En grej jag haft svårt att släppa efter att ha sett videon är att göra ett liknande mikroskop, inte för att jag egentligen behöver det till vanliga jobb, men tanken på att verkligen kunna gå in på fina detaljer lockar onekligen.
Min tanke var att om man antingen hittar et begagnat bättre, eller ett från Kina, det fanns ok med 40x för under 1500:- såg jag när jag kollade nu, så kunde man göra en arm så att det går att svänga ut, en del har ju detta redan, men den är nog inte särskilt stabil på de från Kina så man borde kunna göra en starkare av aluminium, sedan sätta tex en LED ring eller liknande som motsvarar lampan, inte lika bra som spegelreflektorlampan i original mikroskopen, men funkar nog till detta.
Rätta mig om jag har fel här, men visst ser det ut som ett Carl Zeiss mikroskop som är modifierat på bilden?
Om detdär nu är original och inte någons hemmabygge så är jag rätt säker på att det var Zeiss optik i mikroskopen till maskinerna i original, bara ett annat fäste till armens nederdel.
Jag har inte tänkt så mycket på denna typ av mikroskop tidigare då de har alldeles för låg förstoringsgrad för att vara användbara till det jag normalt håller på med som inte är elektro/mekanik relaterat (även 1600 mikroskopen ligger på gränsen att kunna se bakterier), men till detta kommer man nog däremot långt med 40x förstoring.
En modifiering är kanske att man inte har mikroskoparmen direkt på foten till motorns drivanordning, men det verkar visst fungera på dessa maskiner, det skulle det inte på Myford maskinerna kan jag säga...