Nya RT-datorn

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3820
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Jo, det ska det vara, tack för att du hittade det :D
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3820
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Korrigerat schema.
CA-834.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

:) :tumupp:
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av MiaM »

Mickecarlsson skrev: 9 juni 2023, 15:51:00Åke Holm berättade för mig att det var stora problem med minneskortet CÅ-814 då det använder dynamiska RAM.
Undrar vad för oscilloskop han hade tillgång till? Har läst nånstans att för att verkligen kunna mäta på DRAM-kretsar även i dessa långsamma åttabitarsmaskiner och se designfel osv så vill man tydligen ha oscilloskop som klarar hundratals MHz.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3820
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag skapade ett repository på GitHub för RT-datorn. Jag kommer att fylla på efter hand jag får tag på information.
Finns här: https://github.com/mickecamino/RT-datorn
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Berömvärt arbete att detta blir dokumenterat! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3820
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag fick låna (på nåder) en hel del dokumentation om den Nya RT-datorn, bl.a. ett mycket bättre schema + schema på CÅ-815.
Jag kommer om någon vecka ha gjort färdigt scheman i KiCad för dessa två som jag lägger upp på GitHub inklusive Bill Of Material.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3820
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Schema till CÅ-815 uppladdad till GitHub + en hel del annat. https://github.com/mickecamino/RT-datorn
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3820
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Så, efter ett par dagars knappande har jag nu skapat assembler-listningen för monitorn CBUG43.
Jag har valt att ta med alla stavfel etc jag har upptäckt i listningen, det är ändå ett tidsdokument.
För att verifiera att det är korrekt inmatat startade jag upp SWTPCemu, körde igång Flex och assemblerade listningen med ASMB,1.CBUG43.S,+BGNLT
Ut kom det Motorola S19.kod som jag drog ner i Linux och konverterade till Intel HEX som jag konverterade till BIN och diffade mot dumparna jag gjorde av eprommarna.
Koden jag genererade och koden i eprommarna är helt lika.

Finns på GitHub.

Jag har varit i kontakt med Åke Holm om mitt arbete (Åke Holm är som bekant Pappa till RT-datorn) och Åke har läst de två trådarna om RT-datorn som finns här och i morse fick jag följande mail.
Hej Micke, tittade in på forumet och blev imponerad av hur mycket intresse det verkar vara för mina gamla alster vilket gläder mig. En eloge till er alla.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Inte dåligt! :) :tumupp:
Roligt att Åke Holm tittade in! :waving:
Kom ihåg hur man läste och dreglade över RT-datorn på 80-talet, men byggde själv aldrig någon.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5452
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av anders_bzn »

Vad kul!

Och bra jobbat med assembler listningen!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3820
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Tackar så mycket :D
Jag har nu laddat upp cbug43.lst som ska vara identisk kod mot den papperskopia jag fått låna.
Tyvärr kompilerar a09 https://github.com/Arakula/A09 koden fel då den byter opcode för CMPx från Immediate till Indexed, för CMPA som ska bli 81 genereras A1. Jag orkar inte dra i det just nu, det är därför jag kör det i en emulator med TSC Flex Assembler så det blir rätt.
Men, den har sin avart, genererar man en .BIN-fil är det en FLEX-BIN-fil, dvs, Assemblern stoppar in FLEX-specifika bytes i början av filen:
02 F0 00 C4
Det man får göra är att generera en HEX-output to Tape :D i FLEX Assemblern, då får man en Motorola S1-fil som saknar header och footer, men har koden S9 sist som man måste radera innan man konverterar till Intel HEX så man kan skapa BIN-filen :D

Kommer någon här ihåg tabellerna för översättning av 7-bitasr ascii till svenska tecken när man skulle skriva ut på t.ex. en Epson matrisskrivare?
[ = Ä, \ = Ö, ] = Å, { = ä, | = ö, } = å har jag hittat, men vad är É och Ü för tecken? É borde vara 'A'-1, dvs tecknet för @, Ü bör då vara ^
EDIT: Jo, det stämmer, jag hittade en Epson-manual på nätet med översättningstabeller :D

Nu fattas jag bara en RT-dator för att få allt på plats 8)
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av MiaM »

Worst case så kan du ju tillfälligt ersätta CMPx med ett gäng bytes. Ingen höjdare att behöva göra, men antagligen smidigare än att behöva assemblera i emulator.

Det borde väl finnas nån spec på vad de där fyra bytesen i början säger. Checksumma, identifierare för binärfil, startadress eller liknande?

Att konvertera Motorola S-record till Intel S-record och sen till binärt låter lite som att gå över bron för att hämta vatten :) Fritt ur minnet så är Motorolas S-record bättre om man inte fyller allt utrymme med data, för varje rad innehåller startadress så oinitierat utrymme behöver inte vara med i filen. Antar att Intel inte ansåg sig behöva detta då de nog hade startvektorer i botten medan Motorola hade dem högst upp. Så för Intel S-record för 8080/8085/Z80 så räcker det att bara korta av filen om man vill, men skulle man köra Intel S-record för 6800/6809 eller 6502 så måste man ha S-records för hela ROM:et även om det är halvfullt.

Teckenkoderna låter som ISO 646
https://sv.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_646

ASEA: Sidospår: En grej som jag tycker att cirka alla "bygga dator själv"-grejer missade på åttiotalet var att göra en mellanvariant där bygg-själv-datorns olika kort kunde användas som tillbehör till andra burkar. Det hade säkerligen varit enkelt att göra så att portar, videokort osv från RT-datorn hade gått att köra mot en C64, och allt detta samt även minneskort hade säkert varit lätt att anpassa för att köras som tillbehör till VIC 20. Har nåt minne av att Elektor / Allt om Elektronik hade nåt halvhjärtat försök till nåt sånt, men då var det mest bara typ "kort med en åttabitars DAC" och annat halvtråkigt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3820
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

a09 har en Strict TSC option, och den funkar men bommar med CMPA, jag kan hacka a09 så den gör en korrekt kod, men jag lägger det till sidan så länge.
Det viktiga för mig var att få en bit-identisk binärkod mot prom-dumparna så jag vet att källkoden var korrekt inmatad.
Jag hade ca 15 fel som rättades, LDY i stället för LDU, glömt # för adressering etc, vilket på 1971 rader kod var rätt överkomligt att fixa till :D

Nu ska jag skapa ett bättre översiktsschema på CPU och CRT-korten.
Därefter tackla kommunikationskortet, tack vare listningen vet jag att ACIA'n är en 2651 i stället för en 6850. Klock-kretsen har jag en svag aning om vad det är för en. Och en vanlig PIA sitter där, adressen vet jag för kortet E000-E010 där E000 är seriekretsen, E008 är klockan. E00C är PIA'n.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3820
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Exempel på var a09 gör "fel":

Kod: Markera allt

 
 F03C 8140            CMPA    #$40           OM STÖRRE = RADADRESS
 F050 A100    OUT22   CMPA    0,X
Vid varje CMPA 0,X genereras A100, det borde vara 8140 A184
Rad 1 är OK.
EDIT: Fel OPCODE
Skriv svar