Fräsa skyltar i laminatplast

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av Sloow »

Jag har laddat ner CamBam, den verkar fungera i Carbide Create. Programmet är lite mindre användarvänligt än Easel(online), men det borde gå att lära sig.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av X-IL »

CamBam är otroligt lättjobbat jämfört med alla andra CAM-program jag testat, men har ju sina begränsningar så klart. Men det är fortfarande det jag använder när jag ska göra nåt snabbt och enkelt. Just den inbyggda ”CAD”:en gör det supersnabbt att göra enklare grejer. Köpte en licens för hundra år sen och har aldrig ångrat mig. Då hade jag ändå knäckt räknaren för trial-versionen men ville göra rätt för mig och dessutom slippa hacket.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av mrfrenzy »

Vectric är väldigt lättanvänt och väl anpassat för denna typ av arbeten. Jag använde det själv när jag höll på med gravering.
Det ritar upp alla sorters text och grafik, paneliserar effektivt och genererar rätt typ av kod för den maskin man använder.

https://www.vectric.com/products
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av Glenn »

Teknikern skrev: 18 juli 2023, 18:40:40 Nej Glenn, den fräs som användes till namnbrickor inom det militära var en V-fräs som var avslipad i botten.
Avrundade fräsar har jag också samt "militärmodellen", synd bara att gravylanet blivit så rackarns dyrt.
Jag letade fram min gamla bricka och tänkte att du har fel, och det ser ut som pinnfräst, men när jag tog en macrobild och kollade
så ser man att det är som du säger, v-form om än ganska flacka vinklar, och sen plan spets.
bricka.jpg
Man ser också att den hann bli ganska sliten under 11mån, nåt man inte heller tänker på med blotta ögat :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av Sloow »

Efter att ha provat lite med Carbide Create tror jag det verkar vara så att man behöver en V-bit, som är minst 60 grader. Frågan är om det finns till min 3018 maskin, jag har 30 grader/0.1mm, dom måste ju passa i verktygshållaren på 3,175mm. Det verkar annars gå snabbt att fräsa även text som är 4-5mm hög bara.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av Mickecarlsson »

Du hittar massor av bra fräsar här: http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... Path=69_73
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av Sloow »

Mina skyltar blir inte bra, min 3mm end-mill fräs med 10000rpm trycker upp "vallar" i ABS plasten, jag har 300mm/min i hastighet och 0,5mm per pass. Ibland smälter det fast en stor klump på fräsen, som förstör arbetet.

Vet någon vad man ska ha för inställningar för ett sådant jobb?

Bild

Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av X-IL »

ABS är väl rätt kladdigt att fräsa (som de flesta plaster), lägre varv och högre hastighet skulle jag prova. Man kan ha framgång med lite diskmedelsvatten i en blomspruta eller liknande för att kyla och i andra hand ”smörja”.

Edit: Såg dina bilder nu, den typen av fräs _kan_ fungera i plast, men annars brukar man rekommendera vass enskärsfräsar i mjuka material. Till viss del kan också spåntryckande (trycker materialet neråt istället för uppåt vid fräsning) fräsar göra stor skillnad.

Edit2: kör allt i ett svep, ska inte vara nåt problem ner till 2-3mm djup tycker jag, då kommer du inte fräsa om samma spånor igen och igen vilket ger värmeutveckling och därmed smält plast.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av Sloow »

Finns det inte något samband mellan fräshastighet/varvtal och diameter på fräsen? Gravyrplast är förvånansvärt svårt att få tag i tyvärr, hittade den jag har nu på Amazon.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av X-IL »

Jo visst gör det det, men dessa stämmer sällan rakt av, man måste anpassa efter sin maskin och de fräsar man har. Leta efter cut rate calculators (feeds and speeds är ett annat ord att söka efter) så kan du få nåt att utgå ifrån. Men plast ska generellt dessa med lågt varv och hög matning.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av Sloow »

Ok, min maskin har tyvärr inte ställbart varvtal.. Kanske är det bättre med en liten fräs i så fall, hastigheten blir ju lägre då åtminstone.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av Sloow »

Carbide Create har tydligen slutat fungera som gratisversion, man kan inte exportera G-kod. Och Easel kan inte använda V-carv bitar i gratisutförande.... Finns det något program som faktiskt är gratis, och fungerar?
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av Gimbal »

Freecad kanske, jag har fräst lite med det men det var ett tag sedan och helt buggfritt är/var det inte heller. Men det gick med diverse krumbukter att få till det.
Det är i alla fall gratis så kan vara värt ett försök.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av Teknikern »

X-IL skrev: 19 juli 2023, 15:13:31

Edit: Såg dina bilder nu, den typen av fräs _kan_ fungera i plast,
Nej det kan den INTE, speciellt inte i mjuka plaster, där fungerar enbart enskärsfräsar och hur jag nu så tvärsäkert vet detta, tja här har jobbats i dom flesta material från papp till seghärdat rostfritt, alla material har sina knep och begränsningar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Fräsa skyltar i laminatplast

Inlägg av X-IL »

Teknikern, du har FEL. Jag har använt såna fräsar i plast med bra resultat, men det funkar inte i alla plaster och under alla förutsättningar. Ledsen men jag blir lite irriterad på såna där onyanserade kategoriska nekande svar. Men, precis som du skriver är det generellt bättre med enskärs.
Skriv svar