"best practice" gällande styrskåp till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

"best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Bonehead »

God morgon!

Håller på och konverterar en liten manuell svarv till CNC och har kommit till styrskåpet.
Istället för att bara 'höfta det' som vanligt tänkte jag försöka lära mig något på kuppen ..

Börjat montera på perforerad plåt från skrothögen, tänker att det kan vara fördelaktigt ur strål/störningsynpunkt att ha ett skyddsjordat "plan" bakom allt? Ren gissning, om inte annat så var det smidigt att montera på.
Tänker mig 230V till höger, går bara till VFD och stora nätaggregatet(för stegmotorerna).
Till vänster får övrig "lågspänning" gå.
90VDC från nätaggregatet delar tyvärr lite yta med step/dir kablarna men svårt att undvika, man kanske kan linda in dom i folie eller använda skyddad kabel? Å andra sidan om 90VDC och dess GND går parallellt så kanske deras magnetfält tar ut varandra?
I övrigt försöker jag hålla styrsignaler till nedre vänstra hörnet, tänker mig rotationsenkoder, home-switchar och diverse annat I/O med 3-12V signaler.
Inkommande fas till VFD och stora nätagget bör nog avsäkras men funderar på om även 90 VDC kanske ska ha en säkring? Bör väl vara onödigt eftersom nätaggregatet skall ha inbyggt kortslutningsskydd?
IMG_6667 - Copy.jpg
Det är väl ungefär så långt jag tänkt, vore tacksam för input om det är något uppenbart dumt eller bra att tänka på!

Edit:
Lila kablar med vitt yttre = alarm, enable, step, dir och dylikt.
"Hel-lila" kablar = diverse till stegmotorerna(enkoder, spolar osv).
Orange/svart = 90VDC och GND för stora nätagget, försöker ha dessa som en egen slinga.
Brun = 230V
Blå = Neutral
Gröngul = Skyddsjord
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av tecno »

Försök att hålla VFD:n så långt borta från styrkort mm
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Mickecarlsson »

Sätt ett filter på 230 volten till VFD’n. Typ detta: https://www.electrokit.com/produkt/natf ... 0a-chassi/
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Bonehead »

VFD'n får hamna i egen plåtlåda då, med strömfilter innan.
Behöver dock ett 3-fas filter och blir lite förvirrad.
Hittar t.ex på Elfa relativt billiga filter "AC/DC Filter" t.ex
https://www.elfa.se/sv/fas-ac-dc-filter ... track=true

Jämför jag mot dom dyrare "Nät"filterna t.ex
https://www.elfa.se/sv/naetfilter-10a-4 ... lsrc=aw.ds

AC/DC filtret verkar ha kondensator och motstånd parallellt med varandra medan den dyrare sorten endast har kondensator.
Kan man komma undan med AC/DC filtret?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av hawkan »

Jag har en sån här på min 2 kw vfd på svarven https://www.tme.eu/se/details/fmad-mryb ... /schurter/
och en grejja som ser ut som en trefas-transformator till fräsen men jag hittar inte var jag köpt den eller vilken det är.
Funkar de? Ja, det skapar i alla fall inte mer problem.

I övrigt så är det nödvändigt att ha ett kopplingsschema och märka kablarna därefter.
Tycker krympslang med Brother-märkmaskin funkat bra.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Bonehead »

Jahopp, nu har man skitit i det grå skåpet, kanske. :mrgreen:
IMG_7740.JPG

Så många timmar jag lagt på detta och ändå har tanken på att ha en säkring aldrig slagit mig. Blev också lat och lät VFD'n sitta.
Hur som .. Kopplade in strömmen till slut och allt hoppade igång, i 5 sekunder. Sen small det utav helsike i VFD'n.
Manualen säger att 3-fas kopplas på RST, 1-fas kopplas på R och T. Jag hade kopplat L1, L2, L3 på R, S och T och sen skyddsjord på gröna symbolen. Från vad jag läst om den så tolkar jag det som att 3-fas inkoppling skall ske utan nolla.
Av oklar anledning så drog både dvärgbrytaren till 3-fas gruppen(16A) och 2 huvudsäkringar(20A). Ett spännande fenomen har uppstått sen dess, trots återställning av säkringar och så vidare, alla mina maskiner går baklänges som om jag flyttat om 2 faser. Någon som råkat ut för det någon gång? :shock:
IMG_7848.JPG

