Remote Desktop -> xrdp

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av Glenn »

Ska inte vara några problem att köra xfce remote iofs, kan inte påstå att det var igår jag gjorde det iofs men jag har gjort det.

xfce är "lättviktig" jämfört med kolosserna KDE och gnome (med varianter, typ cinnamon och mate)

(Dessutom kör jag det på min filserver också som har billigast enklast möjliga grafikkort)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av MiaM »

Kraven kanske ändrats under årens gång?

Sidospår: Tycker det är lite uselt att Linuxdistarna som standard inte kommer med mjukvaruemulering av GL. Visst, det skulle säkert vara avsevärt långsammare men vore bättre att det är långsamt än att saker inte går att köra alls.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av Glenn »

Tror det är mer avhängigt av drivrutinen faktiskt.

På förra jobbet kördes det en hel del forskningsmukvara som pratade opengl på linux, och det funkade med "vanliga" grafikkort, men gick slött, dom som hade mer krav köpte in kort med HW-openGL, typ Nvidias Quadro.

Minns även att de som satt med windows på skrivbordet men skulle köra mjukvaran på linux behövde en komersiell X-server med specifikt opengl-stöd för det skulle funka. (Dom som körde linux på skrivbordet kunde köra X över ssh rakt av)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av GeekJoan »

Datorn är en Dell Latitude E5550, vet inte så mycket om den (hittade den i elektronikskroten).
Vet egentligen inget om Linux/Ubuntu heller. Har provat några gånger men aldrig känt att jag kan byta ut min Windows burk. Jobbade ju i UNIX miljö när jag jobbade på Silicon Graphics datorer, men det är typ 25 år sen.
Men nu har dottern börjat på KTH och där är det bara Linux på alla datorer, så då tänkte jag att det kan vara bra att ha en burk så kan jag fråga henne om jag stöter på patrull. Men det dröjer nog innan dess.

Så om windows remote desktop inte funkar så tar jag gärna förslag på något annat som kanske funkar bättre. Såg att Google har en sån tjänst som jag också provade först, men den supportade så klart inte Linux...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av TomasL »

Geek, som jag skrev tidigare, vad vill du göra och vad vill du uppnå, det är rätt viktigt om man skall kunna ge dig förslag,
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av GeekJoan »

Vill och vill, jag vill lära mig lite mer om Linux, se om det går att migrera över från Windows till Linux. Finns alla program eller alternativ till sånt jag kör idag.
Anledningen till att jag vill köra någon form av remote desktop är för att jag vill inte sitta med en laptop och jag känner inte att jag har plats för en skärm, tangentbord, mus till på bordet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av TomasL »

Ok, glöm allt, du hittar inga programvaror, möjligtvis ersättning.
Personligen så har jag skrotat linux, pga avsaknaden av fungerande mjukvara för länge sedan
Linux är för mig enbart servers, inget annat.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5816
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av rvl »

VM-Ware Horizon ser ut att ha 60 dar free trial på serverdelen, men clienten borde vara fritt fram.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av Kulla »

Vnc kommer räcka för det du vill ha, den funkar på helt annan sätt än rdp, men för dig är det samma, du kopplar sig på det du ser på skärmen vilken du vill ha.

Testa med denna länken

https://www.digitalocean.com/community/ ... untu-20-04

Kanske är Linux bara servrar för dig Tomas, men den är inte samma för alla. Linux är mer än kapabel att ersätta Windows på bra sätt. Det är bara att man är van på Windows och det berör helt på program du använder om det går att ersätta Linux med Windows, med allt för enkla användare finns där, Office, alla browsers, osv. Visual Studio Code funkar, finnas massor med verktyg osv.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: 25 augusti 2023, 21:50:47 Ok, glöm allt, du hittar inga programvaror, möjligtvis ersättning.
..Eller tvärt om, det finns sämre varianter på windows som man kan köra i nödfall.
Personligen så har jag skrotat linux, pga avsaknaden av fungerande mjukvara för länge sedan
Linux är för mig enbart servers, inget annat.
Personligen använder jag uteslutande linux hemma, jag har förvisso en windowsdator också, som jag mestadels använt till eagle och fusion360 (samt lite spel vid sällsynta tillfällen)
men efter att fusion360 gått sönder med licenser och eagle är nedlagt så ver jag inte riktigt varför jag ska växla till windowsmaskinen egentligen, om jag nu inte vill komma åt
nåt eagleprojekt. (Nu finns ju faktiskt eagle för linux med men av olika skäl så..)

Just ja, förr var jag tvungen att köra internetbanken i windows också, men numera går det ju bra i linux iom mobilt bankID.

Min nyaste privata laptop fick enbart linux, förr hade jag alltid dualboot på mina laptops men jag insåg att jag i princip ALDRIG bootade dom i windows så det var ju bara waste of space.


Men till geekjoan: Du vill nog köra en X-server i windows, sist jag kollade var det Xming som gällde om man inte ville betala, men det kan ha ändrats under de senaste åren.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av MiaM »

Alltså det står ju XFCE förvalt i drop-down-val-grejen i inloggningsrutan. Välj något annat där. Fungerar det fortfarande inte, välj något tredje osv.

Om du enbart har XFCE som valbart alternativ så installera andra alternativ.

Det verkar finnas massor av googleresutlat om man söker på xrdp xfce crash.

En tumregel är att man antingen måste läsa på väldigt mycket eller så får man chansa på att göra vad som föreslås enligt olika sökresultat, typ stack overflow, askubuntu, reddit, bloggar/hemsidor osv, men komma ihåg vad man gjort så att man kan backa eventuella ändringar. Ofta är det extremt lätt att avgöra om förslagen på ändringar har onda avsikter (typ malwaresida som försöker få en att öppna för virus - tror inte det ens händer i Linuxvärlden, men skulle kännas igen på förslag på helt orimliga åtgärder), så därför är det ganska ofarligt att bara chansa på att göra vad som föreslås.


Annars om du redan har en Windowsburk med minst Windows 10 men helst Windows 11 så kan du köra Microsofts "Linux i Windows"-grej.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av GeekJoan »

MiaM, jag har provat alla dom andra också.
Började installera VNC igår, men blev avbruten. Så jag ska se om jag hittar tillbaks där jag var.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Remote Desktop -> xrdp

Inlägg av ajje »

Har du en någorlunda kapabel dator är det nog enklare att köra en virtuell Linux i Virtual box.
Skriv svar