Bygga en punktsvets av en gammal Microvågsugn.

Berätta om dina pågående projekt.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Bygga en punktsvets av en gammal Microvågsugn.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Fick en microvågsugn tidigare med en effekt på max 1KW. Skruvade isär den och tog ut transformatorn. Sågade bort sekundär lindningen. Lindade på sekundärsidan med grövsta isolerade kabel jag har. Kanske 30mm2, fick dit 4 varv. Det gav ca 4 V växel på sekundärsidan. Svarvade till 2 st elektroder av mässing ca 20 mm i diameter med en konisk ände på ca 4 mm. Gjorde en profisorisk punktsvets av detta. Tåg två plåtbitar 0,8 mm tjock kanske, aluZink, verkade det vara. la dessa mellan mässingbitarna och tryckte ihop. Slog på 220 V växel på primär sidan. Trodde att det skulle bli glödhett och att det skulle svetsas ihop i punkten. Men det gick inte bra alls. Sekundär lindningen blev varm rätt fort kanske 30 40 grader, i varje fall så det kändes. Plåtbitarna blev lite varma.men smälte inte ihop alls. Provade att slipa ner plåtbitarna plåtrena och försökte en till gång utan större lycka.
Finns det någon som har gjort en sådan punkt svets är det någon som hittar fel i det jag har gjort. Skulle det vara bättre med elektråder i koppar. Skall jag linda om sekundärsidan och få en lägre spänning.
Mindre diameter på spetsarna. Krafiga pressade eller lödda kabelskor. Eller något annat.

Tar tacksamt emot förslag på åtgärder.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
DSC_1145.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygga en punktsvets av en gammal Microvågsugn.

Inlägg av svanted »

det finns en del att läsa om det på nätet?
jag får fram att minst 12V och 1000A behövs.
mässing är en dålig ledare, skaffa kopparstavar.
presskraften är viktig, plåtarna måste ta ihop i svetspunkten.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga en punktsvets av en gammal Microvågsugn.

Inlägg av larky »

Jag har byggt en, men med små spetsar i koppar och svetsar väldigt tunn plåt.
Hursomhelst, det finns en hel del styrkort på typ aliexpress för att reglera, exempel: https://www.aliexpress.com/item/33040580897.html
Kräver en AC-drivspänning 9-12V för att tima tillslaget när spänningen är noll.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Bygga en punktsvets av en gammal Microvågsugn.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Har bytt u mässingsspetsarna mot koppar spetsar nu. Det går bra att lägga två ¤4 skruvar i ett kors mellan spetsarna. Skruvarna blir glödande röda på ca en sekund och verkar sitta ihop bra. Tar jag däremot två remsor av ca 1 mm plåt så blir det inge resultat alls även om jag värmer betydligt längre. Verkar som att en viktig parameter är att det måste vara ett högt tryck på spetsarna så att det man vill punkta ihop verkligen får kontakt mellan spetsarna så att det kan utvecklas värme. En annan oraska kan vara att med dessa remsor av plåt så leder dessa bort en del värme. Men framför allt så är det dålig kontakt mellan plåtbitarna.
Skulle vilja slakta en till mikro och köra transformatorerna parallellt för att få upp strömmen ytterligare.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Skriv svar