Under locket ser det ut så här. Ingen skada på ovansidan förutom möjligtvis den svarta "rektangeln" till höger som ser lite konstig ut.
Kortslutningen verkar ha skett under RST plintarna, vid dom gula bitarna som syns. Jag var väldigt noggrann med alla kardeler så ingenting har kortslutit på det sättet.
IMG_7845.JPG

Här är undersidan av det kortet. Dom gula bitarna(kondensatorer?) lossnade i princip av sig själva och verkar vara källan till det värsta.
IMG_7847.JPG

Jag har en till, likadan, frekvensomformare men vågar inte riktigt koppla in den eftersom jag inte förstår vad som gick fel med den första...
Manualen säger "Three phase 220V power connect R, S, T" vilket jag tycker jag följt.
Jag hade ingen motor inkopplad vid uppstart, kan detta orsaka såna problem?
En annan sak jag funderat på, efterklok som alltid, svensk 3-fas utan nolla ger väl 380V? Manualen kanske antyder 3-fas när man har 110V fasspänning?
wX3xbq1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av H.O »

Manualen säger "Three phase 220V power connect R, S, T" vilket jag tycker jag följt.
Nej, om du kopplat in den med tre faser "till väggen" så har du gett den 3*400V (inte 3*220).
Om du skall testa med den kvarvarande VFD så ansluter du en fas och nolla enligt instruktionen.

Att resten av maskinerna nu går baklänges låter märkligt. Har du kollat att du verkligen HAR alla tre faserna?


EDIT: De gula komponenterna ser ut ha varit varistorer (överspänningsskydd). Det är möjligt att de räddat resten av omformaren men jag skulle inte koppla in den igen utan rengörning, undersökning och (om den fungerar) nya varistorer.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av papabear »

Samma fel som jag gjorde. Min vfd gick att laga.
Bytte den skjutna varistorn, säkringen (på ovansidan) och en av igbt:erna som var kortis i.
viewtopic.php?p=1764307#p1764307
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av malman »

Ahh.. en sk klassiker...
Misstolka nomnklaturen runt trefas... :)
Mkt lätt hänt innan man insett att det är gott om olika standarder här i världen, och att man måste vara om sig o kringsig när manläser o tolkar dylika specar. Dock inte så lätt när det kommer till amazon, aliexpress mfl shoppingsiter där beskrivingarna ofta verkar författade av totala teknikanalfabeter.

Som sagt.. den där funkar bara för enfas under svenska förhållanden. 220vac mellan fas o nolla... Fas till fas => 380vac... blir inte så bra... Eller tcha 230-240V enfas numer, och 400v trefas efter att man skruvat upp fasspänningarna, men gammal jargong lär sitta i under överskådlig framtid...

Din VFD hade passat bra för trefasdrift i norska förhållanden...där de ju har 220v mellan fasena och saknar nolla.

Förhoppningsvis går den att laga...
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Prins Valiant »

3-fas 220V är mycket vanligt Kina och Japan, därför måste man kolla VFD's från dessa länder extra noggrant. Notera, att leverantörer fortfarande talar om 220VAC och 3x 380VAC, inga 230V resp. 400V här! Det innebär även att vanligtvis nås 50Hz redan vid 380V, ej 400V enligt den v/F- kurva som finns från fabrik, och utspänningen går aldrig över 380V. Detta går att justera med parametrar.

