LF uteffektmeter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
c4marketing
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 maj 2016, 08:15:10

LF uteffektmeter

Inlägg av c4marketing »

Vet någon hur en uteffektmeter för audio (LF) är konstruerad på ett ungefär?
Hade tänkt att bygga en sådan, men kört fast.
Planen var att linda en spole med ca 2mm koppartråd (för att klara 80-100W) som konstbelastning.
Men hur räknar man fram i så fall induktansen i spolen för att få rätt impedans 4-8 ohm?
Impedansen varierar väl med frekvensen? Eller kan man bara mäta uteffekten i en förstärkare på en bestämd frekvens?

Som sagt, kört fast här.....
Tacksam för hjälp.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av svanted »

du måste ha en resistans som last..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det korta svaret är att du läser spänningen över lasten OCH strömmen genom densamma och sedan bildar produkten av dessa två mätvärden.

Det långa svaret .... spänningen mäts ju lätt men strömmen kan mätas som en spänning över ett litet motstånd i serie med lasten (högtalare kanske) och sedan kör man in dessa två värden i en multiplikatorkrets typ AD633, LM1495/96 och ser till skala om så det blir rätt kalibrerat.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av SvenW »

Man kan ocksä mäta kalorimetriskt.
Mät temperaturen på ett lämpligt motstånd.
c4marketing
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 maj 2016, 08:15:10

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av c4marketing »

OK
Tack till alla :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tidningen Elektor/Allt Om Elektronik har haft ett byggprojekt med en effektmeter. Kan varit i slutit på 90-talet.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av breflabb »

1993 nummer 4, men den är ganska avancerad
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av opampen »

Detta kan kanske kan var något? Om du vill bygga själv?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
c4marketing
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 maj 2016, 08:15:10

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av c4marketing »

Klart intressant! :tumupp:
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av MiaM »

Vad vill du göra mer exakt?

Det finns väl ungefär tre olika tänkbara scenarion

A) Du vill mäta upp vad ett slutsteg presterar. Eftersom du nämner konstlast så antar jag att det är vad du vill göra. Sen cirka 30 år så verkar standard vara att prova att mäta med ett par olika impedanssteg, typ 8, 4, 2 och 1 ohm för en förstärkare tänkt att driva 8 ohm, och dessutom mäta med fasvridning -60, -30, 0, +30 och + 60 grader. För allt utom de snällaste så mäter man ganska korta pulser så att man inte steker förstärkaren. Du behöver alltså ett gäng konstlaster, det går antagligen att kombinera delar av dem för att få fram mellanting så att du inte behöver 20 olika konstlaster. Eftersom man mestadels mäter med pulser så räcker det om den klarar toppeffekt men behöver egentligen inte klara kontinuerlig effekt. Tack vare att det är känd impedans på varje konstlast så räcker det att mäta spänning för att räkna ut effekt. Det klassiska sättet att använda detta är att göra en effektkub men det går givetivs också att göra t.ex. ett vattenfall med graf som visar distorsion vid massor av olika frekvenser och uteffekter (som Elektronikvärlden gjorde på 80-talet, då nån Sansui-förstärkare utklassade det mesta annat) och göra 20 sådana vattenfall, ett för varje impedansvärde.

B) Du vill veta exakt hur mycket effekt som skickas ut, t.ex. för att avgöra om det är risk att steka högtalare eller avgöra hur hårt ett slutsteg faktiskt arbetar i praktiken. Då behöver du mäta både ström och spänning. Detta måste vara den svåraste mätningen

C) Du vill ha allmän koll på hur hög utsignal du har från ett slutsteg, för att få en hygglig uppfattning om hur högt ljudet är och/eller hur mycket marginal du har mot klippning. Detta är absolut enklast, du behöver bara mäta spänning. Lämpligt är dock att ha nån slags klippindikering också som styrs av eventuell överströmgräns kombinerat med avkänning för om slutsteget styrs ut nära max utspänning. Annars med ren voltmätning så kan det se ut som att du har marginal kvar fast slutsteget strömbegränsar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av 4kTRB »

Ett sätt är att kvadrera varje deltons RMS-spänning, summera dessa
och sedan dividera med lastens resistans
c4marketing
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 maj 2016, 08:15:10

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av c4marketing »

MiaM

Ja det är alltså alternativ C jag var ute efter.
Och då vad ska jag använda som belastning, som jag ska mäta spänningen över, vill inte hänga på ett högtalarelement. Kanske ett kraftigt motstånd 4 eller 8 ohm 50W ?
Tänkte bara mäta uteffekten från slutsteget (är i startstadiet med att bygga ett rörslutsteg typ DYNACO) distorsionsmätning bara på ett ungefär, ska skicka på en sinussignal och
kolla med oscilloskop när börjad det bli orent.
Enklast möjligt.
Sen kan man väl räkna ut effekten enligt ohms lag?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av MiaM »

C avser alltså att mäta med högtalare anslutet, medan slutsteget används normalt :)

Med andra ord är det A du vill göra, fast du kanske nöjer dig med en enda impedans (säg t.ex. 8 eller 4 ohm och ingen fasvridning)
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av Gustav180 »

Jag ville också göra det när jag höll på med orkesterförstäkare. (Före Disko-tiden) Jag gjorde en last på 8 + 8 ohm och använde grov kanthaltråd z- lagd på en skiva lamellträ. Den var på ca 50 x 50 cm. Då fick jag 3 resistansvärden, 16, 8 och 4 ohm last. Vid testen anslöts en tongenerator till ingången och oscilloskopet till lasten. Då kunde jag se hur mycket spänningen var strax före klippning. Sedan var det bara att räkna. P = Upp^2 / 8R. Men det blir varmt med en 100 W förstärkare.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: LF uteffektmeter

Inlägg av svanted »

impedansen är ju känd, 4 eller 8 ohm...
en vanlig analog voltmeter blir en effektmeter om man ändrar skalan till U*U/R
Skriv svar