Nya RT-datorn

Berätta om dina pågående projekt.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Kanske nästan lite omodernt 1983 med parallellt gränssnitt kan jag tänka när man ändå gjorde sej mödan att modernisera datordesignen i övrigt. De flesta "seriösa" datorer vid denna tidpunkt hade väl gått över till seriella tangentbord!?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av MiaM »

Frågan är väl vad som var möjligt att köpa för privatpersoner i allmänhet, och dessutom för rimliga priser, då det begav sig 1983? Förutom att kunskapen om hur PC-tangentbord fungerade nog inte var så spridd så lär de inte direkt ha varit billiga.

Vet inte om rena passiva XY-matris-tangentbord hade blivit billigare? Då hade det nog krävts att byggaren också köpt tangnetswitchar separat och byggt tangentbord, kanske inte precis billigt det heller?

Bara några år senare så hade MCE (Material Clearing Elektronik, i Norrköping tror jag?) surplustangentbord som uppenbart kom från Texas TI 99/4A. Tror de kostade en knapp hundring per styck. Men det var ju som sagt några år senare.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Det tar tid, men det går framåt.
Schemat till CÅ-815 börjar bli klart. Sen är det städning och optimering av schemat som kommer.
Det ser för j-t ut då jag inte vet alla kretsarnas beteckning då jag inte har en komponentförteckning.
PCB't så här långt:
CÅ-815-PCB.JPG
Och schemat
CÅ-815.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Du gör ett bra jobb! :)

Om man får spåna lite..

IC16 verkar logiskt om det skulle kunna vara en 74138. Edit; jag har fel ,missade att det bara var 14 pinnar

IC 14 & 15 ser ut att kunna vara 555:or som triggas av CA2 på 6821. Kan det vara till nån buzzer-signal på tangentbordet kanske?

IC25, nån buffer/inverter-krets kanske om det är tänkt att man ska använda ett "dumt" tangentbord som skannas av datorn själv. Med tanke på den fysiska närheten till de 6 motstånden som går till P2-kontakten.

När man läser artikeln i elektronikvärlden om nya RT-datorn så får man intrycket att det gamla keytronics-tangentbordet passar.
"Sverige-tangentbordet" som jag fattar det ska vara i princip som eller mkt likt ABC80-tangentbordet.
Kan det vara så att man varit så flexibla i designen att både dumma och smarta tangentbord funkar med Cå-815? :humm:

Har du nån firmware/monitor till denna dator?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Det ska vara ett ascii tangentbord, samma som till gamla RT-datorn.
Monitor, ja, jag väntar på MiaM som har en listning på monitorn och ett flertal epromar som jag hoppas hon kan dumpa.
Jag har listat ut kretsarna via dessa bilder viewtopic.php?p=1314852#p1314852
Denna länk hittade jag i går http://www.bitsavers.org/components/mot ... ollers.pdf och den liknar till stora delar schemat för RT-datorns videokort, ska jämföra senare.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

På bilden tycker jag märkningen på IC16 ser ut som 74LS30N. 8-input NAND. Skulle kunna stämma med schemat, ben 8 som utgång!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag tror detsamma, men, pinne 2 är inte ansluten på kretskortet, jag har studerat det under lupp.
Jag städade upp oscillatorn, hittade att det var 74LS04.
Nytt schema, version 0.2 :D

EDIT Schemat innehöll en stor bugg, senare version av schemat i nästa inlägg
Senast redigerad av Mickecarlsson 4 juni 2023, 11:17:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Megabugg i schemat ny version här:
EDIT: Schemat finns i senare inlägg
Senast redigerad av Mickecarlsson 4 juni 2023, 22:33:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

IC21 = 74LS74
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Vad blir det för videosignal i slutändan?

På MiaM´s kort så ser det ut att sitta en BNC-kontakt, så antar att det är nån form av sammansatt signal (komposit).
Med tanke på 80-tecken i bredd, klarar en vanlig TV att visa detta eller behövs det en monitor med högre bandbredd?
Antar att kristallfrekvensen är okänd i detta läge.

Jag kollade lite på hur tangentbordet var kopplat i gamla RT-datorn.

I tangentbordslådan mellan själva ascii-tangentbordet och kabeln som går till datorn, så sitter det ett litet kretskort med 6st status-lysdioder.
Det är dessa som B-porten på 6821:an styr, via IC25(buffer/inverter?) och motstånden R12-17 till stiften 12-17 i P2-kontakten.

Högtalare på stift 2, så jag tror IC14-15 är 555:or som triggas av CA2 när det ska bli en liten signal.

En tre-läges strömbrytare är kopplad till 1(gnd) och stift 19 och 20, växlar mellan normal teckenhöjd över hela skärmen(24 rader) eller dubbel teckenhöjd i övre eller undre halvan. Om jag fattat det rätt. Frågan är om just den funktionen används på CÅ-815?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Vad jag kommer ihåg så var det en CRT monitor med H-sync/V-sync som vi sålde på Telko. De funkade till de flesta system på den tiden. Jag kommer inte ihåg vilken kontakt det var eller hur man kopplade in den.
Det där med LED som statusindikatorer kommer jag ihåg, de satt i ena hörnet på lådan tangentbordet satt i.
Strömbrytaren funkade bara på det gamla videokortet.

Jag ritar vidare, ska se om jag får in resterande punkter.

Angående den ingång på 74LS30, jag har ett svagt minne av en errata som kom från CÅ-elektronik, det fanns ett par buggar i krestkorten.

@MiaM, kan du kolla om ditt kort är modifierat? Eller om du har någon errata?
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Det är kanske möjligt att det funkat utan pinne 2 ansluten. Så länge det inte är nån adress-signal som saknas. Läste nånstans att TTL-ingångar som lämnas flytande har en tendens att dras höga/tolkas som höga. Därför har det kanske funkat även med denna miss.
Vad är grundadressen för I/O-signalen?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag hade inte chansat på icke ansluten ingång, gjorde det en gång, bet mig i r-n rätt hårt :D
Kortet har RAM 2K som adresseras från E800-EFFF, styrs via pinne 10C på Europakontakten.
CRTC+PIA'n adresseras E0F0-E0FF.

Detta schema borde vara helt klart, passerar DRC med varningar för silkscreen.

EDIT: Schemat finns i senare inlägg
Senast redigerad av Mickecarlsson 4 juni 2023, 22:33:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av rvl »

Blir det nån vettig logik, om man skulle dra en bodge wire mellan de två oanslutna punkterna?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Vilka punkter?
Skriv svar