Du kan inte ha den typen av relä som du visar på bild, och uppbyggt på tunna PCB-ledningar och räkna med att driva halogenlampor och ett mekaniskt signalhorn? Ett tryck på signalhornet och relät är sönderbränt om nu inte PCB-ledningarna brinner först. Ett vanligt signalhorn för motorcykel drar 5-10A kontinuerligt men kan ha startström på det 10-dubbla. Man brukar dimensionera 5 ggr överström för ett fordonsrelä som ska driva ett signahorn. Exempel som är
specade 66W per horn:
Hittar man inte önskad kontaktfunktion är det enkelt att köra med standardrelän och skapa bistabila relän eller blinkersfunktion med en liten MCU. Det är inte heller alltid så önskvärt att man använder relä-typer som kanske inte finns att köpa som reservdel om ett år. Då är det bättre med standard-saker. Socklat givetvis på motorcykel liksom för bil för enkelt byte och felsökning.
Om elsystemet redan gått sönder två gånger, se till att det håller nu.
Ett absolut måste är att det är avsäkrat så att säkringarna brinner innan något annat gör det.
Separata säkringar för kritiska funktioner är ett minimum. Underdimensionerade ledningar på PCB-mönster smälter innan säkringen gör det så se till att det är säkringen är rätt dimensionerad. Det är är om inte annat en trafik och liv säkerhet att ett mindre elfel inte får slå ut vitala funktioner på en motorcykel.
Det får inte vara så att man kommer med motorcyklen i god fart i skummet och vill tuta på ett plötsligt hinder och för hög totalström när signalhornet aktiveras eller att det på grund av felaktig avsäkring får framljuset att slockna.
Samma om det skulle uppstå kortslutning i någon annan lampa eller signalhorn, det får inte äventyra framlyset på hojen bara för att man ville spara in på avsäkring av de olika strömförbrukarna.
Måste man hålla sej på absolute billigaste funktionsnivån så säkra av allt utom helljuset så att det fungerar i det längsta.
Använd inte relän som inte tål DC gnistbildning och dimensionera maxström med mycket god marginal.
Omron 10 A signalrelä klarar 10 A resistiv last, men blir kortlivat om det ska driva ett 5A elektromekaniskt signalhorn.
I synnerhet signalhorn och halogenlampor kräver höga startströmmar som snabbt bränner underdimensionerade kontaktytor i relän.
Det finns en god anledning till att man använder stora mekaniska relän även i moderna bilar.
Det finns små relän där man försökt anpassa dessa att kunna driva mer komplicerade laster. Det fungerar då inte med små anslutningstrådar för lödning det blir grövre anslutningar till frikostigt ledande koppar på PCB eller hoppar man över PCB-ledningar som detta exemplet:
RF334012 - Shrack SPST-NO PCB relay QC tab 16A 12Vdc - RS.png
Vill man vara riktigt modern så placeras halvledarrelän vid varje förbrukare och endast signalledning till centrala styrenheten. Så görs numera en hel del på bilar. Sådan relän kan man knåpa ihop själv eller köpa färdigt. Finns i många varianter och storlekar.
Exempel.
Även halvledarelän ska avsäkras och kablage ska ha anpassad dimensionering.
Säkringar finns i många varianter och egenskaper. Finns sådana som går återställa eller är självåterställande.
Inom fordonsindustrin gäller dock fortfarande mekaniska säkringar som brinner av definitivt vid överström. Vikten av avsäkring för att inte spoliera något annat är väsentlig för driftsäkerhet. Det är rena nybörjarmisstagen att inte avsäkra korrekt och gör man design-jobbet av ett elsystem åt andra, så har man ett ansvar för att det fungerar på genomtänkt sätt. Gör det enkelt för dej och använd standard säkringar för fordon. Köp på skroten en säkringsplatta och kapa med dremel så du får önskat antal säkringar och reläplatser.
Fuse box.png
För de som bygger elsystem för tävlingshojar och racerbilar finns "byggsatser" med relä och säkrings-funktioner men det är dyrt och mer av vikt om man vill ha större mekanisk tålighet och mer lättservat än i vanligt fordon.