Byta moderkort stationär PC. Uppdatering!!!

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Malmute
Bannad
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 augusti 2023, 17:05:15

Byta moderkort stationär PC. Uppdatering!!!

Inlägg av Malmute »

Skall strax göra detta, p.g.a div komponeter som inte lirar. Och det är en del att tänka på. Jag har bytt HD från en till en annan pc utan att installera nytt OS.

Och det brukar fungera om man kör Win OS. Win har dom vanligaste drivrutinerna i systemet.

I mitt fall så skall jag byta moderkort och behålla diskar och minne. Så hur jag har förberett mig är att ladda ner nödvändiga drivers till moderkorte på USB. Brännt ett OS till ett bootbart USB och kollat så att filsystem och Bios stämmer.

Sen eftersom det är ett beg moderkort så viktigt att göra Cler CMOS en reset som tar bort de gamla inställningarna, står i manualen för moderkortet som kan vara bra att ha på en annan PC. Laddar man ner från moderkort´s tillverkarens sida även dom andra drivrutinerna.

Ex om din ny konfigurerade PC inte funkar som den ska ex p.g.a drivrutiner så kan det vara bra att ha dom om den nu inte går att starta riktigt el koppla upp mot nätet.

Något jag glömt så bifoga det. Det skall inte vara så märkvärdigt att göra men det brukar alltid vara något som strular så förbereda sig så mycket som möjligt är mitt tips.

Update: Nu efter många timmars felsökning fungerar det. Moderkortet som jag köpt för 500kr på Focket(B). Som var rent utan CPU mm. Varför? Det gammla klarade inte Dualchannel RAM minne samt saknade HDMI. Hör inte hit, men lite kul för mig.

Började leta CPU hittade inga mängder, liten produktion av denna Socket. Men plötsligt så händer det! En bra CPU som fanns där min son bor, så började org ett köp, men så hittar jag en nästan ny, open box i kvalitets landet i öst. Så jag ringer grabben samtidigt som jag är på väg att hämta Kortet. Avblåser affären. Och när jag packar upp mitt kort, så sitter där en bra i7 CPU :D

Jo det stämmer faktiskt att det typ bara var att byta! när jag efter många timmar felsök äntligen lyckades. Tänkte inte på det när jag skrev, det var typ 15 år sedan jag gjorde nåt liknade och då var det inte att bara köra,det var det nu. Och båda diskarna med egen mbr så jag kör 2 olika Win 10 och mbr så kan jag välja vilken jag vill starta.

Men H-E missen jag gjorde att det inte funkade! Startade och kontroll led på kortet för CPU & Bios visade OK. Men efter typ 10sec så dog det för att sen starta om igen. Och förr i tiden så indikerade korten vad som var fel genom olika pip ljud,

Fatta att jag inte tryckt i minnesmodulerna ordentligt!!! Men det känndes ok för byglarna gick att föra på plats, därför missen och man vill ju inte ta i för mycket heller.

Hmm något mer? Det är väldigt pilligt, samt en massa sladdar att ha koll på, så ha en manual är ett måste om man inte har gjort det förut.
Senast redigerad av Malmute 26 augusti 2023, 13:58:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Byta moderkort stationär PC

Inlägg av TomasL »

Lämpligt är att avinstallera all hårdvara innan moderkortet byts.

Du skriver inte vilket os du har, vilket är rätt viktigt.
Generellt sett så kan man bara byta till ett likadant moderkort och processor utan ominstallation, byter man arkitektur/chipset etc så blir det vanligtvis ominstallation.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33836
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta moderkort stationär PC

Inlägg av Glenn »

Malmute skrev: 24 augusti 2023, 20:56:58 Skall strax göra detta, p.g.a div komponeter som inte lirar. Och det är en del att tänka på. Jag har bytt HD från en till en annan pc utan att installera nytt OS.

Och det brukar fungera om man kör Win OS. Win har dom vanligaste drivrutinerna i systemet.
Hrrm, är det i nåt OS det brukar strula att byta moderkort i är det just windows..

Men ska man försöka bör man göra som TomasL är inne på, avinstallera alla drivers för hårdvara innan, man kommer kanske även få registrera om windows, ev via telefon, om inte
datorn är tillräckligt ny för att lagra licensen i bios.
Skriv svar