Identifiering av resistor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
HSand
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 augusti 2023, 21:22:30

Identifiering av resistor

Inlägg av HSand »

Hej allihopa,

Många år sedan jag höll på med elektronik, men nu har jag gett mig på att försöka reparera en vattenskadad JBL PartyBox 100 .
Ett motstånd har lossnat så skulle behöva löda dit ett nytt, men blir tyvärr inte klok på vad de ska vara för ett motstånd, så skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig förstå vad de ska vara för något.

Har hittat service manual på nätet, och där står det att motståndet har värdet 300RH. Vad betyder H? Henry som induktans? När jag googlar hittar jag inga motstånd som har någon RH beteckning i alla fall.

Kolla gärna bifogad bild från schemat, motstånd R182.

Sen när jag mäter ett annat motstånd som är bredvid o ska ha samma värde, 300RH, så mäter jag 0.5ohm. Men kanske de bara är min billiga multimeter som inte är så noga och de ska helt enkelt vara 0.3ohm?

Mycket tacksam för all hjälp man kan få :pray:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av Icecap »

Normalt anger R att värdet är i Ohm(Ω). Alltså "300R" = 300Ω.

Men 300 är INTE ett standardvärde inom E12 o då det mätta motstånd är så pass lågt samt hur allt är kopplat måste det vara induktanser.

O de induktanser är nära nog kortslutna.

Att mäta pålitligt under 1Ω är nära nog omöjligt utan kelvinklämma o i denna koppling ger en induktans bäst funktion då det är ett avstörningsfilter.

Så 0,3Ω eller 0,5Ω är intensivt likgiltigt, jag kan inte mäta den skillnad pålitligt med mitt dyra Fluke heller.

Det ska vara "hål igenom" vilket du har, jag antar att induktansen är 300μH kanske.

Då du kan löda fast den igen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av TomasL »

Ett foto på dem underlättar.
Du kan ladda upp foton direkt här på forumet, under fliken Bilagor nedanför inläggets redigeringsbox.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av Glenn »

HSand skrev: 17 augusti 2023, 22:08:33 Sen när jag mäter ett annat motstånd som är bredvid o ska ha samma värde, 300RH, så mäter jag 0.5ohm. Men kanske de bara är min billiga multimeter som inte är så noga och de ska helt enkelt vara 0.3ohm?
Mätte du med komponenten losslöden eller kvar på kortet ? ..om den inte var lossad så säger inte värdet någonting.

Jag känner att eftersom beteckningen är Rxxx och symbolen är en amerikansk resistorsymbol så lär det vara nån form av motstånd, möjligen nån specialare iom H'et..

Och 300ohm är en del av E24-serien, så det är inte helt otroligt.

Tycker inte heller att 300ohm är helt uppåt väggarna till applikationen i fråga ?
HSand
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 augusti 2023, 21:22:30

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av HSand »

Tack för era svar!

Tyvärr är de ett pytte litet smd motstånd som lossnat och försvunnit så måste hitta något annat att löda fast.

Jag har mätt resistansen på motstånden som sitter fast på kretskortet som enligt schemat ska ha samma värden som den som lossnat. Men har kopplat bort flatkabeln som motstånden går till, men kanske värdet blir fel ändå?

Bifogar en bild där jag markerat de saknade motståndet. Alla motstånd på den raden ska ha samma värde.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av Icecap »

Definitivt induktanser.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av Janson1 »

Jag tror du kan bygla den tillfälligtvis för att se så resten fungerar. Denna koppling är nog ett EMC skydd, skydd mot störningar av olika slag, jag skulle tro mest mot mobiltelefoner.
HSand
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 augusti 2023, 21:22:30

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av HSand »

Icecap: Okej Tack! Så de är en induktans, får jag fråga vad man kan basera den slutsatsen på? Alltid kul att lära sig mer :)

Janson1: Najs! Då ska jag bygla och se så allt verkar funka :tumupp:

Kan man sen anta att schemat menar 300μH med 300RH?
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av E Kafeman »

