Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Berrabongo »

Vad säger besiktningen om din dragkrok?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

På typgodkända bilar efter 2013 så har varken besiktningen eller polisen någon åsikt om ifall det sitter en dragkrok eller inte på bilen. Däremot ryker körkortet om man drar släp på allmän väg om inte det finns en registrerad dragvikt på bilen. Cykelhållare är dock okej eftersom man då inte drar någonting.

Detta har jag kollat upp med registreringsbesikningen och polisen :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av AndersG »

På vår ID.3 ser nog kroken väldigt stadig ut, men får bara användas som cykelhållare. Så misstänker att det har andra orsaker. Nu är det just cykelhållare vi använder den till. Behov att dra släp har vi inte.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17158
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av AndLi »

Vänta nu, man får alltså nuförtiden ha en dragkrok som ser ut som en dragkrok och funkar som en dragkrok men inte får användas som en dragkrok? Man måste alltså vid precis alla lägen kolla bilens papper för att se att den verkligen har en dragkrok? och inte bara en utsmyckning som ser ut som en dragkrok.. med BE har man ju kunnat utgå från att man får dra de flesta släp tomma med en bil med dragkrok, men tydligen inte längre..
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

AndLi: Precis, men även för bilar innan 2013 så ska man ha koll på bilens registrerade dragvikt och draganordning. För dom bilarna krävs det att bilen är registrerad med dragkrok för att ens få ha dragkrok. Dvs, en bil innan 2013 som har dragkrok utan att kroken är registrerad riskerar att inte gå igenom kontrollbesiktning eller flygande besiktning. Typgodkända bilar efter 2013 behöver inte(och ska inte) registreringsbesiktigas om man monterar dragkrok. Om man sen får dra släp eller inte beror på om det finns registrerad dragvikt eller inte :)

Detta är alltså nått som infördes 2013 och förenklar för besiktning och polis. Dom behöver inte längre bry sig om ifall det finns dragkrok eller inte, det är bara om man drar släp som polisen enkelt kan kolla dragvikten på bilen för att se om ekipaget är lagligt :)
AndLi skrev: 15 november 2023, 15:05:29Man måste alltså vid precis alla lägen kolla bilens papper för att se att den verkligen har en dragkrok? och inte bara en utsmyckning som ser ut som en dragkrok..
Det räcker ju med att man kollar en gång på sin egen bil hur mycket man får dra så vet man ju sen :) Sen är det inte någon utsmyckning, jag kan få med mig cykeln i bilen om jag plockar av hjulen och fäller sätena men en cykelhållare på dragkroken är supersmidigt :)
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Palle500 »

Brukar väl sitta en fastsvetsad stålbit på kulan som förhindrar att en kulkoppling passar.
Denna dragkrok är till Leaf
https://www.rameder.se/brink-dragkrok-a ... 202-1.html
IMG_5163.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Palle500: För typgodkända bilar efter 2013 behövs det inte om kroken i sig är godkänd att dra med :)
Draget du länkar till verkar inte ha en godkänd dragvikt så då är det nog därför det är en plåt uppepå, har nog inget med bilen att göra. Man får inte dra med det draget även om bilen skulle ha registrerad dragvikt :)
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Palle500 »

Aha, verkar ju helt sjukt att sälja icke godkända dragkrokar för över 5000 kr. Men finns kanske inga andra då Leaf inte får dra något enligt typningen.
Din VW E-UP finns den som ICE bil och får då dra last. Ja då kan ju dessa krokar även monteras på din bil.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Prins Valiant »

Rameder är vad jag vet en stor polsk tillverkare av dragkrokar. Har själv monterat godkänd Rameder på min bil (ej elbil). Bra kvalitet, men det som skiljer den instruktion man kan hitta på länken , är att i min står det även specificerat all europeiska godkännande som draget uppfyller. Normerna har utgått ur denna instruktion. Finns ej heller någon märkskylt att placera vid draget.
Min tanke är att mindre lagliga personer runt om i Europa kommer att använda detta drag för att dra släp. Jag undrar hur stor risken är att någon polis kommer stoppa dig och har direkt kunskap att ifrågasätta ifall bilen över huvud taget har rätt att dra släp. Man måste ju tas "på bar gärning" av en som känner till detta. Förmodligen kommer besiktningen ej att säga något, för draget är ej något drag i deras ögon, det är en ovanligt stabil cykelhållare.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Palle500: VW Up har funnits sen 2011(alltså det finns modeller både före och efter 2013) med bensinmotor :) E-Up, även min från 2021, är i stort sett samma bil men med elmotor och lite ändrade kofångare mm. Vad jag vet så är ram och elsystem i grunden samma på alla, även om det förmodligen åtgärdats mindre problem och liknande mellan årsmodellerna.
Mitt drag har en märkskylt där D, S och R-värden står så det är godkänt att dra med, men bilen som draget sitter på har ingen registrerad dragvikt så den får inte dra :)

Prins Valiant: Förenklingen från 2013 gör det lättare för polisen eftersom dom bara behöver läsa av bilens registreringsnummer(finns ju automatiserade system för det numera) och ser då om den får dra släp eller inte :)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Googlade en minimal smula och det verkar som att "ingen vet" vad som gäller för efterfordon för bilar som har dragkrok men ingen godkänd dragvikt.

