Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av AndersG »

Inte så mycket jobb. Jag läser av den sista varje mån. Skriver upp och nollställer sedan
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Vad är det du läser av? :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av AndersG »

Sorry, medelförbrukningen, kWh/100km. Intressant att jämföra månad för månad då vi kör rätt lika.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Okej men var läser du av det? :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av AndersG »

Ah. Sorry. Bilens display. Det finns tre räknare: Sedan laddning, sedan start och långtids.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Okej, men är verkligen avläsningen för kWh/100km ett snitt beräknat sedan senaste nollställning? Jag har nog fått uppfattningen att det är ett snitt på de senaste 100km(eller sen senaste nollställning om man kört kortare än 100km, men jag kan ha fel :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av AndersG »

Så har jag uppfattat det, men kan kolla.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Jag kollade manualen till min bil men det står inget om hur den visade genomsnittsförbrukningen beräknas.
Dock brukar inte mina värden i bilens display stämma med värden från BMS:en så på min bil blir det en del handpåläggning för att få fram snitt per månad :)
Jag är för tillfället mest intresserad av räckvidd i förhållande till temperaturen ute och i batteriet :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av AndersG »

Precis därför följer jag upp för att se skillnaden i förbrukning, månad för månad. I vår gamla fossilbil vet jag att den räknade löpande och nollställde sig själv, för där fanns inte någon manuell nollställning, men på ID.3 har den tredje räknaren, "långtids" en knapp för nollställning.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Ja vi har olika bilar så det är förmodligen inte likadant, jag har ingen långtids utan bara genomsnitt :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av AndersG »

Jag kollade upp och i 3.2 av mjukvaran resettar det efter 10 000km, men jag kör inte så mycket på en månad :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Okej :)
(Jag har inte "långtids" på min bil så det blir lite mer jobb att ta fram förbrukningen om jag vill ha det exakt :) )
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Jag drog upp båten ur sjön häromdagen med min E-Up :) Det var faktiskt den minst problematiska upptagningen hittills.
Jag har tidigare dragit med div. andra bilar och oftast fått hjälp-vinscha hela ekipaget i början. Problemet är att det går ganska tungt att dra, är uppför och sand/grus-blandning som underlag.
Med E-Up så känner man rent körmässigt knappt att man drar något, vilket är förväntat eftersom bilen lägger på det vridmoment som krävs för att rotera hjulen när man trycker lite på pedalen. Mekaniskt ligger det såklart ett högt vridmoment på hjulen, men samtidigt en kontrollerad hastighet, dvs att hjulen inte är så benägna att spinna om fästet släpper lite. Man hörde att den flyttade lite grus med framhjulen men eftersom den inte spann bort allt så låg momentet kvar och hela ekipaget följde med utan några problem.
Jag ångrar såklart att jag inte loggade data om vrid, effekt mm när jag gjorde detta, tänkte inte på det :humm:
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Haralt »

Glassnos,
Är det dragkrok på elbilen din eftersom du kan dra med den?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Ja det är (riktig)dragkrok på den. Men finns ingen registrerad dragvikt så man får inte dra med den på vägen. Cykelhållare har jag dock haft mycket i sommar eftersom jag cyklar :)
Skriv svar