Lossnar utskriften? Varning!

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av SeniorLemuren »

Använd socker till att få utskriften att sitta fast på bädden.
Senast redigerad av SeniorLemuren 6 september 2023, 09:36:43, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Lossnar utskriften?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag testade detta och det fungerade jättebra....Trodde jag. Då och då fick jag problem med mina utskrifter. Trådmatningen började hoppa över hela tiden efter en liten stund så jag fick ta bort munstycket och värma det tills det blev mörkt rött och sedan blåsas rent det.

Först satte jag det inte i samband med sockerlösningen men ibland när jag använde vanligt limstift så hände det aldrig att munstycket blev igensatt.

Min teori är att ibland ställer jag munstycket väldigt nära plattan så att det nuddar vid det jag bestrukit plattan med.
Om det är limstift så gör det inte någon inverkan på munstycket Limmet bildar ingen hållbar beläggning på munstycket utan den pressas lätt undan av plasten.

När det gäller sockret så bildas en stenhård beläggning likt candysocker efter en liten stund när det utsatts för värmen från munstycket och då blir det stopp. Så efter att jag slutat med sockret så har det inte hänt något stopp mer.

Slutledningen är att om man aldrig låter munstycket komma i kontakt med beläggningen på plattan så fungerar det utmärkt, men risken är ju stor att man kommer för nära och då ställer det till med extra arbete.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av hcb »

Jag tror du är inne på rätt spår. Med tanke på hur socker beter sig vid högre temperaturer (och alla danska svordomar jag lärt mig av hustrun kring jul när hon gör "brunede kartofler" så verkar det helt rimligt att munstycket koksar igen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av GeekJoan »

Hur får du upp sockerlösningen i munstycket?
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag får inte upp det i munstycket, men när jag kör första lagret för nåra glaset så att det "skrapar" lite så fäster lite kletigt socker på änden och när det hettas upp så bildar det en tun hård skorpa. Munstycket blir inte hel täppt så utskriften pågår och man ser inget fel för än man tar bort den utskrivna delen. Då ramlar den helt isär.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av hummel »

Funkar inte typ 3Dlac eller Pritt limstift?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av tecno »

Det är ju för enkelt att köra med 3DLac så det går ju inte :rofl
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av SeniorLemuren »

Pritt limstift funkar bra, men det kan vara svårt att få loss det utskrivna objektet.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av hummel »

Häll vatten eller lägg byggplattan i ljummet vatten så släpper den enkelt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av Henry »

Då jag aldrig har haft någon anledning att få ett spegelblank yta på något av en utskrift så använder jag print plattan som medföljer min Ender 3 Pro och har aldrig någonsin haft problem med fäste på den, skitbilliga med att byta ut och enkelt då de är magnetiska.
Jolly
Inlägg: 57
Blev medlem: 31 augusti 2023, 17:59:19

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av Jolly »

Den plattan som följer med är faktiskt ganska bra, man får vara försiktig så att man inte knäcker den och skapar veck men undviker man det så fungerar den bra för både PETG och PLA
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av pi314 »

Jag håller med om att plattan som följer med Ender 3D är bra, men vill berätta vad som fick mig att byta den mot en glasskiva.

Jag hade svårt att få till justeringen av plattan över en större yta. Man börjar kanske med 1/4-varv på skruvarna, minskar till 1/8 och sedan kanske 1/16 när det är "finlir". Det blev aldrig bra för mig, mer än kanske på en mindre yta nära mitten, som bäst.

Min tanke då var att det var att det inte gick att få det tillräckligt plant med originalplattan, så jag bytte till glas.

När jag hade samma problem där och letade vidare så upptäckte jag att problemet var att skruvarna snurrade ibland när jag skruvade på rattarna. Ibland när jag vred på en ratt så hände det något, ibland inte.

Då låste jag skruvarna mot metallplattan/värmeplattan med brickor och muttrar. Det var ganska nyligen, så jag har inte hunnit testa så mycket ännu, men mitt intryck är att det går bra att justera till rätt nivå nu.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av pi314 »

Henry skrev: 9 september 2023, 19:50:54 Då jag aldrig har haft någon anledning att få ett spegelblank yta på något av en utskrift så använder jag print plattan som medföljer min Ender 3 Pro och har aldrig någonsin haft problem med fäste på den, skitbilliga med att byta ut och enkelt då de är magnetiska.
Var köper du billiga utbytesplattor?

