Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Hej alla kloka människor!

Jag har en dc/dc-laddare i min van, som laddar fritidsbatterierna i min bodel.

Laddaren startar när D+ ger 12V dvs när jag vrider på tändningen.

Jag skulle nu vilja lägga in en fördröjning så att motor och generator hinner komma igång några minuter innan laddaren slår igång. Så min tanke är att montera ett relä med fördröjning på D+ kabeln.

Jag antar att det blir någon form av normally open delay close eller något sånt. Men var hittar man ett sånt relä som inte kostar skjortan?

Tack på förhand!
/Robban
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av frownlayer »

Ett fördröjningsrelä, brukar vara en liten krets med en 555 så du kan ställa tid på en potentiometer.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av nifelheim »

Då har du inte kopplat relät till D+
där finns 12volt när generatorn laddar annars inte.
så här:
Bild
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Jo, men jag vill inte att den ska börja ladda direkt jag startar. Jag vill att motorn ska få komma igång först.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av Jonaz »

Färdigt tidrelä är ju ganska enkelt.

Exempel
https://www.automation24.se/analogt-fle ... 6QQAvD_BwE
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MadModder »

D+ ger inte 12V förrän generatorn har börjat ladda, dvs efter att motorn är igång.
Vill man ha en ännu senare signal krävs ju såklart tidrelä eller liknande.

Kopplar man in sig på andra sidan laddningslampan får man 12V så fort tändningen är på.

Gjorde detta bygge till en tidigare bil. Behöver ingen extra signal. Ge den jord och 12V så kommer det ut 12V efter satt tid.
Minns inte vad jag använde det till. :humm:
delay[1].gif
25 sekunder kanske är lite länge.
Tiden är 1,1*C4*R40, så med t.ex 22µF och 220Ω blir det 5 sekunder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MiaM »

Fungerar laddningsvarningslampan?

Sidospår: Ifall du vill ha en färdig krets som slår på något när laddningen startat och sen är påslaget så länge tändningen är påslagen så kan du ta ljusautomatiken från en Opel Kadett från början av 80-talet. Den väntar verkligen till att generatorn är igång för fullt. Osäker på om den mäter spänning och/eller är kopplad till D+. Tyvärr så bryter den inte ifall man får motorstopp, men det är väl ett mindre problem antar jag.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Wow shit det var ett bra tips!
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Det är ju precis det jag är ute efter. Att men Dc/Dc laddare inte ska dra igång och ladda förrän motor och generator har kommit igång riktigt.

Laddaren kräver D+ signal för att starta så den startar inte förrän tändningen är igång. Men jag vill fördröja ytterligare, hels 1-2 minuter så allt verkligen rullar och snurrar.

En del monterar in en brytare på tändningssignalen som de skår på och av, men jag vet hur dåligt minne jag har och jag vet att jag skulle glömma det hela tiden och då skulle mina fritidsbatteri vara halvtomma mest hela tiden 😊.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MiaM »

För en brytare så kan det ju vara lätt att göra en hållkrets med relä och återfjädrande brytare, och sen ha nån indikering typ stark blå LED som lyser ilsket ifall laddningen inte är påslagen. Avråder dock från varning med ljud, man vill ju höra motorn när man startar ifall det är ett fordon där man ens behöver fundera på laddning alls.

Tillägg: Men som sagt, ifall dc-dc-burken startar innan laddningsvarningslampan slocknat så är det nåt knas. Kan det vara så att den är för känslig och startar om styringången bara har ett par enstaka volt? I så fall kanske du kan lägga på en spännignsdelare, antingen med två motstånd eller motstånd+zenerdiod.

Voltmät på D+-signalen med motorn avstängd och se vad du får. Det lär inte vara helt 0V, för då skulle inte generatorn kunna starta. Någon/några enstaka volt lär det vara eftersom strömmen som går genom laddningsvarningslampan måste ju inte bara driva lampan utan också ge lite magnetisering i generatorn, och med 0V så blir det ingen effekt oavsett strömstyrka.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Hej, det är nog inga fel eftersom jag inte monterat dc/dc laddaren ännu.

Allt skulle säkert fungera problemfritt men min önskan är att laddaren inte ska börja belasta generatorn förrän jag och vanen är igång och börjat rulla.

Det finns ju många relän med fördröjt frånslag men väldigt dåligt utbud på ”Normalt Öppen Fördröjt Tillslag”.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av Borre »

Det finns massor av tillslagfördröjda tidrelän med växlande kontakt, tex det billiga som Jonaz länkade till ovan.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av Hobbyisten »

Jag är helt grön på detta, men undrar hur mycket ström man sparar från bilbatteriet för dessa 1-2 minuter du vill fördröja ? Är vanen svårstartad ?
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Näe jag vill bara inte smacka på med 60A laddning direkt på en kall generator med kalla remmar och ibland -10 till -20 grader kallt.

Generatorn är på 220A och fixar laddningen men jag vill inte ta död på den då det inte direkt är en billig pjäs.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av Gimbal »

Ja det är nog inte så dumt eftersom det första som händer efter start är att generatorn laddar på rätt rejält för att återställa effekten som gick åt vid starten.
Det tar inte många sekunder dock, men då öser den på rätt bra.

Ser det tydligt på veteranbilen som har en ampmätare i instrumentpanelen, särskilt tydligt blev det efter att jag bytt ut generatorn mot en ny modern variant då original inte riktigt orkade med längre.
Direkt efter start smackar mätarnålen i bott så pass brutalt att jag shuntat förbi mätaren en smula för att minska känsligheten.
Skriv svar