Avklibba gummi/plast

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Avklibba gummi/plast

Inlägg av TomasL »

Har en 3 1/2 extern Diskettstation med USB-anslutning, höljet har någon form av gummiliknande beklädnad, som blivit väldigt klibbigt, har sett det på annan utrustning också.
Någon som har en ide hur man skall avklibba det?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av grym »

ren sprit hjälper på några av klibbmaterialen
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av MadModder »

Jag har avklibbat saker med T-röd. Det var det enda som funkade av alla medel jag har.
Isopropanol gick inte.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av Klickmans »

Brukar ta bort etiketter (spårlöst bortase) med ett fingerpåstruket och ingnidet lager av 5/56 :!:

Har en BT-högtalare som har samma problem med gummiklibb, ska testa 5/56-tricket på den vid tillfälle.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av hummel »

Det är väl mjukgörare i gummit som fälls ut, rn kemisk reaktion som är vår att stoppa.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av TomasL »

Jo jag gissar så, får testa med T-röd.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av anders_bzn »

Jag har läst WD40 någonstans, inte provat själv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av TomasL »

556 och wd40 blir ju rätt söligt, skall pröva med sprit först.
Gronis
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 augusti 2023, 18:56:22

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av Gronis »

Finns på båttillbehör affärer medel för att göra ren gummibåtar och sedan behandlar man dom med ett vaxliknande bedel det brukar även fungera på fendrar och lister där oljan i gummit börjar att tränga ut
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av malman »

Undrar varför saker helt plötsligt drabbas av detta fenomen... Brukar vara ok många år... Sedan helt plötsligt kan det komma... För att sedan försvinna mer eller mindre självmant.... Ett typexempel är bilnyckeln... (Saab 9-5) där gummit plötsligt (efter 10år) drabbades av denna elastomer sjuka, för att sedan ett par månader senare vara fine igen.... (Efter att man slitit bort kladdet...)

Har en känsla av att det också brukar smitta till andra gummi saker i sin närhet... Men har nu i minnet inte lika tydliga 'bevis'...
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av FormerMazda »

Klockarmbandet på pulsklockan led av detta.
Tvättade med diskmedel så blev den som vanligt igen.

Men sen har jag en BT-högtalare som blivit klibbig, den känns ju svårare att tvätta med diskmedel.. :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av Glenn »

Det smittar helt klart.

Jag hade tex en Amiga A1200 med gummifötter där halva datorn stod på en plastlåda och halva på en kartong, på den halvan på kartongen är fötterna fina, men den som stod på plast är dom bara gegga.

Har sett sånt många gånger nu.

jag HATAR denna gummeringshysteri, så irriterande när man inte kan använda prylar pga detta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av MadModder »

malman skrev: 2 augusti 2023, 13:07:26 Ett typexempel är bilnyckeln... (Saab 9-5)
Min 9-3-nyckel blev helt som tuggummi. Rakt genom mjukdelarna. Där är det dock ingen gummerad plast, utan det är ett rejält lager gummi.
Rev bort allt gummi från nyckeldelen, köpte nytt originalskal och flyttade över innanmätet plus nyckel.
Reservnyckeln som varit oanvänd sen 2006 är som ny. Ingen antydan till klet.
Här tror jag det är hudfett och sånt som fått gummit att degradera.

I skosulor som förintas sker det nån slags kemisk reaktion. Det går snabbast när de står still helt oanvända. Har för mig jag läste nånstans att pylymerkedjorna kortas av med tiden om man inte gymnastiserar gummit. :humm:
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Avklibba gummi/plast

Inlägg av MiaM »

Watch JR Go på Youtube har en video där han provar ett helt gäng olika trick/medel för detta. Videon är nåt år gammal eller så, från då han jobbade med en Jaguar i sitt dåvarande gigantiska garage. Minns inte slutsatsen.

Tror att det är en kombination av tid och temperatur / temperaturväxlingar som löser ut detta, och det lär väl vara orsaken till att det kan komma halvplötsligt.

Sidospår: Värst angående gummi som blir dåligt är väl drivremmar i gamla saker från Philips, typ 60-70-tal, där gummit förvandlas till trögflytande smet. Tipset är att aldrig provköra gamla bandspelare från Philips utan att ha tvättat bort gummirester först. Har en rullbandspelare där detta gummismet har skvätt iväg och stänkt bl.a. in i omkopplare i förstärkardelen :O
Skriv svar