Projekt: Läsa FLEX disketter med GreaseWeazle

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt: Läsa FLEX disketter med GreaseWeazle

Inlägg av Glenn »

Mickecarlsson skrev: 28 augusti 2023, 17:02:51 1) On double-density disks, track #0 is formatted in single-density to facilitate automatic density selection.


Är det alltså ett hybrid MF/MFM-format ?

Detta har ju ställt till det mycket på spectravideo som har ett sådant format, vilket många diskettlösningar inte supportar. (tex flashfloppy, däremot stöds det av den komersiella HcX)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt: Läsa FLEX disketter med GreaseWeazle

Inlägg av Mickecarlsson »

Ja, men bara om man kör Double Density, de flest gamla disketter jag hittat är enkelsidiga enkel densitet,
Men två disketter jag har verkar vara 80 spårs dubbel densitet, och då har spår 0 enkel densitet :D
Det är värre med FLEX för 6800:
Some systems have ROM monitors with boots which look for a sector #0 on track #0. Disks for these systems may have a sector #0 instead of a sector #1 on track #0.

Man tar sig för pannan :D
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Projekt: Läsa FLEX disketter med GreaseWeazle

Inlägg av uaxnet »

Men igentligen, säger inte att det är så, så borde alla system som klarar DD även klara 80 spårs diskar iom att man anger antal spår i sektor 3
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt: Läsa FLEX disketter med GreaseWeazle

Inlägg av Mickecarlsson »

Ja, det borde dom, jag fick låna en 80-spårs diskettenhet, ska koppla in den så fort den nya floppykontrollern är färdig och testa att formatera 80 spår.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt: Läsa FLEX disketter med GreaseWeazle

Inlägg av MiaM »

Med den där formatspecen så verkar det som att sektor 4 på spår 0 inte används? :O
Skriv svar