Trappkoppling eller sparkoppling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Goliath2000
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 juni 2023, 22:03:05

Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av Goliath2000 »

Hej,
Jag har tänkt byta ut mina vanliga Schneider electric strömbrytare till Fibaro Walli Dimmer + Fibaro Walli Switch. men hamnat i en dilemma där jag inte förstår riktigt än hur det är kopplat. Vad jag vet är följande (se bild här nedan), där jag har två strömbrytare som styr en taklampa. (Dvs en trappkoppling) däremot blir jag osäker när jag har brunkabel som kommit in på båda L (fas anslutningarna) till dessa strömbrytare. Bevisligen så fukar den här kopplingen. går att släcka och tända på båda strömbrytarna.


Jag behöver få den här kopplingen att se ut så här som Fibaro rekommenderar enligt deras ritningar:

frågan är hur jag ska koppla för att trappfunktionen ska fortsätta funka och att jag har fas till båda walli enheterna hela tiden. Enligt manulen så ska walli Switch inte ha någon last, den ska via associationer tilldelas att styra lampan via walli dimmern. men det som är viktigt är att jag har ström till båda hela tiden.

Är det någon som gjort en sådan installation tidigare?

Jag har försökt dra i sladdarna men de sitter rätt hårt. Jag skulle behöva ha en multimeter för att veta vart varje kabel går.

Jag har fått ström till både dimmern och switchen samtidigt och valt att ha lasten enbart på dimmern men när jag slår av/släcker lampan med dimmern så bryter den även strömmen till switchen vilket jag inte vill att den ska göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av danei »

Du kan inte utgå ifrån att en ledare är fas bara för att den är brun. Är det en vanlig trappkoppling så är en av dem tändtråd.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av Marta »

Är det en normal trappkoppling nu och Du har tre trådar i vardera dosa så är ingen av dem nolla. Den är kopplad till lampan. I ena dosan finns tändtråd och två "trapptrådar". I den andra dosan finns fas och andra ändarna på "trapptrådarna". Du kan alltså inte koppla in det Du vill utan ny kabeldragning. Anlita en elektriker.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av JimmyAndersson »

Om det sitter två trådar under samma skruv så tyder det på någon form av sparkoppling.
Men det finns många varianter, så enda säkra är att mäta.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av danei »

Eller att fasen går vidare till ett uttag.
Vid sparkoppling sitter inte fasen på den gemensamma oavsett.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av MadModder »

Du skriver att du har fått igång switchen när lampan är tänd. Det betyder att du har en nolla också i den dosan? Är den då blå?
Goliath2000
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 juni 2023, 22:03:05

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av Goliath2000 »

Ursäkta för sent svar. Jag kommer inom några dagar mäta med multimeter för att veta vart varje tråd går. Jag återkommer när jag har mätresultaten framme och kan förhoppningsvis rita upp kopplingschemat därefter. Tack igen för era kommentarer.

@madMadder jag måste nog ha haft nolla till båda dosorna annars hade de inte kunnat vara påslagna samtidigt. Men hursomhelst jag återkommer inom kort. tack för all hjälp.
Goliath2000
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 juni 2023, 22:03:05

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av Goliath2000 »

Nu har jag mätt och kommit fram att det ser ut så här:
el-koppling.jpg
nu återstår min huvudfråga hur jag ska från ovanstående ritning koppla in enligt Fibaros instruktioner som lyder så här:
el-koppling-Fibaro.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av JimmyAndersson »

Så det var alltså kopplat som jag anade. Den varianten är väldigt vanlig. (Vanlig för att vara sparkoppling.) :)
(Och där ser Danei att det visst kan vara två fas-ledare där.)

Nu har ju bara en av brytarna tillgång till nolla, så den behövs dras vidare till de andra brytarna.
Om ingen annan hinner före så kanske jag kan göra en skiss senare.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av danei »

Det är ju inte en sparkoppling utan en helt vanlig trappkoppling där fasen går vidare till en annan last, även om det inte var ett uttag. Så jag vill nog mena att jag gissade rätt bra.

Men det var en gissning, kabelfärger kan ge en hint men är inget att lita på.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av MadModder »

Den vänstra dosan har nolla men ingen fas.
Den högra dosan har fas men ingen nolla.
Båda dina apparater kräver fas, men bara en kräver nolla, så jag föreslår att du sätter switchen i vänstra dosan med nollan, och dimmern i högra dosan med fasen. Sen koppplar du ihop svart tillsammans med fasen på dimmern, så har du fas i första dosan också.
Koppla sen den bruna tändtråden till grå tillbaks till dimmern. :D

Annars måste du dra över nollan till högra dosan via grå, och så fasen över till vänstra via svart från brun i den högra, om du vill ha dimmern i den vänstra. Men det är egentligen inte alls bra då nollan enligt SS 436 40 00 måste vara blå i hela sin längd.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av danei »

Grå behövs väl för att längs vidare tändtråden till dimmern om man ska göra enligt det förslaget.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av MadModder »

Ja, jag lade till det när jag kom på att den skulle sitta på dimmern.
Goliath2000
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 juni 2023, 22:03:05

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av Goliath2000 »

@MadModder tack för ditt svar. i den högra strömbrytaren finns det faktiskt en blå kabel också men den går rakt igenom på baksidan tillsammans med jord. Jag skulle kunna klippa den och skarva ut med en wago 221 klämma. Egentligen spelar det ingen roll om dimmern hamnar i höger eller vänster, eftersom enligt Fibaro så ska switchen kunna via associationer och Z-wave kunna styra lasten och bete sig som om den vorre en dimmer.

Vad tycker du är bästa sätt att utföra detta utan att det blir allt för förvirrat med svart/grå kabel. Ska jag klippa den blåa sladden som går rakt igenom dosan på högra strömbrytaren och skarva den istället?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av danei »

Finns det en nolla där så blir det ju klart tydligare om man sätter brytaren där. Ledare som skarvas till en annan färg vill man gärna undvika.
Skriv svar