Edit: Har nu laddat ned hela bruksanvisningen. På sista sidan, sidan 23 finns kapitel voltage specification. Om beteckningen börjar på A2-8XXX så accepterar den både 3x230V på R,S,T eller 1x230V på R och T. Men en sådan lämnar endast 3x230V ut till motorn, så motorn måste vara omkopplingsbar för 3x230VAC.
Du skulle, som jag ser det, köpt en A2-3015, då hade du erhållit en 3x380V in, 3x380V ut med max effekt 1,5kW.
Senast redigerad av Prins Valiant 26 oktober 2023, 15:04:36, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av MiaM »

Kan tillägga att Norge kör också 3*230V trefas. USA verkar ofta köra 3*208V för fas-nolla blir då 120V, men 3*240V och liknande lär också förekomma.

Angående layout, störningar osv så kan man antagligen minska risken för störningar en del om man tvinnar de ledare som ingår i samma funktion, som t.ex. 90V-matning eller signal+signaljord och liknande.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Prins Valiant »

Där jag jobbade tills min pension byggdes tusentals med VFD-drifter placerade i styrskåp, tillsammans med annan elektronik och kontaktorer. Allt godkänt enligt EMC-regler m.m. CE-märkt, under förutsättning att installationsanvisningar följdes. Godkända för industriell miljö, skall tilläggas. Testade och godkända enligt de flesta regler runt om i världen.

I dessa skåp fanns inga avstörningsfilter kring VFD, det fungerar ändå. Filter i riktiga industriella omriktare är mestadels tillräckligt. Användes det filter, var det för att VFD eller motor ej skulle ta skada av exempelvis långa kabellängder. På inkommande matning till komplett maskin förekom gemensamt EMC-filter för att uppnå vissa EMC-krav.

Här följer några heliga regler som vi måste följa vid styrskåpen:
Kraftkabel går direkt in och ut från VFD till egen kabelkanal.
Kraft till höger i skåpet och manöver till vänster.
All manöverkabel (230VAC) och signalkabel ligger i egen plåtkapslad kabelkanal fram till styrskåp och dess nederdel.
All signalspänning ligger i skärmad kabel, även i kabelrännor inom apparatskåpet.
Denna skärmade kabels skärm fästes i en jordningsklämma kring skärmen nära elektroniken. Klämma med 360 graders kontakt mot skärmen. Uppskalad kabel mellan jordningsklämma och plint får aldrig överstiga 5cm. Således finns en hållare för jordningsklämma direkt under anslutningsplint på elektriska apparater, exempelvis VFD.
Jordning mellan apparatskåp och apparatplåt utförs även med bred jordningsfläta, ej enbart jordad kabel.
Senast redigerad av Prins Valiant 26 oktober 2023, 15:06:40, redigerad totalt 1 gång.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Prins Valiant »

Nu, om man tittar på bilderna på denna brända VFD, så ser man att den när det gäller inbyggda filter i princip saknar allt! Man brukar alltid hitta lite kondingar, spolar m.m. Det sitter endast några brända varistorer på inkommande. Så skall den uppfylla några EMC-krav krävs nog några filter. Och den kan nog vara grym för närmsta omgivningen och känslig för inkommande trancienter.

När jag läste dess instruktionsbok sökte jag på ordet CE, det finns inte omnämnt. Ej heller i texten där den säljs! Kan ju finnas något separat dokument som ligger i kartongen vid leverans :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 26 oktober 2023, 11:57:43 USA verkar ofta köra 3*208V för fas-nolla blir då 120V
Det är väl Japan som kör med detta?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Mizzarrogh »

Verkar vara olika i olika delar av Staterna, i söder har de ju 400V systemet, i norr 220V (dvs 110 0 110V).

Japan har har jag för mig 100/200V (domestic/industri) men massor med olika frekvenser som spänner mellan 50-60Hz... Jag vet inte riktigt varför det gör det dock.
Skriv svar