Nya RT-datorn

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3843
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Suck.
Jag har tre st 5.25 tums diskettenheter, två fina gamla IBM fullhöjd och en Panasonic halvhöjd.
Tror ni dessa går igång på en gammal PC?
Nope,
Jag har testat en gammal HP 6100 och en gammal IBM thinkcentre. Båda har 3.5 tums floppy, men dessa verkar inte kunna hantera 5.25 tums enheter på floppyinterfacet.
Jag har också en gammal Eriksson PC, den startar upp, men hårddisken (på 10MB) är kass och jag har ingen gammal HD som passar. Jag måste ha igång dessa enheter på en gammal dator så jag kan föra över avbildningar av FLEX till 5.25 tums disketter.

Dags att se om någon i bekantskapskretsen har en gammal dator som jag kan låna.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av anders_bzn »

Panasonic:en kan jag gå i god för, det är bara veckor sedan jag skrev 360K disketter som jag behövde till min IBM AT med den. De andra kan jag hjälpa dig att kolla. Vi verkar ju ha fler anledningar att ses!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Glenn »

Jag kör alla floppygrejer på greaseweasle numera, skriver glatt även Amigadiskar vilket alltid är ett aber annars.

inte testat den med 5.25" än iofs då det var länge sen jag hade behovet.

Förr hade jag en äldre PC som kunde ha 5.25" (kontrollers/bios från de senaste 30 åren brukar inte ha stöd i praktiken) men den kunde inte skriva hybriddiskformat med FM/MFM ändå..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Glenn »

En sånhär alltså..

https://github.com/keirf/greaseweazle

Finns färdigbyggda om man inte är som jag och bara MÅSTE krångla till allt med att göra själv..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av TomasL »

Köpte en nu, får se hur det funkar runt 30 euro.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3843
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har en på väg hem, får den nästa vecka :D
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3843
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

EDIT: tog bort schemat
Jag behöver hjälp. Jag har återskapat schemat från kortet CÅ-833, en vidareutveckling av CÅ-813 (som jag inte har, varken beskrivning, schema, kort eller foto). Det jag vet är att CÅ-813 ersätter CÅ-8001 (har schema) CÅ-8014 (har ingen dokumentation alls) och CÅ-8015 (jag har schema).
Det sitter en krets, 16-pinnars, som har något med klockan att göra. Jag får inte ihop kopplingen, pinne 1,3,4,5,8,9,12 och 13 är alla jordade. Pinne 6 och 7 är inte inkopplade, pinne 10 och 16 går till +5v.
Återstår pinne 2 som jag tolkar är en utgång, matar CA1 och CB1 på PIA'n. Pinne 15 som jag tolkar är en ingång går till PB0 på PIAN'n och D0 på klock-kretsen.
Men vad är det för krets, ingång på pinne 15 och utgång på pinne 2, samt 16 pinnar. Jag har gått igenom Texas TTL-databok, men hittar ingen krets som verkar passa.
Om databit D0 är hög, kolla det på PIA'n?

Och nu när jag skriver det, kan det vara en IRQ-hanterare? MSM5832 kan generera en referensklocka på 1024 Hz på D0:
msm5832-klocka.JPG
Här är schema och PCB-laypout:
Korrekt schema finns i senare inlägg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mickecarlsson 25 juli 2023, 10:22:35, redigerad totalt 1 gång.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Det kan inte vara nån räknare med förinställt värde?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3843
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag var inne på det också, men hittar ingen krets som passar. Jag mailade Åke Holm, men han kommer inte ihåg vad det var för krets.
Det kan vara så att på kort CÅ-813 har samma design, och får jag tag på ett kretskort eller schema så klarnar det nog.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av TomasL »

Jag kan gissa att det är en CD4510/4516 Upp/Nedräknare, det verkar stämma med layouten.
Pinne 1 är Preset, vilken är nolla, så ingen förinställning är laddad
Pinne 2 är utgång Q4
Pinne 3 Preset 4 =0
Pinne 4 Preset 1 =0
Pinne 5 Carry In =0 (då räknar den Up/ned)
Pinne 6 Utgång 1, Oansluten
Pinne 7 Carry ut, Oansluten
Pinne 8 Vss
Pinne9 Reset =0 (Aktiv Hög)
Pinne 10 Up/Ned = 1 (räkna Upp)
Pinne 11 Utgång 2, oansluten
Pinne 12 Preset 2 =0
Pinne 13 Preset 3 =0
Pinne 14 Utgång 3, Oansluten
Pinne 15 Klocka
Pinne 16 Vdd

Huruvida det är BCD-varianten eller Binärvarianten är svårt att säga, funktionen blir lite olika
BCD-varianten kommer att hålla Int ingången på PIAn hög i två klockpulser (puls 8 och 9), och Binärvarianten i 8 klockpulser (puls 8 till Puls 15)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av MiaM »

Mickecarlsson skrev: 23 juli 2023, 14:48:18 Suck.
Jag har tre st 5.25 tums diskettenheter, två fina gamla IBM fullhöjd och en Panasonic halvhöjd.
Tror ni dessa går igång på en gammal PC?
Nope,
Jag har testat en gammal HP 6100 och en gammal IBM thinkcentre. Båda har 3.5 tums floppy, men dessa verkar inte kunna hantera 5.25 tums enheter på floppyinterfacet.
Jag har också en gammal Eriksson PC, den startar upp, men hårddisken (på 10MB) är kass och jag har ingen gammal HD som passar. Jag måste ha igång dessa enheter på en gammal dator så jag kan föra över avbildningar av FLEX till 5.25 tums disketter.

Dags att se om någon i bekantskapskretsen har en gammal dator som jag kan låna.
Koppla in en 3,5"-drive till Ericsson PC och skriv ut bootbar 720k-diskett att boota denna på, och skriv också ut vad som behövs för att skriva FLEX-disketter.

Annars så är nog problemet att moderna PC av nån anledning inte klarar DD-diskdrives. Jag är inte helt säker på om det är problem med hårdvaran, hur BIOS programmerar hårdvaran och/eller hur moderna operativsystem använder hårdvaran. Work-around är att ansluta både en 3,5" HD-diskdrive och en 360k-diskdrive SAMTIDIGT så att båda är select:ade samtidigt, och koppla så att signaler från diskdrive till dator väljs så att read och index kommer från 360k-driven och de andra, alltså disk change, density osv, kommer från 3,5"-driven. Välj att du har 1,44M-drive i setup osv. Du behöver stoppa i en diskett i 3,5"-driven och driven måste tycka att det är en 720k/DD-diskett. Du kan behöva ta ur och sätta in denna 3,5"-diskett varje gång du byter diskett i 360k-driven, beroende på vilken mjukvara du kör. Se upp så att du inte kör huvudet mot kanten på 360k-driven, d.v.s. se till att du kör mjukvara som inte rör mer än 40 spår.

Om du orkar så skulle du gärna kunna få gräva i detta mer och dra slutsatser typ ifall det funkar om du bootar DOS 6.x eller om det gäller cirka alla operativsystem.

P.S. 6-polig DIN hittas ofta i "videokopieringskit" :)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3843
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

TomasL skrev: 24 juli 2023, 22:41:47 Jag kan gissa att det är en CD4510/4516 Upp/Nedräknare, det verkar stämma med layouten.
Huruvida det är BCD-varianten eller Binärvarianten är svårt att säga, funktionen blir lite olika
BCD-varianten kommer att hålla Int ingången på PIAn hög i två klockpulser (puls 8 och 9), och Binärvarianten i 8 klockpulser (puls 8 till Puls 15)
Tack Tomas, det verkar stämma. D0 spottar ut en 1024 Hz klocka, det ger ca 1 millisekund per klockpuls, gånger 2 (BCD) får man en IRQ på 2 millisekunder, gånger 8 (binär) ger en IRQ var 8:e millisekund.
Men, det är bara om man programmerar MSM5832 att lägga ut klockan på D0. Den är inte aktiverad per default.

Den gamla RT-datorn använde MC6840 till att generera IRQ för print spoolern i FLEX. I MPU-laren finns kodexempel på en klocka som hela tiden visas på skärmen, den utnyttjar IRQ för uppdatering av tiden. Jag ska leta upp kodexemplet och se hur IRQ är aktiverat i den koden.
Den nya RT-datorn verkar inte ha en MC6850 och då är det troligtvis MSM5832 som tagit över den uppgiften att klocka IRQ.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3843
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Tack Mia,
Jag har en Greaseweazle på väg hem, utvärdering kommer så fort jag får den.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3843
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag ritade in 4510 i schemat, kollade sen in databladet. Q4 är utgången, och för varje positiv puls stegas räknaren, så var 8:e klockpuls ändras Q4's utgång.
1024 / 8 = 128 pulser per sekund, eller ca var 8:e ms.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av TomasL »

Frågan är om INTen behöver vara 2 eller 8 pulser lång, men det kanske inte spelar någon roll.
Skriv svar