Sugen på en Borrmaskin

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18483
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av 4kTRB »

Blev sugen på den här men samtidigt surfade jag runt för ett alternativ
men hittade inget vettigt.
Jag har kanske missat något men kan bli rätt så nöjd med den här ändå.
Tycker att priset inte är alltför blodigt.

Bild

https://eur.vevor.com/bench-mortiser-c_ ... wSD1Qy_uUg
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av jihe »

Vad är du ute efter? Det där är ju inte en borrmaskin utan en stämborrmaskin som är till för att göra fyrkantiga hål och dylikt special.

Går säkert att borra med den också, men den är nog rätt begränsad i arbetshöjd och som det ser ut också i storlek på arbetsstycket.

Stämmer skylten så är det fast varvtal på 1400 varv per minut vilket gör att den inte är lämplig för metall, annat än väldigt små hål.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11363
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av Klas-Kenny »

Den kostar ju ungefär som en Bosch PBD 40, som är en helt okej maskin för lite hemmafixande.
Smidig att använda med hyfsat bra arbetsyta, varvtalsreglering, DRO mm.
assetstream.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16799
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av grym »

den från vevor är som sagt för stämhål
och ett varvtal

fundera på vad du behöver ha, högt varvtal lågt varvtal, djup mellan borr och maskin, både upp och djup
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27049
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av tecno »

Klas-Kenny skrev: 25 augusti 2023, 07:38:00 Den kostar ju ungefär som en Bosch PBD 40, som är en helt okej maskin för lite hemmafixande.
Smidig att använda med hyfsat bra arbetsyta, varvtalsreglering, DRO mm.
assetstream.png
Klart användbar borrmaskin, köp en jag har en ;)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5877
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av pi314 »

4kTRB:

Vad är det egentligen du behöver? Har du en pelarborrmaskin?

Om du inte har en pelarborrmaskin så skulle jag rekommendera att titta på en sådan. Dom finns i olika storlekar och prisklasser. Då och då dyker det upp begagnade pelarborrmaskiner. En sådan kanske kan göra det du vill ha gjort och mycket mer?

/Pi
MiaM
Inlägg: 10032
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av MiaM »

Det riktiga budgetalternativet är stativtillsats för handhållen borrmaskin. Funkar helt okej att kombinera en enklare handhållen maskin med sånt stativ för att t.ex. borra hål i frontpaneler eller rent av borra hål i kretskort.

Om du verkligen vill ha en "riktig" maskin av enklare typ så instämmer jag i rekommendationerna som redan getts att skaffa en typisk budget-pelarborrmaskin för bänkplacering. En av skillnaderna mellan en sån och en finmaskin för många tusenlappar är att de billiga har remskivor man får flytta rem på för att byta varvtal medan finmaskinerna har spakar och kan också ha elektronisk varvtalsreglering. Om du klarat dig hela livet hittills utan pelarborrmaskin och mest är sugen på att borra enstaka håll så skaffa en billig och sätt remmen på lägsta varvtal en gång för alla. Det kommer ta lite längre tid att borra vissa hål men tidsförlusten på att borra 1-10 hål per gång vid enstaka tillfällen är lägre än tiden det tar att flytta remmen fram och tillbaka, och vinsten att ha pelarborrmaskin jämfört med att borra med handhållen maskin är ändå där.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag köpte ett litet Wolfcraft stativ på kyrkans loppmarknad, i detta satte jag en Biltema borr jag köpte på auktion för en tjuga, sedan satte jag dit en liten LED lampa för symaskiner jag köpte på Amazon.
Det är vad det är men för mindre arbeten som inte kräver super precision funkar den ok. Totalt har jag lagt ned kanske 150:- på den.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33910
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av Glenn »

Skillnaden mellan ett bra stativ och en billig pelarborr är inte stor, snarare kan stativet till och med vara bättre.

Men måste ofta upp en del i prisklass innan pelarborrarna blir vettiga.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30048
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av MadModder »

Byter man lager och chuck i Boschen blir den väldigt bra har jag läst. Har inte gjort det själv.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5769
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av hcb »

Jag var för många år sedan ut efter en pelarborr men allt jag kände på på Jula m.fl. kändes otroligt rackligt så det slutade med att jag köpte en Julafräs i stället :)
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av jihe »

MadModder skrev: 25 augusti 2023, 14:06:24 Byter man lager och chuck i Boschen blir den väldigt bra har jag läst. Har inte gjort det själv.
Visst sitter det en Röhm SK-E på den? Jag svarvade ett chuckdorn för morsekona 2 till en sån igår, för att ha den till dubbdockan i svarven som permanent hållare för dubbhålsborr.

Jag hade inga större förväntningar på resultatet. Dels pga att det var en chuck som gängas på, vilket känns som lite precisionslotteri, och dels för att Röhm på sin webbplats anger att den kastar upp till 0,35 mm (!!!). Men jag blev positivt överraskad av ett kast på bara två hundradelar mätt på en 6 mm pinnfräs.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30048
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av MadModder »

Har inte forskat närmare så ingen aning.
Jag mätte dock upp glapp och kast när den var spritt ny.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33910
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av Glenn »

Jag var en gång i tiden på väg att köpa en sådan när jula reade ut dom, men efter att ha kännt på demoexemplaret skippade jag det.

Den var mycket rackligare än jag hade förväntat mej, men det hade varit intressant att känna på ett ex som inte en massa andra kunder hade kännt på först.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30048
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sugen på en Borrmaskin

Inlägg av MadModder »

Jämfört med t.ex Strands så är det ju helt klart rackel. :)
Skriv svar