Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av YD1150 »

Mottagning av vädersatelliter på 137 MHz

På en förfrågan så har jag gjort en lite beskrivning på vad som behövs för att kunna ta emot vädersatellitbilder på 137 MHz, sen finns det mer högupplösta geostationära vädersatelliter på 36000 km avstånd men de ligger på typ 1,7 GHz så då krävs det mer resurser. Så nu nöjer vi oss med 137 MHz.

Bilden nedan är från 2023-07-02 9:51 lokal tid, bilden kan säkert förbättras i Photoshop eller liknande program.

Wxsat_20230702_075107Z_137624kHz_AF.jpg



För att komma igång med mottagning av vädersatelliter så behöver man följande:

1. En passande radio som klarar 136-138 MHz och har en bandbredd kring 36 kHz så smalbandiga mottagare "narrow band" på t.ex. 15 kHz är inte användbara då ljudet "förstörs" - mycket distorsion då vädersatellitsignalen behöver kring 36-40 kHz bandbredd.
Bred FM typ rundradio med filter på 150-280 kHz bandbredd kommer att fungera men det blir lätt mer brus än nödvändigt samt att ljudet blir svagare.
Ett billigt sätt att komma igång med satellitlyssnande är med en USB-dongle som RTL-SDR, de är inte så dyra. Dynamiken blir inte så stor med 8-bit A/D typ 50 dB,
(Tumregel 6dB / bit) men man kan göra en hel del ändå.

2. Antenn, jag använder en 6-elements riktantenn för 144 MHz som är fast monterad ingen rotor eller annat lull-lull. Inte det mest optimala men det duger att testa med. En rundstrålande "turnstile antenna" med två korslagda dipoler skulle nog vara bättre. Har inte testat det än, men sök på internet på "turnstile" så hittar ni
byggbeskrivningar.

3. Dator (har Win 8.1 och det fungerar bra) Datorn måste givetvis klara av HDSDR programvaran, jag provade SDR# (SDR-Sharp) men den ville hänga sig efter några minuter. HDSDR fungerar däremot utmärkt i min dator, inget krångel alls.

4. Programvara för att koda av signalen från vädersatelliten, jag provade "APT Decoder" version 2.0.88 och den fungerar bra, inget krångel.
Sen får man lägga ner tid och utforska alla finesser förstås.

Installationen av RTL-SDR får ni klara av själva :) , finns bra beskrivningar på internet.

HDSDR igång.JPG

Inställning av R820T Tuner Gain i RTL-SDR

Klicka på SDR Device [F8]
Jag brukar ha "Tuner Gain" kring 40dB samt sample rate på 1000 ksps (kilo samples per second), på min dator så blir det "sur gubbe" i menyn från och med 2880 ksps och uppåt. Datorn hinner antagligen inte med att skyffla data från USB-dongle:n tillräckligt fort. Om två kanaler "I och Q" ska samplas med 3,2MHz så blir det
3200000 * 2 kanaler * 8 bitar = 51.2Mbit som ska skickas via USB porten varje sekund.

Inställningar 2.JPG


Inställningar av samplingsfrekvens i HDSDR

Klicka på Bandwidth [F6] och Input: 1000000 samt Output: 48000
Väljer man något lägre på "Output" så blir FM bandbredden för smal för vädersatelliterna. Ja man kan inte ens ställa inte så mycket som 36000 alls utan det blir mindre.
Bandwidth [F6].JPG


Inställning av mellanfrekvens (?) filter på 36 kHz
Klicka på FM-knappen där man väljer trafiksätt AM, FM, LSB, USB o.s.v Till höger om klockan som finns längst ner så finns bandbreddsjusteringen
"FM-BW" ställ den på 36000.


