230825_8-port_panel.jpeg
https://www.kopplat.se/Kategori/420/Patchpaneler

Kvalitet på komponenter i ett nätverk
Jag har dålig erfarenhet av billiga prylar i sådana här sammanhang. Plast som spricker efter några år, kontakttungor som ärgar eller oxiderar efter ett tag. Att lägga till någon hundralapp per uttag kan göra att nätverket lever i 15 år i stället för i fem år.

Kanalisation
I ett äldre hus, utan nätverk, finns normalt inte kanalisation. För några enstaka uttag behövs troligen ingen kanalisation. Tänk ändå på att,
1. Nätverkskabel ska helst ligga ca 20-30 cm från elkabel.
2. Böjar ska inte göras tvära. Ishockeypuck anges ibland som minsta kräkningsradie. Ca 50 mm radie.

Kjell har en del råd om nätverk.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... verksuttag

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vettiga nätverksuttag

Inlägg av MiaM »

Angående utseende och funktion så vill man väl ungefär ha uttag som inte har delar i avvikande färg (typ de extremt fula som ingår i det där vad-det-nu-heter-systemet för kontorsmiljö som har vit ytterdel, en svart platta och sen vita don monterat på plattan. Groteskt fult för en vara som de tar bra betalt för. Och dels så vill man också ha uttag som inte samlar damm när de inte används, d.v.s. öppningarna bör ha lucka och/eller vara vända nedåt. Om du tänker använda utanpåliggande uttag så finns det sådana där öppningen är riktad rakt nedåt, dessa har i mitt tycke ett helt okej utseende fast de passar kanske inte jättesnyggt ihop med de flesta svenska elgrejer.

(Har inget bra råd var man köper dem, att göra som när jag köpte uttag funkar inte för då skulle du behöva en tidsmaskin för att åka tillbaka till en tidigare ETA-auktion :wink: )

En grej värd att fundera på är om du ens behöver uttag överallt. Om du t.ex. tänker ha permanent monterade accesspunkter och andra grejer på olika platser så kan du ha kabel som är lagom lång med passande hankontakt. Håll dock koll på skillnaden mellan crimpkontakter avsedda för enkardeliga kablar (installationskabel) respektive flerkardeliga kablar ("lös kabel").

Det som 100% är värt pengarna dock är att skaffa en hygglig crimptång. Om du ska använda uttag med nåt i stil med Krone-plintar så vill du ha ett åtminstone acceptabelt plintverktyg.
Skriv svar