Är blyfri lödning verkligen ok?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lödningsnisse
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 maj 2023, 23:51:59

Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Lödningsnisse »

Hej,

Jag är intresserad av att försöka lära mig att löda elektronik, och har surfat runt den senaste tiden i jakt på guider som hjälper en att komma igång.

Jag kom förbi denna tråd från detta forum, och tänkte att jag skulle vilja registrera mig på forumet och fråga angående just lödtråd. Jag läste på forumreglerna att man helst inte ska svara i gamla trådar, så jag skapar en ny istället. Hoppas det är ok!

Min fråga handlar alltså om blyfri lödtråd är någonting att ha ö.h.t.? Många DIY entusiaster tycks hata det, men jag har förstått att nya legeringar inte är så dumma. Samtidigt så tycker jag väl inte att blyinnehåll i lödtråd för hobbyister borde vara något problem alls, och att förbjudet mest handlar om illa genomtänkt grön politik (hobbysvensson kan ju knappast stå för någon omfattande miljöförstöring med bly), men frågan är hursomhelst vad en jeppe som jag ska göra om jag vill börja med mitt lilla drömprojekt om att löda ihop ett mekaniskt tangentbord?

Kjell & Company säljer ju blyfri lödtråd med någon slags tenn-silverlegering istället, men tycker ni att jag som nybörjare borde lägga en beställning på lödtråd med bly från Amazon istället? Den största farhågan är att lödningen dels kommer att bli dålig ö.h.t. med blyfritt, men också att fästpunkterna snart krackelerar p.g.a. termisk påfrestning.

Mvh / Lödningsnisse
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av TomasL »

Jag har lött blyfritt i snart 30 år, inga problem, det handlar bara om att lära sig.
Att en del hobbyister inte tycker om det, beror väl snarast på att de inte vill lära sig.

Om lödningarna blir sämre, krackelerar osv, beror på okunskap.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Swech »

All kommersiell produktion har sedan många år gått över till blyfritt
Det här märkliga snacket om att blyfritt ger dåliga lödningar är en långlivad myt.
Första ersättningarna som kom var inte bra men det som finns nu fungerar till 100% oavsett vad alla kommer att svara i tråden

Swech
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av danei »

Det finns en ökad risk för ”morrhår” därav har man krav bly i vissa kritiska tillämpningar. Tex flygsäkerhetskristiska system. Men generellt sett funkar blyfritt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har både blyfritt och blyat lödtenn och jag brukar dra på lite mer värme när jag löder blyfritt annars funkar det fint. Däremot tror jag många hobbyister, speciellt HiFi-snubbar är oerhört konservativa och mottagliga för konstiga teorier.

Ska du hoppa in i hobbyn, börja med silver direkt. Man kan fixa blyat lod idag men den chansen kan vara helt borta för oss amatörer om några år.

Glöm absolut inte att bly är en giftig tungmetall som vi vill ha så lite av som möjligt.

Jag såg en diskussion om "bästa" silverlodet nyligen ... :humm:

OM du kan komma in på detta forum har du en tråd om lödning (verktyg, tenn) där man listar favoritlod med silver: https://www.99musik.se/showthread.php?3 ... 6dning-DIY


PS. Det är kanske ingen idé att väcka en antik tråd till liv men hittar du en ganska fräsch och som behandlar ditt ämne eller din fråga är det helt OK att fylla på (tycker jag).
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 25 maj 2023, 08:37:04, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av danei »

Var hittar man något i reglerna om att man inte ska skriva i gamla trådar?
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Gimbal »

En nackdel är den högre temperaturen för blyfritt, särskilt om det man löder fast innehåller plast som tex switchar i ett tangentbord.
Det går naturligtvis ändå men man får lite mindre svängrum om man är ovan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Glenn »

Har man en äldre lödstation/penna med fast temperatur är den vanligen anpassad för blyat också, och då blir det inte så bra.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av AndLi »

Jag sprang på Sparkfuns Lead-free solder, tycker den är trevligt, betydligt trevligare än någon rulle jag plockat upp på någon ELFA rea för hundra år sen, som väl säkert varit en hyllvärmare i 100 år före det.. Det sker väl utveckling av blandningarna här med..

(Sparkfun är 96.35% Sn 3% Ag 0.5% Cu och 0.15% Sb)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Marta »

Blyfritt är totalt underlägset på alla punkter. En skitprodukt framtvingad av miljötomtar.
Samma sak med vattenbaserat flux. Skall vara rosinbaserat. I vissa fall även halidaktiverat, men efter lödning med sådant bör kortet tvättas.
Det bara är så.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Teknikern »

Och köp inte "Rosin flux paste" från Amazon eller liknande, ser ut som hudkräm, luktar som hudkräm,,,,,och funkar lika "bra" som hudkräm att försöka använda som flussmedel. :tumner: :tumner: :tumner:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av mrfrenzy »

För allt som ska massproduceras och säljas använder jag blyfritt. Då löds det ju oftast av en maskin.

För hobbybruk och reparationer använder jag blyat eftersom jag har en livstidsförbrukning av blytenn på några kilo. Det är helt enkelt enklare och ger bättre resultat.

Flusset är giftigare än bly. Jag varken äter lödtenn eller slänger det i naturen.
Viktigast av allt är att ha bra ventilation/utsug så man inte andas in flussångor.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Glenn »

AndLi skrev: 25 maj 2023, 11:11:24 Jag sprang på Sparkfuns Lead-free solder, tycker den är trevligt, betydligt trevligare än någon rulle jag plockat upp på någon ELFA rea för hundra år sen, som väl säkert varit en hyllvärmare i 100 år före det.. Det sker väl utveckling av blandningarna här med..

(Sparkfun är 96.35% Sn 3% Ag 0.5% Cu och 0.15% Sb)
Silvret gör sitt till, även blyat tenn blir betydligt trevligare med silver.. (men dyrare)

Jag har en liten rulle med 0,5mm Sn/Pb/Ag som jag använder vid speciella tillfällen, i vanliga fall kör jag vanligt Sn/Pb.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Marta »

Kan Du få tag på tenn från Multicore med Ersin 362 flux så är det ett mycket bra val. För normal elektroniklödning är 0.5 .. 0.7 mm diameter passande. Är tenntråden för grov blir det för mycket tenn och sämre tillförsel av flux.

För att slippa den mesta lödröken, ställ en vanlig lågvarvig datorfläkt på högkant bortom arbetsytan och som blåser bortåt. Den suger undan röken som annars har en förmåga att slingra sig upp precis där Du andas. Givetvis är en kolfilterfläkt bättre, men lägg pengarna på en bra lödstation i första hand. Inget billigt crap med fake temperaturreglering.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av breflabb »

Marta skrev: 25 maj 2023, 12:11:05 Blyfritt är totalt underlägset på alla punkter. En skitprodukt framtvingad av miljötomtar.
Samma sak med vattenbaserat flux. Skall vara rosinbaserat. I vissa fall även halidaktiverat, men efter lödning med sådant bör kortet tvättas.
Det bara är så.
Håller med Dig och mrfrenzy
Har använt den i över 40 År nu, nästan dagligen
Skriv svar