Ställ "LO" lokaloscillatorn på 137,500 MHz

Vädersatellitfrekvenser som jag har använt är följande:
137,100 MHz
137,620 MHz
137,910 MHz

Ovanstående satellitfrekvenser väljs med "Tune". Dopplerskift och viss variation på lokaloscillatorns frekvens tillkommer. Dopplerskiftet gör att man får justera frekvensen på "Tune" en aning så den håller sig inom filtrets passband.
Vädersatelliterna har ett karakteristiskt "tick-tock" ljud påminner om ett mekaniskt urverk så det kan man inte missa. Är en 2,4kHz ton som amplitudmoduleras av videosignalen/bildinformationen. De två vita linjerna till höger om vädersatelliten på 137,620 MHz är någon annan satellit/er som sänder någon data/telemetri? Jag vet inte vad det är, de kommer och går med jämna mellanrum.

Satellit på ingång 137620.JPG


Inspelning av signalen görs genom att först högerklicka på inspelningsknappen "REC" med röd punkt. Välj "AF", annars spelas hela "RF signalen" in vilken käkar hårddiskutrymme fort. Själva ljudfilen i wav-format måste resamplas till 11025Hz (t.ex. med VLC) då "APT decoder" inte accepterar något annat.

Inspelning AF.JPG

Sen får man starta APT Decoder och importera ljudfilen dit. Man får en svartvit bild i det synliga området samt en IR-bild på typ 10µm våglängd om jag nu inte har helt fel. Har nyligen själv börjat använda APT Decoder så jag har inte utforskat alla finesser än. Man ska kunna färglägga bilderna så land blir grönt, vatten blått o.s.v.



APT Decoder gratis.JPG

Sen kommer det diverse okända satelliter som sänder data men vad är de för något? Är nästan 100 kHz brett frekvensområde den lägger beslag på.

Okänd satellit till höger.JPG

Efter avkodning så finns det en bild att titta på:

Efter avkodning.JPG

Lycka till med mottagningen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jugge
Inlägg: 716
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av Jugge »

Tack för en fantastiskt bra beskrivning :tumupp:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp: Phu, var ju inte bara att....

Skulle något av dessa funka?
IMG_20230702_165715.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av Bjaellerud »

Finns det verkligen kvar analoga WX sändningar på 137 MHz.
Men hör du dom så....
137,100 MHz används ofta av skärmflygare, FM komradio, ej riktigt tillåtet..
Flygradiobandet utökades för många år sen med en extra MHz, dvs täcker numera 118,000 - 138,000 MHz

Jag minns den ryska rymdstationen MIR som hade en komradiokanal i detta frekvensområde.
Även de körde med 50 kHz kanaldelning som WX satelliterna. Dvs med +-15 kHz deviation och en brandbredd på omkring 30 - 35 kHz.

ISS, Den internationella rymdstationen hör man på 145,800 MHz, där de verkar ha förbindelse med skolor etc då de får frågor.
Hörs vid passager som går över oss, dvs rätt sällan nån gng per vecka kanske.

Roysan
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av nifelheim »

Den starka data sändningen på 137.900 ungefär verkar vara en rysk väder satellit

Meteor-M N2-3:
Frequency SymbolRate LRPT Status
137.900MHz 72.000K On

https://github.com/happysat/Meteor-M-N- ... nal-Status


Verkar gå bra att ta ner dom bilderna också, nu blev man ju lite sugen på att testa :)

https://github.com/happysat/Setup-Meteo ... /README.md
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6121
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av Biker »

GeekJoan skrev: 2 juli 2023, 16:50:00 :tumupp: Phu, var ju inte bara att....

Skulle något av dessa funka?
IMG_20230702_165715.jpg
Dom kan du glömma
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1151
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av Melkutt »

Fasen va skoj YD1150!

