Det kan vara mycket som har hänt med detta steget men jag tänkte att någon annan här på forumet kanske haft problem med ett likadant steg (om jag har väldig tur såå).
Det är som sagt ett AVA-650 från Boss audio. Ett fyrkanalssteg som är ganska gammalt.. Kanske över 10 år.
Det spelade bra osv ändå tills det bara dog en dag.. Men power lysdioden lös när det fick ström.. Sen öppnade jag och kollade efter kall lödningar som kan ha skapat glappkontakt men hittade inga.. Sen när jag testade igen lös inte ens dioden.. någon som vet vad det kan vara för fel även om det kan vara många fel?
Tackar för ett extremt bra forum då jag inte gjort detta i någon av mina förra trådar
Jadu, kan som sagt vara vad som helst. Om man inte har kopplingsschema eller servicemanual är det svårt om man inte är duktig på analogelektronik och felsökning.
Jag hade börjat med att leta upp nätdelen och mätt att det finns spänning, sedan fortsatt med att mäta var signalen finns och vart den tar vägen. Sen kan man ju alltid mäta över lite utgångstransistorer och sånt.
Har du ett skop så kan du kommla om "nätdelen" fungerar. Bilslutsteg har vanligen TL494 som controller, så mät med scope på den och se om den oscillerar.
Varför blanda in scopet, enklast är ju att bara mäta spänningen över switch transistorerna eller likriktningen. Brukar sitta en bunt större elyt kondingar på steget, mät spänningen på dom under drift så ser du om strömförsörjningen funkar. Brukar vara mellan 30-50VDC till mittpunkt och mellan +- 60-100VDC
Okej. Jag ska testa att mäta upp nätdelen på det då när jag kommer hem. När jag tänker efter så lös inte dioden lika mkt hela tiden när den lös så det kan ju ha varit någon ostabilitet i nätagget.. Tack på förhand
Okej.. Men att den "svajade" i ljusstyrka kan ju ha att göra med att steget tog ström och försökte sätta igång sig..
Nu tror jag att jag brännt mitt nya steg på samma sätt.. Måste vara något fel på elsystemet i bilen alltså..
Kan man få överslag så att det skickas en hög spänning till steget om pluskabeln som går till slutsteget ligger nära tändkabeln?
Det är inte särskilt troligt att det beror på bilens elsystem om du inte har vänt på plus o minus förstås! Mät över tillslaget så att det leder ordentligt, en flackande LED kan bero på dålig kontakt.
Nu fungerar slutsteget igen. Jag vet inte varför för jag testade bara ännu en gång nu när det legat stilla ett tag och det fungerade utan problem.. Och det nya slutsteget som la av var det en litenliten koppartråd som kortslöt remoten till GND på mitt delningsfilter så att bara delningsfiltret och inte steget startade eftersom det sitter efter delningsfiltret på remote kabeln..
Tack för hjälpen ändå =)