USA el hemma. Frekvensomriktare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mange_2
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 juli 2023, 12:00:54

USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av Mange_2 »

Hej
Jag har några produkter som behöver USA el. 115 Volt, 60 Hz.

Transformator från 230 till 115 har jag, problemet är frekvensomriktningen.

Kan någon rekommendera frekvensomriktare som klarar ca 2000 watt och helst inte kostar mer än 3000 kr?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av MiaM »

Ursäkta att jag inte svarar exakt på det du frågar (det hade väl mer varit en fråga för köp-sälj-delen av forumet antar jag), men:

Det kan vara värt att kolla upp vilka delar av dina apparater som faktiskt behöver 60Hz, och hur stor effekt de delarna drar.

Om vi tar ett extremt krystat exempel med en allt-i-ett-stereoanläggning med synkronmotor till skivspelaren så skulle du kunna köra resten på 50Hz och enbart motorn på 60Hz, och slippa skapa 60Hz med tillräcklig effekt för att driva slutsteget. Nu lär ju ingen importera en allt-i-ett-stereo från USA, men ändå.

Sen kan det väl vara värt att komma ihåg att grejer som är tänkta att kunna användas i Japan ofta går att växla mellan 50 och 60Hz.

Förutom frekvensomriktare så är ju en variant att köpa en inverter som drivs med 12/24/36/48V DC, och också ett nätagg som ger passande spänning och ström. Släng på ett batteri så har du på köpet en UPS och en grej som kan jämna ut effekttoppar.

För rätt låga effekter kan man köra vanliga ljudslutsteg matade med sinusvåg och låta dessa driva transformator för att få rätt utspänning. Nästan helt säkert en dålig idé för den effekt du nämner, men kan vara vettigt för små effekter.
Mange_2
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 juli 2023, 12:00:54

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av Mange_2 »

Jag kanske ska lägga till lite info.

Den ena produkten är en UPS. Cyberpower 1500VA.
Den vägrar starta med 115 V, 50 HZ, så jag antar att den känner av frekvensen.
En lampa lyser som säger "electrical fault".

Den andra produkten är en dyr förstärkare som är köpt i USA.
Den är märkt med 115 volt, 60 Hz.
Jag vågar inte koppla in den till 115/50.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av mrfrenzy »

En inverter som ger tillräckligt jämn spänning för att UPS inte ska larma kostar mer än en ny UPS.

Kolla med tillhörande windowsprogrammet om den går att programmera om till 60Hz annars är det bara byta.

(PS Jag har begagnade 3000W ups till salu i Jönköping)
Mange_2
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 juli 2023, 12:00:54

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av Mange_2 »

Hmmm.
Det var tråkigt.
Jag har ringt tillverkaren och de sa att UPSen inte går att ändra till att acceptera 50Hz.
Jag kan kolla om det går att programmera om den, men det låter som att jag får slänga den.

Förstärkaren vill jag dock inte slänga.
Det är en kraftfull Onkyo. Kostade 10-15 tusen och dessutom har de slutat tillverka så kraftfulla varianter.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av pi314 »

Om du skriver exakt vilken UPS och vilken Onkyo det är så kan det ju vara någon som har tips. Om det finns någon annan framkomlig väg.

/Pi
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32790
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En ny specielbeställd trafo kanske?! Eller en bautatrafo - 230V-115V.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av säter »

En transformator höjer väl inte frekvensen till 60Hz?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32790
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej, hurså?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Med 50Hz kan det vara så att det inte räcker att sänka spänningen till 115V 50Hz eftersom trafon går närmare mättnad.
Skall man hålla trafon på samma flödestäthet är det 115*50/60 = 95V matningsspänning vid 50Hz som gäller.

Troligtvis finns det viss marginal i trafon så den tål lite överspänning utan att mättas men det är bara att sätta en amperemeter i serie och koppla den till 115V 50Hz och se hur mycket ström den drar.

En del har dock möjligheten att koppla om mellan olika primärlindningar anpassade för olika matningsspänningar och frekvens.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av ffredrik »

UPS:en borde du kunna köra på extern DC i st f de inbyggda ackarna. Då har du ju 115V/60Hz ut från den.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32790
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan slita ut trafon ur förstärkaren och kasta in en specialbeställd om förstärkaren är så väldigt essentiell.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av MiaM »

Håller med ffredrik, mata UPS:en med likström, typ antingen behåll de inbyggda batterierna och mata dem med batteriladdare, eller mata UPS:en med separat nätagg.

Det gäller ju dock att UPS:en går att starta om den inte får inkommande el. Vissa kan göra det, andra inte.

Men, var planen att köra UPS:en ihop med förstärkaren, eller är UPS:en bara en bra-att-ha-sak du passade på att ta med när du skeppat saker från USA?

En variant är att helt enkelt koppla en 50Hz elmotor (lämpligtvis trefas när du pratar om 2kW) och låta den driva en generator som ger 60Hz.

P.S. har nyss lärt mig att det denna tråd verkar ha problem med kallas XY Problem. Istället för att lösa problemet "hur gör jag för att köra Onkyo XYZ-123 i Europa" så har du först bestämt dig att du måste nödvändigtvis skapa 60Hz, och sen söker lösning på det delproblemet. Nu kan det väl vara så att förstärkaren faktiskt har en trafo som blir arg av 50Hz, men som jag skrev tidigare i tråden så är det vanligt att japanska produkter också funkar på 50Hz.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32790
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

men som jag skrev tidigare i tråden så är det vanligt att japanska produkter också funkar på 50Hz.
Exakt. Kollar man transformatorer i diverse amerikanska och japanska grejer har de ofta lindningar som enkelt kopplas om för 115/230V. Om man har något extraspecielkonstruerat kan man ju, som jag skrev låta ta fram en trafo som ersätter trafon I apparaten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: USA el hemma. Frekvensomriktare.

Inlägg av grym »

njee för ups

många vanliga ups klarar inte konternuerlig drift, dom är gjorda för att klara att köra slut på batteriet som är med

så inte alltid bra
Skriv svar