En spec typ av Tesla coil.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Utan att alls debunka TS, vill jag ändå erinra mig mina studieår för 50 år sedan. Bland kursare cirkulerade en lång rad historier om än det ena och det andra. Alltifrån nån som hade en kondensatorbank stor nog att förse hans stereo med kräm för flera timmar, till Rolls Roycen med Merlinmotorn som skrynklade ssfalten på autobahn. Det var UFOs, folk som körde bilar på vatten och ett magiskt piller ....
Det mesta var vandringshistorier, somligt (Rolls Roysen med Merlinmotorn) faktiskt ganska nära sanningen. Men mycket hängde kvar som anekdoter.
Innan man skaffat sig en bra faktabas, innan man har alla vetenskapliga formler på plats är det lätt att ta upp sådana här idéer och kanske framför allt Tesla, denne tekniker/ingenjör (EJ vetenskapsman) med en lång rad underliga experiment kanske får lite för mycket uppmärksamhet, trots att han aldrig uppfann vare sig tidsmaskinen eller antigravitationsmaskinen. Samt att det som viskas om och som bara vore SÅ intressant om det var på riktigt, faktsikt, i våra hjärnor blir på riktigt.

Bild
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev: 6 augusti 2023, 19:42:58 Jo, men Tesla övertygade Westinhouse att AC var oerhört mycket bättre än DC, framförallt om man skall transportera det runt i en stad eller mellan städer osv.
Det hade gett sig självt att AC var bättre än relativr lågspänd DC när man försökt bygga elnät större än några kvarter.

Fördelarna med eldrift jämfört med alternativen för belysning och kraft på den tiden var så stora att det var oundvikligt att det akulle bli större och större elnät oavsett elsystem och rätt fort skulle man gått in i kaklet med DC nätets begränsningar.

Nuförtiden är ju HVDC åtminstone konkurrenskraftigt :)
Men tänk om man haft IGBTer på 1800 talet :).
Malmute
Bannad
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 augusti 2023, 17:05:15

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av Malmute »

Swech skrev: 6 augusti 2023, 19:11:25
MAN KAN INTE FÅ UT MER ENERGI ÄNN MAN PUTTAR IN
Vilket inte är sant och jag tror att flertalet som kanske läser detta har en sån pryl hemma!
Det enda jag kan tänka mig som platsar som en sån pryl hemma är småbarn... de tenderar ju att
få ut en jädra massa energi ur socker

Swech
Alltså någon som vet vad en Luftvärmepump är och vad COP värdet står för!!! Jo hur mycket mer Energi man får än det man puttar in :badgrin: Men 100% att det finns pers med en helt annan verision. För övrigt har jag en komplett manual / ritning till en (processor) som gör att man kan köra en bil OnDemand på H med vatten som källa till H sedan tillkommer ett material och enl mina beräkningar blir det ca till samma kostnad som konvetionella bränslen men helt utan avgaser endast vatten droppar ur avgasröret. Något kommersielt är nog inte att tänka på av 2 orsaker 1: Lite meckande att handa det tyckte CEO på BMW 70 talet med har en kopia på brev han skrev till invetorn där man kört en 2L motor 24T utan problem. 2: många tror finner man en ersättning på fossielfuel så blir man rik. Finns redan flera bla har Toshiba tagit fram en hetvatten elekrolys som är mycket effektiv. Men tänk efter vad tror ni händer med Russian, oljearber samt USA p.g.a Opec blir oljan värdelös blir $ det med och WW3 står vid dörren. Det är just därför inget händer på Energi fronten, ett bra tips är att bläddra i 10-15år gamla vetenskapsmagasin och se hur många av det revultionerade Energi innovationer som blivit verklighet samma gäller läkemedelsindustrin.Detta är verkligheten vi lever i ett tag till. Kan tala om när det är slut med fakta men de blir för mycke nu.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av Mizzarrogh »

En luftvärmepump bygger alltid på (alltså energi som tillförts från någonting).
Senast redigerad av Mizzarrogh 6 augusti 2023, 23:20:37, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara inom () har jag under mina fysikstudier räknat på ett otal värmemaskiner - bensin-, dieselmotorer, kylskåp, stirlingmotorer, the lot och det finns ingen maskin som genererar mer energi än som stoppas in.
Den mest effektiva maskin vi kan bygga är en Stirlingmotor och den förbrukar mer än den ger ut. Den här grafen har vi räknat på innan och utan (fast nu har jag glömt det mesta) och som sagt, hur man än har valt arbetscykeln får man energiförluster.

