Att skriva PHP tillsmmans.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av MiaM »

guckrum skrev: 6 augusti 2023, 21:04:10Jag kan inte komma på någon anledning till att inte starta med git.
Inlärningströskeln är enorm för den som bara vill kunna använda grejerna utan att ägna en massa tid åt att lära sig.

Begriper absolut inte varför grejer som är tänkt för mer nischad användning på något sätt kommer undan med att ha så mycket högre inlärningströskel. Denna kritik gäller väl de flesta mjukvarutvecklingsmiljöer men även sånt som t.ex. Inkscape, Gimp, Photoshop, KiCad.

Visst, ska man använda grejerna tvåsiffrigt antal timmar per vecka under halvlång tid är det säkerligen värt att lägga några dagar på att lära sig grejerna.

Men för t.ex. ett hobbyprojekt känns det bortkastat att lära sig vissa grejer.

Det dummaste är när saker verkar ändras mest bara för ändrandets egen skull. Det finns säkert jättebra skäl nåstans bakom varför VScode ändrat på hela run/build/compile-grejen jämfört med Visual Studio, men det är väl tveksamt om det verkligen är vettigt att just ändra allt?

Det är i mitt tycke också märkligt att det inte görs kurser eller instruktioner för detta för "motvilliga". Liksom det finns alla möjliga råd och tips och sånt för att plåga sig igenom skittråkiga saker inom en del andra områden, men om man saknar entusiasm för att lära sig en ny utvecklingsmiljö för 20:e gången så står man där alldeles ensam i världen, typ.

Varför finns det inte typ arbetsförmedlingsutbildnignar i sånt? Eller för den delen internkurser på företag?

(Det kändes som att jag överdrev något med 20:e utvecklingsmiljön, men om vi räknar alla programmeringsmiljöer jag har använt såpass att jag har nån koll på deras distinkta grejer så kan jag räkna upp Commodore 8-bitars typ VIC 20, C64, PET osv med skärmeditor och basictolk, maskinkodsmonitor för dessa, basic+editorn på Sinclair 8-bitars, den brutalt plågsamma editorn i ABC 80, AmigaBasic, K-Seka/AsmOne/Trash'em'one, Lattice-C/SAS-C, Hisoft Pascal, BASIC som ingår i PC/DOS, Turbo Pascal före blåa utseendet, Turbo Pascal från och med blåa utseendet, Turbo C, Quick Basic, QBasic, Visual Basic, Visual C++, Arduino Studio, Pascal, C, Assembler och Fortran under VMS. Om vi lägger till rena editorer så har vi t.ex. Edlin, EDIT (som är Qbasic utan basic), fullskärmseditorn som ingår i AmigaOS, CygnusED, EDIT i VMS, Notepad, Ultraedit32, Notepad++, VI, Emacs, JOE och en klase andra editorer jag åtminstone kört en snutt till av. Det blir 21 utvecklingsmiljöer och nära ett dussin separata editorer. Då har jag säkert glömt lite av varje. Och det tillkommer såklart sånt jag inte kommer ihåg såhär ur huvudet. Och för den delen grejer jag försökt mig på men inte orkat slutföra för att det var för plågsamt, såsom t.ex. Eclipse).
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av mankan »

Håller med Kulla till 100% här. Gratis, privat git-repo på github eller liknande tjänst är perfekt till hobbyprojekt.

edit: Marta, blanda inte ihop versionshanteringssystem med utvecklingsmiljö/editor. Visst bra integration med versionshanteringssystem kan göra utvecklingen smidigare men git i sig är enkelt om man följer en snitslad bana som någon annan redan skrivit åt dig.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av MiaM »

Antar att du råkade blanda ihop mig med Marta? :O

Nej, min erfarenhet är att git inte är enkelt att lära sig.

Jag drog upp utvecklingsmiljöer som exempel på annat relaterat till programmering som också har onödigt hög tröskel för att komma igång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17155
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av AndLi »

Git add för att lägga till/uppdatera filer
Git committ -m "meddellande" för att skapa en kommit

Git push för att trycka upp det till servern.

Git pull för att hämta uppdateringar från servern.

Sen kan man ju krångla till det till förbannelse, men grunderna är relativt enkla..
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av mankan »


MiaM skrev:Antar att du råkade blanda ihop mig med Marta? :O
Ber om ursäkt för ihopblandningen.

Vill dock hävda att git är inget svårare än något annat versionshanteringssystem att komma igång med. Alla löser mer eller mindre samma problem fast på olika sätt. Gits problem enligt mig är det finns många olika sätt att göra samma sak på.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av agehall »

Så länge man inte försöker göra rebase mellan brancher så är git ganska trivialt. Jag är långt från expert på git, men jag vill aldrig gå tillbaka till äldre system som SVN. Ska man programmera idag så behöver man lära sig versionshantering och då är det git som gäller innan man hamnar på ett företag som kör typ Perforce eller liknande.

DÄREMOT kan man diskutera om PHP är ett språk som man ska ens försöka använda 2023. Där har vi den riktiga diskussionen…
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av Kulla »

Php som flesta som har jobbat i för länge sen och php som finns idag är inte samma, inte ens i närheten. Men som du säger, det är längre diskussion, men fun fact är att runt 77% av Internet drivs av php.

Här är snabb how-to om git för nybörjare.

I mappen där du har utvecklat i terminal du skriver git init för att skapa git repo, den skapas i .git mappen.
Sen du gör git add . för att lägga alla filer som du har ändrat i commiten.
Efter det du stänger commit med git commit -m "meddelande vad har du ändrat"
Det är allt du behöver för att jobba lokalt med git.

När du jobbar med andra, du kommer behöva lägga remote, alltså själva server där du kommer ha kod sparat och sen göra git push för att du skickar dina commit ändringar dit med.

Om du använder delat mapp (vilken oftast skapar mer problem än nytta) på Dropbox eller liknande, då du behöver inte ha remote alls.

När du skapar git repository på github, den kommer säga vilka remote command du ska köra för att du ska lägga remote i din lokala git repository, så du behöver inte tänka mer på dem och nästa person kommer bara göra git clone git@github.com/dinrepo och få allt färdig konfigurerat. Den får ny mapp med din kod checkad ut, den får remote konfigurerat rakt av, alla branches, osv.
Wihelm
Inlägg: 600
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av Wihelm »

Finns grafiskt verktyg. Så slipper man skriva.
https://desktop.github.com/
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av sodjan »

Ursäkta en kanske liten halvt OT fråga...
Om man är ensam utvecklare, men ändå skulle vilja ha fördelarna med versionshanteringen, är det fortfarande Git som är rätt verktyg?
Säg att det aldrig kommer att finnas behov av delning eller för någon annan att se koden...

EDIT: Som sagt, sorry om jag kapar tråden lite, men jag ser att MPLAB X har något slags stöd för några versionshanterings system. Får kolla lite mer på det...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av Kulla »

Jag tycker det, då du behöver inte ha server för att den ska funka, men ändå finns många gratis servrar för privat kod, Github (den har inte varit men har ändrat sig några år sen), Bitbucket, Gitlab, osv.

Hemma jag kör egen hosted Gitlab server och har där över 100 projekt med 1-6 repositories per projekt.

Jag utvecklar själv och har allt i git, så allt följer med mig. Det ger mig frihet att ändra och jobba ostört med eller utan internet. När internet är där jag bara pushar så jag har backup, men annars man kan köra allt på samma burk.

Självklart man behöver inte göra något som har med git (eller andra) att göra från terminalen, det finns mängder av gratis och betalda klienter.

https://git-scm.com/downloads/guis
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av lgrfbs »

Tack för en jätte intressant läsning.

Jag har tyvärr inte ork att sätta upp allt ni i all vänlighet föreslår.
Det får bli stenugnsbakad pizza med polaren och några nyskrivna rader kod, de få gångerna vi gör något.

Jag trodde att det fanns en enkel lösning som inte krävde en "massa" hjärnaktivitet från min sid, men efter läst allt inser jag att det inte skulle vara så lyckat att alla 3 kodknådarna (jag inräknad) får tillgång till mitt konto hos webbtjänsten jag betalar för.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17155
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av AndLi »

sodjan skrev: 8 augusti 2023, 11:59:38 Ursäkta en kanske liten halvt OT fråga...
Om man är ensam utvecklare, men ändå skulle vilja ha fördelarna med versionshanteringen, är det fortfarande Git som är rätt verktyg?
Säg att det aldrig kommer att finnas behov av delning eller för någon annan att se koden...

EDIT: Som sagt, sorry om jag kapar tråden lite, men jag ser att MPLAB X har något slags stöd för några versionshanterings system. Får kolla lite mer på det...
Jag använder det för sådant med, säkert mycket för att man är van. Och det löser problemet smidigt..
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av guckrum »

Sodjan: Absolut, med fördel kör man sina projekt i git. Git påverkar ju ingenting förutom att den lägger till en katalog som heter ".git", och ledsnar man kan man ju ta bort den och ingen skada är skedd.

Jag använder git till "allt": källkod, cadscript (cadprogram är ju ofta en grafisk frontend till ett scriptspråk), LaTeXdokument, nätverkskonfiguration (switchar och routrar), anteckningsfiler, diverse systemkonfigfiler (de i /etc) osv.

Skönt att alltid kunna ångra sina ändringar eller kunna se vad som hänt med en fil, och enkelt att skapa backup genom git push. (Man kan ju trivialt pusha till en annan hårddisk direkt över filsystemet, eller till valfri dator via ssh.)

Klart du skall köra git.

Denna bok är gratis, skitbra, och innehåller allt och lite till:

https://git-scm.com/book/en/v2
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av TomasL »

cadprogram är ju ofta en grafisk frontend till ett scriptspråk
Varför tror du det?
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av ToPNoTCH »

Rekommenderar Azure Devops.

Är man inte fler än 5 är det gratis.

Förutom GIT får man Boards och Wiki etc. vilket är bra när man är fler som pillar.

Så slipper man ju installera och jävlas själv dessutom.
Skriv svar