Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Berätta om dina pågående projekt.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Just denna resa så testade jag inte mätarens linjäritet men ska nog göra det någon dag :)

Denna resa såg ut såhär:
Körning 110km 98% -> 57%
Laddning 57% -> 83%
Körning 160km 83% -> 31%

De två sträckorna skiljer dock rätt mycket i medelhastighet för det blev mörkt så jag körde långsammare på slutet :)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av MiaM »

Glattnos skrev: 21 augusti 2023, 01:55:32Det var ju ca 14 grader och regn så klimatanläggning och vindrutetorkarna gick ju mycket mer nu jämfört med resan åt andra hållet när det var runt 20grader och sol, jag gissar att det delvis är höjdskillnaden som kompenserat för det.
Torkarna lär inte dra mycket ström. Däremot vill man kanske ha både värme och AC samtidigt vid hög luftfuktighet?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Jag är inte säker men det är väl typ en värmepump i bilen så den gör väl antingen värme eller kyla med samma aggregat. Det blev inte speciellt immigt, behövde inte använda rutvärmen :)
Regn mot bilen, vatten på vägen, torkarna igång…allt bidrar ju till att det drar mer än i solsken :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Idag gjorde jag lite tester eftersom jag ändå skulle köra. Jag laddade på Tesla Supercharger från 13% upp till 100%(eller nästan, snabbladdare brukar stanna på 99% just innan det blir 100% på min bil).
Det tog 110min, jag loggade batteritemperaturen och lite annat också men just nu så har jag bara hunnit göra ett diagram på ladd-effekt och laddningsgrad med punkter varannan minut, det ger en bild av hur det ser ut i alla fall :)
EUP-SuperCharger.png
Jag gjorde även under själva resan ett test på energimätaren. Jag utgick ifrån att jag hade 100% när jag startade och läste sen av batterimodulen var 5:e % på mätaren. I början blev det på 96 och 91% för jag hade inte kommit på att jag kunde ha en struktur på det då :) Men det spelar ingen större roll för avlästa värden är hur många kWh som laddats i och ur batteriet så när man plottar grafen blir det ju ändå rätt. Dock är det lite human Error på hur bra jag lyckades läsa av precis när procenten slog om så därför vinglar grafen lite.
Jag körde ner till 45% för sen var jag tilllbaka hemma :)
EUP-Energimätartest.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Berrabongo »

Hur uppdateras mjukvaran i E-up? Via OTA, på verkstad eller USB?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Jag vet inte men gissar på OTA eftersom bilen är uppkopplad emot VW. Jag har faktiskt inte kollat på det men ska ta en titt :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag loggat en laddning från 13% till 100% hemma på 3-fasuttag. Bilen laddar på något sätt på två faser och ligger på ca 6,2 kW upp till 91% för att sedan sjunka mot slutet. Det blev mycket data så diagrammet är lite hoppigt :)
Laddningen tog 4h 24min
Från 20% till 80% tog det 2h 59min
EUP-3FAS.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av MiaM »

Två faser = den kanske har enfasladdare som bara körs mellan två faser för 400V AC? Bättre än de trötta som kör enfas 230V, men ändå inte superbra.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Ja jag tror att den kör mellan två faser för laddkabeln visar 16A och 379V så det blir drygt 6kW och bilens laddmodul visar ca 6,2kW ladd-effekt. När jag mäter i elcentralen så får jag 16A på två faser med tångamperemeter, men det är förmodligen mellan dom två som bilen tar strömmen, inte mellan 0:a och två faser som då borde bli 2*230*16=7360W.
Men det är bra mycket bättre att få 6,2kW än 3,6kW
Lite synd att dom inte monterat en 22kW 3-fasladdare i bilen, då hade det blivit väldigt låg belasting på faserna hemma om man laddar på typ 8Ax3 blir 5,5kW och om man står på en 22kW-stolpe kommer man ha typ från 11kW upp till drygt 20kW ibland. Som man ser på mitt test på SuperCharger så hade en 22kW laddare varit ungefär lika snabb.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Jag började forska lite i hur mycket 36,8kWh-batteriet i min E-Up 2020 väger. Jag hittar på Wikipedia att Litium-Ion batterier typiskt har en energitäthet på 100-265Wh/kg, en sida om just elbilsbatterier skriver att dom typiskt har 260-270Wh/kg.

Hittade lite uppgifter om olika bilar och beräknade energidensiteten, jag gissar att batteriernas angivna vikt är komplett inkl. kapsling och strukturella delar i batteriet och inte bara cellerna. Har även tagit med WLTP räckvidd och räknat ut räckvidd per kg batteri:

E-Up 2020
36,8kWh 248kg 148Wh/kg 260km 1,05km/kg

Tesla
Model S 60kWh 385kg 156Wh/kg 360km 0,94km/kg
Model Y 75kWh 530kg 142Wh/kg 531km 1,00km/kg

Kia EV6 RWD
58 kWh 370kg 157Wh/kg 373km 1,01km/kg
77,4 kWh 478kg 162Wh/kg 498km 1,04km/kg

Ganska intressant att de flesta ligger väldigt nära 1km räckvidd per kg batteri :)

Hur som helst så kör jag oftast längre än 260km på en laddning, ligger förstås oftast på 25-80% men när den är laddad till 80% har jag ca 250km räckvidd. Ska jag köra 25mil laddar jag till 100% innan jag åker så är det inga problem att åka hela vägen. Har kört 32mil som längst utan att ladda.

Men det jag tycker är intressant här är att mitt batteri är några år gammalt, batteritekniken är inte den modernaste(energidensitet 148Wh/kg), men det är ändå ett 248kg batteri som jag kör ca 30mil på.

När man söker på vilka batterier det forskas på så ser man att det har tillverkats batterier med energidensiteter på 500-700Wh/kg så det finns ju tekniker som är bättre än dagens. Men jag tror nog inte dom siffrorna kommer finnas i bilarna de närmaste åren, men om man t.ex. lyckas komma upp i 296Wh/kg så skulle ett batteri till min E-Up ge en räckvidd på 60mil och bilen skulle fortfarande väga 1260kg

Edit: Räknefel
Senast redigerad av Glattnos 17 september 2023, 21:27:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Berrabongo »

Nyfiken fråga. Vad använder du för OBD2 läsare och appar när du kollar batteriet på din E-up?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

VCDS av RossTech och HEX-NET adapter : https://www.vcds.se
:)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Idag har det varit runt 1 grad varmt och jag hade en räckvidd på ca 17mil med 90% laddning :)
Då var det i standardläge med bra värme(rejält mycket bättre än min förra diesel), ingen förvärmning av kupén och i 90km/h
När jag får tid i vinter ska jag koppla in datorn och kolla av lite mer siffror för användbar batterikapacitet och temperatur :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av AndersG »

Loggar du nedelflrbrukningen månad för månad som jag?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Nä jag har inte gjort det hittills för jag måste göra det manuellt i så fall och jag är lite lat :)
Skriv svar