Jag har lekt lite med SDR och vädersatelliter, riktigt skoj hobby!
Här är en av dom ”bättre” med färgsättning och landgränser, helt obearbetad.
C7126602-BE25-46BD-9DB1-52F7FFB093E3.jpeg
Den här var rätt rolig också 8)
907D45AC-1B01-4364-8602-642F43078B7D.jpeg
Nu är det snart två år sedan jag pysslade med det, men man får snart börja med det igen.
Alla bilder jag har tagit var med en GP anpassad för 145MHz och en SDRplay.
Skall försöka mig på GOES när jag har fått till en parabol :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5816
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av rvl »

Kul. Kanske också kunde testa. Har nån av de billigaste SDR-kompatibla donglarna, men litet magert om adaptrar till antennkontakten. Har också en gammal båt-VHF-antenn, som jag lyssnat på 2 m amatörradio med (med konventionell radio). Borde väl förlänga sprötet en aning för att få det optimalt.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6121
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av Biker »

Ja du kan plussa på lite , vill du ha en bredbandig gp antenn så gör man toppsprötet tjock , typ ölburkstjocklek som militära fartyg har - det är därför.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av Bjaellerud »

Jag provlyssnade lite, med min IC R7000.
Och de finns kvar....

Observera att de sänder mycket brev FM tre ggr bandbredden jämfört med komradio.
Så lyssnar man med en mottagare avsedd för komradio FM, så hörs inte hela signalen, går man över till WFM, dvs Fm för rundradio blir det väl brett men vid stark signal går det.
Till detta skall lägga dopplerskiftet som kan dra frekvensen +- upp till 10 kHz.

Huruvida en SDR mottagare har rätt brandbredd vet jag inte.

Signalen som man hör kommer från en bildsändare som ger samma signal som de allra första FAX:arna hade, en sådan där man sätter sitt papper på en vals som sen snurrar.
Papperet avsöks sen linje för linje för varje varv trumman roterar. Man hör synkpulsen som ett klick vid trummans varje varv.
Avkodning sker numera med dator, men i början kunde man använda en sådan FAX.

Systemet är således mycket gammalt.
Då dessa FAX:ar fanns dvs 60 till 70 talet.

Roysan
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av GeekJoan »

Är bilderna "live" eller tar satelliten en bild och skickar samma bild i tex 15 minuter? För om man kollar tex här: https://www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/satellit så är ju animationen va 15 minut.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av YD1150 »

Satelliten sänder kontinuerligt, den ser bara en linje i taget så jorden "scannas" av då den rör sig. Kan vara att det är en roterande spegel som gör scanningen, spegeln reflekterar ljuset till någon ljuskänslig komponent. Typ lite samma princip som en laserskrivare fast tvärtom.
Är i storleksordningen 8km/s satelliterna far runt med så ett varv runt jorden tar 90-100 minuter.
En bra satellitpassage är ungefär lyssningsbar i 14-15 minuter, den går då från t.ex. södra horisonten då hör man den för första gången (på det varvet) sen färdas den till den norra horisonten tills man tappar signalen för satelliten hamnar i radioskugga.

Det är alltså ingen vanlig kamera i satelliten med bildsensor som har "två dimensioner" t.ex. som 1600 x 1200 pixlar utan det blir mer som 1 x 1040 pixlar.
Ju längre tid man hör satelliten så blir det fler linjer vertikalt.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 585
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av Synesthesia »

Det är ungefär som väderfax som fanns på kortvåg, vet inte om det fortfarande finns, det var medans mänskligheten fortfarande levde i DOS-åldern.
Hade något interface man kopplade till serieporten (som även kunde avkoda radiomodem). Kom ihåg att det var svårt att få kartorna raka då det inte fanns någon riktig synk (man fick ställa in en tid som aldrig gick att få helt rätt).
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vädersatellitmottagning på 137 MHz med RTL-SDR

Inlägg av pi314 »

Kanske lite off-topic, men...

Synesthesia:
Jag har inte testat, men det ser ut som om det finns fortfarande.

Inte alla sjöfarare har väl internet eller annan mottagning via satellit antar jag.

https://www.giornaledellavela.com/2021/ ... r/?lang=en
shortwave_weather.png
Jag brukar föredra den här, när jag vill ha en väderkarta. Om jag har internet.

https://www.metoffice.gov.uk/weather/ma ... e-pressure

Hade jag haft en lämplig mottagare för bredbands FM för 137 MHz så hade det varit kul att testa satellit.
8040 kHz kan jag ta emot, så det blir kanske en test vid tillfälle...

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar