Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

MadModder skrev: 11 juni 2023, 20:35:58 Fast igen, tändningen och D+ är inte samma sak.
Tändningen är på så fort du vrider om nyckeln, och D+ först efter att generatorn börjat ladda.
Du hittar dem på varsin sida om laddningslampan. När du vrider på tändningen, och motorn inte är på, så är D+ jord. Det är därför lampan lyser.
Så är det säkert men jag kommer inte rota fram trådarna till tändningen och laddningslampan. Ja tar en “piggyback” på en säkring som bara ger 12v när tändningen är på. Och använder den som signal.
Dessutom vill jag avvakta längre med laddningen. Kanske 3-5 min. Jag vill helst inte att laddaren går igång om jag bara ska flytta vanen inne på en camping eller om jag vill ställa mig i solen för att maxa solpanelerna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MadModder »

Det funkar såklart. Nackdelen med det är ju att om man slår på tändningen för att mecka med något hoppar laddningen igång efter en stund utan generator. :)
Men det händer väl inte särskilt ofta.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Ska se om jag hittar någon säkring som bara är spänningssatt när motorn är igång. Vet inte om det finns någon sån i vanen 🤔
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MadModder »

Annars är det ”lätt” att dra en tamp från generatorns D+-skruv. :mrgreen:
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MiaM »

robowich skrev: 12 juni 2023, 09:02:06
MadModder skrev: 11 juni 2023, 20:35:58Fast igen, tändningen och D+ är inte samma sak.
Tändningen är på så fort du vrider om nyckeln, och D+ först efter att generatorn börjat ladda.
Du hittar dem på varsin sida om laddningslampan. När du vrider på tändningen, och motorn inte är på, så är D+ jord. Det är därför lampan lyser.
Så är det säkert men jag kommer inte rota fram trådarna till tändningen och laddningslampan. Ja tar en “piggyback” på en säkring som bara ger 12v när tändningen är på. Och använder den som signal.
Dessutom vill jag avvakta längre med laddningen. Kanske 3-5 min. Jag vill helst inte att laddaren går igång om jag bara ska flytta vanen inne på en camping eller om jag vill ställa mig i solen för att maxa solpanelerna.
Vet inte hur det ser ut i ditt fordon, men D+ kan (såklart) även tas direkt vid generatorn.

Om du har tillgång till rätt dokumentation så kan du också ta reda på vilken färg ledaren har och i vilka kabelstammar den är dragen och på så sätt kunna komma åt den på något ställe inne i kupén som inte kräver att du skruvar isär halva instrumentpanelen.

Men OBS dock att nyare fordon kanske inte har en vanlig D+.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Det är en Citroën Jumper 2017. Man tycker det borde finnas utrymme att komma åt generatorn på ett så stort fordon, men den sitter oerhört trångt till.

Men jag blir inspirerad av er och känner att jag borde göra ett försök att höra det på rätt sätt ☺️

Jag ska ta och gräva lite idag.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MiaM »

Aha, såpass ny. Vet inget om just den modellen, men det finns åtminstone en viss risk att det inte finns en D+-signal åtkomlig. Moderna bilar har (tyvärr...) intelligent kommunikation mellan generatorn och resten av bilens elektronik, som gör att de bara laddar såpass mycket som de tycker sig behöva. Av nån anledning anses det spara bränsle att inte hålla batteriet på åtminstone säg 13,8V, trots att det fritt ur minnet går nära 0mA in i ett fulladdat 12V-batteri om man tillför denna spänning. Resultatet lär vara att batterierna i vissa fall slits fortare.

Håll tummarna att nån som läser tråden har tillgång till schema eller liknande (t.ex. via Alldata) och kan upplysa dig!
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Ja den är rätt ny och fin. Jag har eventuellt hittat rätt på en laddsignal. Sitter en säkringsdosa i stolpen bakom passagerarsätet på höger sida.

Där finns en kontakt och när jag kommer åt ska jag mäta upp den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MiaM »

Alltid nåt, men ingen D+ tyvärr.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MadModder »

Kolla vad du har på pin 2 på den där kontakten.
På Fiat ducato är den aktivt låg så att säga, den drar till jord när generatorn laddar, så man kopplar reläet mellan 2 och 13.
56ACFF33-E7B4-4B94-9A2D-5FB94C17BCC2.png
Det påpekas att man ska ha ett relä med skyddsdiod så jag antar att dessa signaler är känsliga för den negativa spiken när reläet släpper. Du kan sätta en likriktardiod utanför.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Ja där har vi något.

13 är ju som alla andra och ger 12 när tändningen är på. 2 verkar vara mer lovande. En aktiv jord så att säga. Jag ska mäta idag igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Så om jag fortfarande vill fördröja tillslaget för laddningen, skulle jag då kunna sätta detta relä med min nyfunna ”D+” signal som styrning. Ställa fördröjning på 3 min och sedan lägga positivt till D+ plinten på DC/DC-laddaren.

Frågan är väl egentligen om det nu som MadModder skriver behövs skyddsdiod… har detta relä något sånt?

Och vad är en skyddsdiod… kom ihåg att jag är smed och inte van att pilla med 12V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Ok nu har jag mätt upp 2an och det är en aktiv jord (se filmklippet). Som sluter när motorn är igång. Toppen nu har jag hittat min D+ ☺️.
Funkar det att sätta in en sån här som skyddsdiod? Eller vad rekommenderar ni som jag inte måste sitta och löda utan som jag kan koppla med kabelsko.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av robowich 15 juni 2023, 12:15:25, redigerad totalt 1 gång.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av bearing »

Nej, det där är en lysdiod, det du ev behöver är en signaldiod eller likriktardiod.

Men jag tror inte att det behövs.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MadModder »

Nej det funkar inte.
En styck 1N4004 t.ex funkar.
Finns lite överallt. electrokit.com har.
Det borde gå att stoppa in komponentbenen tillsammans med kablarna i reläsockelns skruvplintar. Diodens streckmarkering mot plus.

Med tanke på att man inte får belasta dessa mer än några hundra mA så lär de komma från halvledare. Men tycker inte de ska vara oskyddade, så som bearing är inne på borde de vara skyddade vid källan. :humm:
Skriv svar