Underdimensionerad maskinfast kabel, 3fas. Ok/Nok?
Postat: 3 augusti 2023, 15:53:36
Följande situation föreligger:
Större 3-fas svarv som klarat sig på 16a proppar tidigare, skjuter 16A automatsäkringar (D-karakteristik) vid sin nya placering, pga startström. Vill minnas att den brukar ligga på under 10A i normal drift.
Växlade till 32A uttag avsäkrat 25A (dvärgbrytare -D). Varpå det är frid o fröjd, och säkringarna håller...
Den maskinfasta anslutningskabeln ca 3,5m lång är en 5x2.5mm2.
Får man / kan man / bör man, behålla denna anslutningskabel, eller måste den bytas? sitter ytterligare proppsäkringar i svarvens elskåp. ( Har fn ej koll på deras storlek )
Jämförelsevis kör man ju underdimensionerad 0.75mm2 enfas på uttag som teoretiskt kan vara avsäkrat 16a....
(Mjukstart kunde varit ett alternativ men lite omständigt och kostsammt att modda in, då den måste nog monteras mitt i elsystemet, där man via reläkoppel kan välja starta motorn bakåt eller frammåt och via fram back koppling / växellåda kommer åt olika utväxlingar. Dvs för vissa utväxlingar/varvtal körs motorn åt ett håll. För andra åt andra hållet. Å så väljer man faktisk rotationsriktning på spindeln via koppling...)
Större 3-fas svarv som klarat sig på 16a proppar tidigare, skjuter 16A automatsäkringar (D-karakteristik) vid sin nya placering, pga startström. Vill minnas att den brukar ligga på under 10A i normal drift.
Växlade till 32A uttag avsäkrat 25A (dvärgbrytare -D). Varpå det är frid o fröjd, och säkringarna håller...
Den maskinfasta anslutningskabeln ca 3,5m lång är en 5x2.5mm2.
Får man / kan man / bör man, behålla denna anslutningskabel, eller måste den bytas? sitter ytterligare proppsäkringar i svarvens elskåp. ( Har fn ej koll på deras storlek )
Jämförelsevis kör man ju underdimensionerad 0.75mm2 enfas på uttag som teoretiskt kan vara avsäkrat 16a....
(Mjukstart kunde varit ett alternativ men lite omständigt och kostsammt att modda in, då den måste nog monteras mitt i elsystemet, där man via reläkoppel kan välja starta motorn bakåt eller frammåt och via fram back koppling / växellåda kommer åt olika utväxlingar. Dvs för vissa utväxlingar/varvtal körs motorn åt ett håll. För andra åt andra hållet. Å så väljer man faktisk rotationsriktning på spindeln via koppling...)