Udda enkoder till stegmotor, drivsteg?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
boot_w00t
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 februari 2023, 10:45:11

Udda enkoder till stegmotor, drivsteg?

Inlägg av boot_w00t »

Hej, jag håller på att bygga en CNC-fräs av gammalt skrot. Stegmotorerna jag har är med inbyggd enkoder, 500ppr respektive 800ppr. Har insett att standarden är 1000ppr. :?:

Min fråga: finns det stegmotordrivare med enkoderingång som har ställbart pulsantal? :?:
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Udda enkoder till stegmotor, drivsteg?

Inlägg av Uttis »

Jo det finns det, en av massa olika inställningar som finns i tex Leadshines drivare.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Udda enkoder till stegmotor, drivsteg?

Inlägg av H.O »

"Gammalt skrot" låter inte som stegmotorer med enkoder....
Är du säker på att det verkligen ÄR stegmotorer du har?
boot_w00t
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 februari 2023, 10:45:11

Re: Udda enkoder till stegmotor, drivsteg?

Inlägg av boot_w00t »

Jo jag har redan kört dom med små ”dumma” Leadshines, dom är trevliga men nu skulle jag vilja nyttja feedbacken. Något tips på lämplig modell av Leadshines, tycker det är en djungel när man googlar!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Udda enkoder till stegmotor, drivsteg?

Inlägg av säter »

Blir det riktig återkoppling?
Eller larmar drivaren bara om stegmotorn tappar steg?
boot_w00t
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 februari 2023, 10:45:11

Re: Udda enkoder till stegmotor, drivsteg?

Inlägg av boot_w00t »

Jag har tyvärr inga drivare med feedback som jag kan prov med, skulle ju kunna köpa en på vinst och förlust men det kanske finns någon som har erfarenhet av detta? 😋
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Udda enkoder till stegmotor, drivsteg?

Inlägg av Uttis »

Vilken model har du idag och vad heter motorn?

Till styrsystemet får man bara alarm om det inte hinns med.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Udda enkoder till stegmotor, drivsteg?

Inlägg av H.O »

För att förtydliga: En "closed loop stepper" är inte bara en ren övervakning som larmar, det är riktigt återkoppling och motorn drivs inte "blint" med konstant ström utan med precis så mycket eller lite ström som behövs för att generera det moment som krävs för korrigering. Motorn beter sig som en servo-motor, vrider man axeln ur läge och släpper så går den tillbaka till sitt utgångsläge (förutsatt att man inte vrider för långt, då larmar den ur).

Men den lider fortfarande av minskat moment vid ökande varvtal men eftersom man har återkopplingen så behöver man ju inte designa med lika stora mariginaler som utan återkoppling.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Udda enkoder till stegmotor, drivsteg?

Inlägg av Prins Valiant »

Om jag inte jag minns fel så tillverkar Leine Linde encoders på beställning med valfritt antal pulser. Fabriken ligger ju i Strängnäs och glasskivan som skapar pulser kan etsas på beställning, enligt kundens önskemål.
Jag vet, de är så att säga att vända på ditt problem, att anpassa motorn pulsgivare till befintlig omgivning.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Udda enkoder till stegmotor, drivsteg?

Inlägg av hawkan »

En closed loop stepper drivenhet har återkoppling, men den är så svag att det inte spelar någon roll i CNC-sammanhang där reaktioner behövs inom nån/några millisekunder.
Det kanske finns drivenheter som kan ställa styrkan i återkopplingen, som en servo driver, de jag har använt har inte haft det.
Största fördelen som jag ser det är att man blir uppmärksam på att man tappar steg eller har för stor eftersläpning och man får möjlighet att rädda arbetsstycket innan det spårat ur helt.
Man kan också välja att ta in enkodersignalen i CNC-system och låta återkopplingen skötas av CNC-systemet. Det blir då mycket snabbare.
boot_w00t
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 februari 2023, 10:45:11

Re: Udda enkoder till stegmotor, drivsteg?

Inlägg av boot_w00t »

Tack för bra input, har investerat i en UCCNC AXBB-E som jag tänkte köra fräsen med, jag får forska i om den kan hantera enkoder-svar!
Skriv svar