Förkortningen RH används i en mängd olika sammanhang som extra specifikation för R L C. För R finns två uttolkningar av betydelsen beroende på om det är trådad komponent eller inte. I detta fallet är det en ytmonterad komponent så:
300RH = 0,3 Ohm, Reliability High.
Med RH avses hög stabilitet och tålighet vid fuktig omgivning, termisk chock vid pålagd hög kortvarig puls och med bibehållet resistivt värde samt att max specade förlusteffekten minska vid förhöjd temperatur enligt specd kurva. Vanligt är att RH ska ge att komponentens max förlusteffekt ska vara 85% vid 85C relativt 100% vid 20C omgivningstemperatur/padtemperatur och 85% relativ fuktighet (RH) över en viss tid, typ 1000 timmar.
I detta sammanhang så är ett vanligt uttryck "Stress Ratio" (= Operating Power / Rated power) som bl.a. används för att bedöma hur åldringsprocessen kan förväntas med tanke på förändring av resistans och total livslängd.
Panasonic beskriver sina High Relabilty-motstånds som "85°C 85% RH rated load" http://industrial.panasonic.com/cdbs/ww ... 00C307.pdf
AOA0000C307.pdf.png
Hög tålighet mot höga pulseffekter kräver indirekt låg förlustinduktans och högre termisk massa samt att komponentens lödterminering ger god värmeöverföring i lödstället.
Som exempel, om storleken är 0402 är vanlig max effekt vid 20C omgivningstemperatur 0,063W. Om RH så är max acceptabel förlusteffekt 0,54W vid 85C som kan reduceras om lödpadden är dåligt utformad och ska man även ta med åldringseffekter så kan det bli en del att räkna på för att få ett användbart värde på MTBF.
Man kan läsa mer om detta här: https://www.koaglobal.com/technology/te ... sc_lang=en
En typisk temperaturkurva för ett metallfilms ytmonterat motstånd:
Derating_Curve.png
Vid lite mer kvalificerad elektronik-design så krävs att man har full koll på och framför allt dokumenterar på olika sätt för att kunna göre tillförlitlighets-beräkningar (MTBF, miljö och temperatur-stress mm) för hela produkten. Krävs inom flyget men även bilindustrin blir det allt mer höga krav på tillförlitligheten men som vi ser här i en simpel konsumentprodukt är det förmodligen antingen en väldigt krävande miljö, hög omgivningstemperatur t.ex, eller designers som av vana från mer krävande designers specar komponenter mer tydligt. Om det är genomtänkt är en annan sak. Det är sällan någon vits att överspeca, det fördyrar produkten utan att tillföra något om man t.ex. sätter tajta komponenttoleranser där de inte behövs.
Att onödigt överspeca tålighet innebär inte att MTBF (felbenägenhet, mean time between failure) förbättras och ger inte kunden en bättre produkt, bara dyrare.
En typ av motstånd där man måste ge extra akt på dess "derating curves" är i konsumentprodukter säkringsmotstånd, motstånd som ska förinta sej självt genom internt avbrott utan att brinna. Sådant motstånd är vanligt i konsumentelektronik som budget alternativ till en konkret säkring och måste ge avbrott vid väl förutsägbar förlusteffekt relativ omgivningstemperatur.

Det är inte reserverat för motstånd, detta med derating curves, utan finns för de flesta komponenter, hur toleranser och livslängd påverkas av omgivningens temperatur och kretskortets termiska egenskaper.

TS vill i troligen i första hand veta hur man ersätter den felande komponenten, om man måste leta upp komponent enligt spec.
Om det inte är en livsviktig apparat, flygplan eller medicin-elektronik så hade jag lött dit en slinga om 10 mm 0,1 mm koppartråd.
Alternativ tråd är att ta ut en ledare från en mångtrådig nätkabel, men då får man se upp så tråden inte kan komma åt att kontaktera närliggande paddar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av E Kafeman 19 augusti 2023, 09:49:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av hcb »

Vilken funktion skulle ett motstånd på 0.3 Ohm ha i den kretsen?
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av E Kafeman »

Bra fråga. Det vore naturligt att begränsa strömmen till lysdioderna med ett värde hellre motsvarande 300 Ohm och skulle göra kondensatorerna mer meningsfulla.
Ja du har rätt att 300 Ohm borde vara mer rimligt värde men kräva motstånd med hög tillförlitlighet enbart för att driva lysdioder är lite i överkant.
Hur som, backar från mitt förslag att löda dit blanktråd. Ett valfritt motstånd på 300 Ohm ger i vilket fall mindre risk för att fel värde skadar något.
HSand
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 augusti 2023, 21:22:30

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av HSand »

Okej, intressant!

Ja de blir ju säkrast då att först testa med ett 300 Ohm motstånd :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av TomasL »

Jag gissar att det är en sk "Ferrite Bead" med en impedans på 300 ohm
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av limpan4all »

Jag håller nog med TomasL i denna fråga.

Dvs nästan 0 Ohm vid DC men över 300 Ohm vid 1MHz och uppåt. Tillsammans med kondensatorn så bildar de ett mycket effektivt EMC filter av LRC typ.
Brukar vara en standardlösning när man misslyckas på EMC testerna men hinner inte lösa problemet ordentligt innan produktionen "måste" starta.
Den andra lösningen (den rätta) är att sätta porten till "low-drive strength", vilket tyvärr många firmware-programmerare missar...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Identifiering av resistor

Inlägg av säter »

Om man bortser från eventuella störningar, kan man då ersätta komponenten med en tråd bara?
Skriv svar