MS-fel på Nibe 1135

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av MattisLind »

Har börjat få MS-fel. Dvs att motorskydded löser ut på en 15 år gammal Nibe 1135, men innan jag dömer ut den pga av ålder och drifttid på kompressorn (35000 timmar) så funderar jag på om något annat än gammal sliten kompressor kan vara kan vara root-cause.

Så min fundering är om det möjligen kan vara så at själva motorkyddet har fått förändrad karaktäristik pga ålder?

Det händer alltså när den laddat varmvatten ett bra tag och nått upp till ganska höga temperturer på utgående och returvatten till pumpen. Det är visserligen varmt ute nu så den värmer radiatorvatten väldigt sällan så jag vet inte om det skulle kunna hända även då, men utgående vatten och returvatten har normalt lägre tempertur vid radiatorvatten värmning.

Det här tangerar naturligtvis annat än el-området, men det finns säkert värmepumpsexperter här!

Är 35000 timmars drifttid mycket för en kompressor i en värmempump? Vad är normal livslängd i drifttimmar för en kompressor?

Om någon annan har en 1135 i drift, hur många timmar har kompressorn gått på den?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av pi314 »

Om jag minns rätt så har Nibe 1135 ingen intern varmvattenberedare, men kan dockas till en yttre beredare.
Vilken varmvattenlösning har du?

Som jag uppfattar det uppstår problemet bara vi produktion av varmvatten.

/Pi
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av Prins Valiant »

Jag kollar även Värmepumpsforum, och livslängden är varierande. Men jag har sett siffror på 50.000 timmar som vanligt. Värdet påverkas av antal starter.
Till ditt MS-fel:
Motorskydd löser ut. Har din värmepump en mjukstartare är det ett mycket vanligt problem att den ger upp, vilket leder till utlöst motorskydd.
Det andra är att kontrollera all matning, ända från mätarcentral fram till kompressor. Någon plint kan glappa och behöver dras åt. Detta kräver förstås bra säkerhetskunskap kring el.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom det löser ut efter lång tids drift är det knappast mjukstarten.
Sätt igång varmvattenladdning och mät strömmen med strömtång.
Mät spänningen på alla tre faser efter kontaktor och motorskydd så nära motorn som möjligt (under drift). Spänningsfall orsakar höga strömmar.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av MattisLind »

Värmepumpen är dockad till en extern beredare med värmeväxlarslinga i botten.

Har dragit åt alla skruvarna i alla plintar som rör kompressor. Det borde som sagt inte ha med mjukstart att göra eftersom det händer efter att den stått och gått ganska länge.

Jag får helt enkelt mäta lite mer.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av Prins Valiant »

Varför inte mjukstart, den vanligaste orsaken till MS-fel. I mjukstarten går 2 av de 3 faserna igenom ett par TRIAC. Dessa komponenter klarar el effekten kontinuerligt, så efter ett par sekunder är TRIAC förbikopplade av 2 kretskortsreläer. Om dessa kretskortreläer är dåliga, blir det MS fel. Nu har jag ej kollat din värmepannas elschema, men ibland sker förbikopplingen med en yttre kontaktor. Denna kontaktor kan vara dålig, Nibe använder billiga kontaktorer. På min gamla panna behövde jag byta kontaktorn, för den gav inte riktig kontakt. Fundera på byte av den kontaktor som startar kompressor!
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av MattisLind »

Okej. När du beskriver det så så låter det ju rimligt! Får kolla mer på mjukstarten när den är i drift.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av mrfrenzy »

Om du bara mäter späningen in till kompressorn under drift detekterar du alla dessa fel: glapp i kontaktor, glapp i relä i mjukstart, glapp i motorskydd, glapp i matningskabel till maskinen.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av Elman »

kolla driftströmmar och spänning på kablarna till kompressorn
dåliga slitna kontaktorer och reläer på mjukstarten är vanligt.