Min fungerar nog ett tag till, men jag skrapar ju av den med "spackelspaden", så ytan kommer ju att bli dålig så småningom.

/Pi
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av Henry »

Jolly: det har jag aldrig heller lyckats med, vad gör ni med era skriv ytor? :)

Jag bara tar loss ytan från plattan, behöver inte göra det heller men är lite lättare, böjer den lite på kanten där en utskrift är så den lossnar lite och därefter är det bara att dra av hela utskriften med lite motstånd som det skall vara och jag har utskriften i handen, tar 5 sekunder. Är plattan sval så kan det sitta lite hårdare men fortfarande inga problem.

Använder aldrig en skrapa för att ta bort utskriften, den använde jag bara under en väldigt kort tid för att ta bort brim och dylika saker en aldrig utskriften då det ju inte behövdes. Men den använder jag inte längre då den inte är så vass och jämn och riskerar skada ytan så jag använder istället bara en smal vass kniv istället, går mycket snabbare.

pi314: har du inte sökt? Köper reservplattor på Amazon för min, men finns även på andra ställen, och då medföljer även den magnetiska sidan som man sätter på plattan men den har jag ju redan och funkar fint och behöver inte byta. Jag skriver sedan ut med rätt bra hastighet så jag måste ha där de är magnetiserade på rätt håll, vilket de inte var innan och utskrifterna gick åt fanders om jag inte drog ned hastigheten bra. Den senaste jag köpte var dock det och den håller jag hårt i men tror det var någon jeppe som inte hade koll innan eller nåt kanske, har inte köpt så många för att veta men kan vara något att ha koll på om man skriver ut med snabb hastighet.

Angående ojämnheter så är det väldigt sällan jag måste justera. Jag värmer givetvis upp plattan och allt tills det kommit upp till rätt temp och låter det vara så ett antal minuter till, så att allt hinner acklimatisera sig och röra sig och dylikt så det blir precis som det var när jag justerade det den senaste gången. De senaste 8 utskrifterna med några månader emellan har jag inte behövt röra någon av skruvarna och det var också utskrifter jag placerade på lite olika ställen. Jag skriver ut det första lagret i 0.12 mm så jämnas det ut än mer och fäster bra men jag har även prövat än mindre utan problem.

Skruvarnas fjädrar är rätt kraftiga på min, tycker det borde vara det samma på alla för det är en 4 - 5 år sedan jag köpte min, så det var lite udda om de kan röra sig.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Lossnar utskriften? Varning!

Inlägg av Gimbal »

pi314 skrev: 10 september 2023, 09:46:47 När jag hade samma problem där och letade vidare så upptäckte jag att problemet var att skruvarna snurrade ibland när jag skruvade på rattarna. Ibland när jag vred på en ratt så hände det något, ibland inte.

Då låste jag skruvarna mot metallplattan/värmeplattan med brickor och muttrar. Det var ganska nyligen, så jag har inte hunnit testa så mycket ännu, men mitt intryck är att det går bra att justera till rätt nivå nu.

/Pi
Jag hade/har samma problem men min ender 3 S1, skruvarna snurrar med när man vrider på justerhjulen. Så även jag provade med att låsa dem med mutter.

Det blev inte bra.
Skruvarnas position blev låsta och kunde inte anpassa sig till hålen i släden, uppenbarligen matchade inte hålens positioner varandra tillräckligt bra så när man drog åt justerskruvarna så blev det spänningar och bulor i plattan. Bara att ta bort muttrarna igen.

Istället så klämmer jag ihop plattan och släden manuellt med ena handen för att minska krafterna i skruvarna när jag justerar. Det funkar bra.

Det kom också i somras en firmwareuppdatering till S1 (har inte kollat andra modeller) så nu visas varje mätvärde när den probar plattan. Mycket bra, nu är det "lätt" att skruva in en jämn platta.
Skriv svar