Autodesk lägger ner EAGLE

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av MiaM »

Angående piratkopior så lär det väl dyka upp licensserveremulatorer eller cracks för dessa program rätt snart ifall det inte redan finns.

Som jämförelse så är ju visserligen datorspel en mycket mycket större marknad och med mycket större underlag för piratkopior, men kan nämnas att det verkar som att cirka allt finns kopior av och för många spel så packas spelet ihop med mjukvara som emulerar betaltjänsten steam, så att i princip behöver inte ens spelet knäckas utan man byter ut steam mot emulator som säger "jajjemän, användaren har pröjsat och det finns inga uppdateringar, och den där modden du frågar om finns inte längre", ungefär.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av TomasL »

Nja, de lägger väl inte ned Eagle utan slår ihop den med Fusion 360, fortfarande gratis för hobbyister.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av H.O »

Definitionsfråga...
Effective June 7, 2026, Autodesk will no longer sell or support EAGLE.
( https://www.autodesk.com/products/fusio ... ectronics/ )

Och ja. Som redan skrivits erbjuder de Fusion360 Electronics (som en del av Fusion360) istället. Hur mycket EAGLE det är vet jag inte.

Idag är det "gratis" för hobbyister och det har XYZ features med XZ begränsningar, imorgon kanske det har XZ features med XYZ begränsningar och i övermorgon kanske det inte alls är "gratis" för hobbyister längre. Ingen (utom möjligen Autodesk, som har dokumenterad historia av att ljuga användare rakt upp i ansiktet) vet med säkerhet vilket är ett av de stora problemen.

F360 är säkert ett fantastiskt verktyg men det är en molnbaserad prenumerationstjänst (även om vissa prenumerationer, för tillfället, är "gratis") och leverantören kan ändra vilkor och prissättning precis när det vill. Och NÄR de ändrar sig, vilket de bevisligen gör hela tiden, så kan du inte välja om du vill "uppgradera" eller stanna kvar i den version du har. Det är their way or no way som gäller.

Detta gör att det absolut inte är ett alternativ för mig. Hur bra verktyg det än må vara.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av grym »

håller med

jag hadde gladeligen betalt någon tusenlapp för en licens för fusion 360 som jag har på cd , kan installera offline på vilken windows (helst linux) dator jag använder
som hobbyanvändare
säg man har 3d skrivare och program som passar bra där, allt funkar, inget behov att uppgradera

kommer det något nytt om säg 5 år kanske man uppgraderar då

få se när det börjar komma AI framtagna program som spöar nuvarande programmakare
Skriv svar