Låg.spänning låg ström betyder dåliga anslutningar
dålig anslutning /matning till en lindning kommer göra att dom ANDRA drar mer energi .oftast tolkas det att 2 lindningar är dåliga medan ett ex idetta fall kan vara förbikopplig/bypassrelät på mjukstarten som är vanligt fel. och
inte att kompressorn är kass och drar mer ström..


Meggar man med 500V så kommer du hitta felet om det är ett isolationsfel.Överslag när lindnigen blir varm. hittas
oftast med meggern redan på kall lindning pga.högre spänning 500V test multimetern är ju bara 3-5volt typ
Isolation kollas mot jord.


strömttång, multimeter,megger behövs...
Som påpekas i tråden tidigare kolla spänning under drift

Mät på kabeln till kompressorn då får du hela kedjan. felet kan vara en gammal dålig huvudbrytare anslutning i ex .elcentrel arbetsbrytare även..
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av MattisLind »

Tack för många bra tips. Plockar fram tångamperemetern och multimetern och mäter lite mer. Återkommer när jag har lite mätvärden.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har nu tittat på schemat för 1135. Det är en mjukstart monterad av erkänt dålig kvalitet. Tänk på om du skulle megga motor, måste du naturligtvis koppla bort mjukstarten.
Du verkar var insatt i det elektriska, så man vågar berätta följande: Om man vill kolla, kan man ju kortsluta in och utgångar för de båda faserna som går genom mjukstarten, för att kontrollera om det fungerar bra. Medveten om att man manuellt måste stoppa driften.
Ett alternativ är ju att ersätta mjukstarten med en kontaktor för provkörning lite längre tid, eftersom felet är intermittent. Kompressorn tål att köras utan mjukstart.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av MattisLind »

Hej!

Har nu gjort en snabb mätning av spänningar. Det skiljer lite på inkommande faser. Mellan 237 V och 234 V in. Över motorskyddet tappar alla faser 0,25V.

Över MS-relä tappar de två faser som går igenom 1,5V

Det låter ju inte jätte-mycket. Men med 2,5kW in så blir det ju ett gäng ampere per fas och då blir ju 1,5V fall lite effekt tycker jag.

Mätte strömmen också. Två faser ligger run 5,4 A medan en fas ligger lägre, på runt 5,2A.

Hur verkar detta? Fasen som ligger lägre går igenom MS-reläet.

Motorskyddet verkar vara ställt på 7A om jag tolkar inställningen rätt.

Kan det vara så att efter en tid värme reläerna upp och kontakten blir sämre och det är därför det blir fel? Bara en hypotes..
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av MattisLind »

Försökte mäta tempertur på reläerna. Men det var inte helt entydigt om man inte har en värmekamera. Det vänstra reläet som är kopplad till fasen med lägre ström är sannolikt lite varmare. Just nu runt 31 grader, jämfört med 26 grader. Å andra sidan är de plastkapslade så de leder inte ut så mycket värme misstänker jag.

En extern kontaktor som kopplas till ett av reläerna skulle nog vara en bra ide. EDIT: Nä det funkar nog inte. Måste ha någon styrsignal till kontaktorn någonstans ifrån. Undrar om det finns utgång för det på mjukstartsrelät? Lite fult att löda på ett par tampar på spolen på befintligt relä.

Om inte annat för att plocka bort dem ur ekvationen.
Senast redigerad av MattisLind 5 juni 2023, 20:41:58, redigerad totalt 1 gång.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av MattisLind »

Hade nog fel om det där med temperaturen. Det var som sagt svårt att mäta rätt.

Det är nog en varistor som blir varm. Verkar bli 50 grader minst.

https://asset.conrad.com/media10/add/16 ... v-1-st.pdf

Den är märkt S20 K 460. Märkspänning 460 V om jag förstår saken rätt. Men de skall väl inte bli varma eller?
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av MattisLind »

Mera uppdatering.

Efter en stunds drift så sjunker strömmen i den redan låga fasen neråt 5,1A medan en av de andras faserna stigit till runt 5,5A. Lutar ju åt något termiskt problem någonstans tycker jag.

Försökte mäta temperaturen på själva motorskyddsmodulen och den blir också lite varm. Kanske 32 grader.
Skriv svar