P.S. en grej som verkar lurig är att åtminstone äldre bilar ofta saknar specad dragvikt för obromsade släp, och som jag tolkat det så är det halva bilens tjänstevikt som gäller för att få köra 80, och 750kg för att få köra 40 (ifall bilen väger mindre än 1500kg, annars får den dra 750kg i 80). Med andra ord finns det vad jag förstår två olika varianter på hur avsaknad av specad vikt tolkas - om det är vikt över huvud taget som saknas så får inga släp dras, medan om det är obromsad vikt som saknas så får man räkna ut själv. Eller är det snarast så att om det inte finns specad vikt så är det 40 som gäller? Det kan kanske förklara varför det inte verkade gå särskilt snabbt för obromsade släp att slå igenom i Sverige.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Jag hittade detta:
Bilens maximala släpvagnsvikt gäller inte juridiskt när man kopplat till ett efterfordon, men föraren ansvarar ju med körkort och plånbok för att inte bilen överbelastas så någon olycka inträffar. Om efterfordonet är obromsat får bruttovikten (verklig vikt inklusive last) inte vara högre än dragbilens bruttovikt. Det är inte krav på körkort med E-behörighet när man drar tyngre efterfordon.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... er-batslap

Det kan ju vara svar på frågan angående efterfordon. Det borde innebära att jag får dra min båtvagn(oregistrerad och ofjädrad) med båt på :humm:
Ett krav för efterfordon är att det är kopplat till bilen "på ett säkert sätt". Det borde vara uppfyllt med en dragkrok som har en godkänd dragvikt som överskrider efterfordonets vikt.

Där ser man :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Lite data från idag :)

Körning 128 km
Temperatur mellan -14 och -18,5
Landsväg med hårdpackad snö med dubbdäck
Hastighet 60-80 km/h
Klimatanläggningen på 20 grader och inga ECO-lägen
Batteri-temperaturen var mellan -0,5 och +5 grader under resan(Bilen hade stått i 0-gradigt garage)

Jag läste av data från batteri-modulen.
Uträknat och klart så blev förbrukningen 1,78 kWh/mil
Uträknad tillgänglig batteri-kapacitet 30,0 kWh
Vilket ger en räckvidd på 168,2 km

Jag tycker att räckvidden är förväntad, däremot hade jag förväntat mig att batteriet skulle ha lägre kapacitet. Det finns alltså 30 kWh tillgängligt av dom drygt 32kWh som är batteriets Netto vilket bara är 7,2% lägre när batteriet är 0-gradigt.
Sen lite oväntat att batteriet skulle gå från 0 till 5 grader under resan trots att det var så mycket kallare ute, det beror nog på att batteriet värms från kupen men jag trodde nog att det skulle kylas ner av fartvinden när det var så kallt som -18 i luften.

Jämfört med tester i somras(körd på driftläge ECO+ på slät asfalt) så blir det:
Förbrukning 1,0 -> 1,78 kWh/mil
Verklig räckvidd 305 -> 168 km
Tillgänglig kapacitet 30,5 -> 30,0 kWh

Väldigt intressant att det är förbrukningen som är ganska mycket högre(78%) och kapaciteten bara lite lägre(2%) :) Jag har inte koll på hur stor del av förbrukningen som går till värmen i bilen och hur stor del som är rullmotståndet men jag skulle nog kunna logga förbrukningen för värmen(ska kolla det vid tillfälle).
Det man undrar är hur räckvidden skulle bli på ECO+ på vintern, man får klä på sig rejält tror jag om man ska prova :)

Hur som helst är jag supernöjd med hur bilen fungerar på vintern än så länge. Det är mycket bra värme trots -18 ute och bilen går fint och mjukt :)

Det verkar som att snabb-laddning går långsammare än på sommaren, förmodligen för att batteriet är kallare. Detta är ingen raket när det kommer till snabbladdning generellt. Jag har loggat lite data från snabbladdning vid kallt väder men inte sammanställt nått än, men känslan är att det går mycket saktare.

Laddluckan, som är samma som tank-luckan var på bränsleversionerna, är lite utsatt när den är öppen. Man får vara försiktig, i synnerhet när man drar ur CCS-kontakter med stela kablar, så inte man råkar smälla till luckan. Å andra sidan är luckan enkel och skyddar bra emot snö samt har ingen elektronik för låsning/öppning, så det är inte nått krångel. Jag är lite allergisk emot elstyrda laddluckor :)

Original-lyset är ganska dåligt men jag har monterat en liten LED-ramp :)
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Haralt »

Glassnos,
När batteriet urladdas, vilket det gör när du kör, gör att det inre motståndet orsakar värmning av batteriet(egentligen pouch-cellerna). Sedan har du det du nämnde, att fartvinden förmodligen kylen batteriskyddsplåten.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Batteriet är ju lixom anpassat så det i princip ligger mer inne i bilen än utanför så påverkan mellan kupén och batteriet borde inte vara försumbar. Jag tror det ligger i kanalen där avgassystemet gått samt där tanken suttit på bränsleversionerna :)
Men enligt uträkning så drog bilen i snitt 12,5kW på senaste kallresan och på sommaren ligger den närmare 7-8kW så batteriet borde ju värmas mer på vintern av den anledningen :)
Skriv svar