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av TomasL »

Malmute, du har fått saker och ting fullständigt fel och uppåt väggarna, COP betyder Coefficient of performance, och är förhållandet mellan inmatad drivenergi och tillgodogjord energi.
Dock, verkningsgraden är något helt annat, eftersom man då räknar med all energi som matas in, och då ligger en VP på kanske 50% eller så.
Så nej, en Värmepump ger inte mer energi än vad man puttar in i den, dock ger den mer energi än du betalar för, vilket är en helt annan sak.
Det övriga du skriver, tja, fantasier.

Och jo, du bör nog läsa på lite mer om termodynamik.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av ajje »

Jag tycker det verkar som om kroken är nere i vattnet och motorn går på full effekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av danei »

Malmute: Saken är den att ganska många här inne förstår hur sakerna du pratar om fungerar. Något du uppenbarligen inte gör.
Ja det finns de som påstår att de kan köra en motor på vatten, kall fusion och en helmassa andra fantastiska saker. Men de är bluffar.

Det är ingen som gömmer några fantastiska uppfinningar av Tesla, eller en motor som går utan utsläpp. Det är bara ogrundade konspirationsteorier.
Malmute
Bannad
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 augusti 2023, 17:05:15

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av Malmute »

Så många debunkers här. Undrar varför? Världen hade varit helt annorlunda om inte J P Morgan stoppat Tesla när han fattade att med Teslas Energisystem så fick typ alla tillgång till fri Energi.Så han fattade de kan jag ju inte ta betalt för.

Kommer inte ihåg exakt hur han stoppade NT men tror det handlade om investering i hans projekt som han drog tillbaka.

Finns Seriösa dokumentär filmer om detta, och filmarna har inte något intresse varken ekonomiskt eller debunking.

Men något som jag tycker är intressant, NT påstod att han fick sina ider utifrån! allstå skickade till sig och inte via FTP.

Och samtidigt var det flera innovatörer som fick samma ider samtidigt på flera olika platser i världen. Det finns dokumenterat.

Och jag vet till 100% var iderna / sändningar kommer ifrån, har själv upplevt något liknade och det var före jag förstog varifrån.

Sen hade jag blivit bjuden på en unik svampstuvning enl kocken. Men hon "min ena dotter" förnekar att det var psykiadeliska svampar så jag tror henne.

Iden jag fick! bara tänkte hur stänger man av internet. Och fick svaret direkt som jag komm på det själv, men så har aldrig typ innovationer kommit till mig förut.

Börjar som en tanke, som jag sedan vidareutvecklar genom att skaffa så mycket info som finns om ämnet. Men detta var så klockrent och genomförbart med ganska

lite hårdvara i förhållade till storleken av projektet, Folk jag pratat med som vet hur Internet funkar, säger typ du är fan inte klok.

Sen måste jag ju påpeka att jag aldrig tänkt tanken att genomföra el skaffa lite hårdvara och köra en mini shutdown, typ en liten stad el liknade.

Det beror på att det är inte bara att starta om igen. Man får helt enkelt byta all fiberoptik eftersom den gamla är värdelös. Nu kanske jag sagt lite för mycket så nån

annan tror sig kunna komma på lösningen. Men det tror jag inte, om nu inte någon fått samma ide skickad till sig samtidigt. :kortis:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av TomasL »

Jösses, du har nog fått lite magiska svampar i stuvningen i alla fall.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av danei »

Jag håller med. Du är inte klok.

Om du är intresserad och inte bara trollar så kan du titta på dessa länkar.



https://interestingengineering.com/cult ... -believing

Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av Mizzarrogh »

Bild
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av danei »

ajje skrev: 6 augusti 2023, 23:16:58 Jag tycker det verkar som om kroken är nere i vattnet och motorn går på full effekt.
Jag är inte alls haj på fiske. Men kör man inte på låg effekt när man trollar?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av ajje »

Du har nog rätt, jag brukar bara fiska i frysdisken på ICA.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av verkstaden »

Ojojoj! Det här var ju en av de mer spännande trådarna på länge!
*POPCORN*
Skriv svar