Jag började forska lite i hur mycket 36,8kWh-batteriet i min E-Up 2020 väger. Jag hittar på Wikipedia att Litium-Ion batterier typiskt har en energitäthet på 100-265Wh/kg, en sida om just elbilsbatterier skriver att dom typiskt har 260-270Wh/kg.
Hittade lite uppgifter om olika bilar och beräknade energidensiteten, jag gissar att batteriernas angivna vikt är komplett inkl. kapsling och strukturella delar i batteriet och inte bara cellerna. Har även tagit med WLTP räckvidd och räknat ut räckvidd per kg batteri:
E-Up 2020
36,8kWh 248kg 148Wh/kg 260km 1,05km/kg
Tesla
Model S 60kWh 385kg 156Wh/kg 360km 0,94km/kg
Model Y 75kWh 530kg 142Wh/kg 531km 1,00km/kg
Kia EV6 RWD
58 kWh 370kg 157Wh/kg 373km 1,01km/kg
77,4 kWh 478kg 162Wh/kg 498km 1,04km/kg
Ganska intressant att de flesta ligger väldigt nära 1km räckvidd per kg batteri
Hur som helst så kör jag oftast längre än 260km på en laddning, ligger förstås oftast på 25-80% men när den är laddad till 80% har jag ca 250km räckvidd. Ska jag köra 25mil laddar jag till 100% innan jag åker så är det inga problem att åka hela vägen. Har kört 32mil som längst utan att ladda.
Men det jag tycker är intressant här är att mitt batteri är några år gammalt, batteritekniken är inte den modernaste(energidensitet 148Wh/kg), men det är ändå ett 248kg batteri som jag kör ca 30mil på.
När man söker på vilka batterier det forskas på så ser man att det har tillverkats batterier med energidensiteter på 500-700Wh/kg så det finns ju tekniker som är bättre än dagens. Men jag tror nog inte dom siffrorna kommer finnas i bilarna de närmaste åren, men om man t.ex. lyckas komma upp i 296Wh/kg så skulle ett batteri till min E-Up ge en räckvidd på 60mil och bilen skulle fortfarande väga 1260kg
Edit: Räknefel