Köpa mindre CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Köpa mindre CNC fräs

Inlägg av Sloow »

Jag letar efter en mindre CNC fräs för att kunna fräsa i plast och trädetaljer, jag har sett att det finns en hel uppsjö med billiga maskiner på Amazon t.ex, för 2-3000kr.

Om jag kan lägga 4-5.000kr, vad borde jag köpa, och var köper jag den? Jag är helt ny på fräs och CNC teknik.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Köpa mindre CNC fräs

Inlägg av X-IL »

Nu har jag inte pillat nåt på de billiga CNC-fräsarna, men jag skulle nästan vilja säga att det inte spelar nån roll varifrån du köper, kvaliteten och passformen kommer att vara ungefär den samma då det oftast är samma maskiner under olika namn bara, en enkel bildsökning brukar leda till många med samma bilder till och med. Men för att nyansera svaret lite: Jag hade inte köpt nytt, utan begagnat av någon som tröttnat här i sverige, dyker upp på Tradera och Blocket ibland. För att nyansera det ännu mer så hade jag antagligen inte köpt en färdig alls utan delar och skruvat ihop en själv men jag vet att det inte är för alla.
En annan sak att tänka på är hur du vill styra den, jag har sett att många maskiner idag levereras med arduino-GRBL-lösningar för maskinkontrollen, nåt jag själv inte skulle vilja ha.

Stalltipset brukar alltid vara att tänka på hur stora delar man vill/behöver fräsa ut och sen dubbla det, men större bearbetningsyta=mer pengar.

Oavsett det jag skrivit ovan, det man får för pengarna är rätt fantastiskt ändå, även om man får byta nån skruv och rikta upp sakerna.

Min checklista över punkter att fundera på innan köp i prio-ordning, räcker inte budgeten, spara ett tag till:
  • Storlek
  • Linjärlager typ och storlek
  • Ledarskruvar/rem
  • Kontrollsystem
  • Nytt/Begagnat
  • Budget
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Köpa mindre CNC fräs

Inlägg av Sloow »

Tack! Jag har nu köpt en 3018, det ska bli skoj att sätta ihop den och försöka fräsa ut kretskort!
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa mindre CNC fräs

Inlägg av hawkan »

Kan du länka till vad du köpte?

Jag har fräst mönsterkort. Det är lite lurigt, speciellt för att det är så noga med att det är plant.
Man behöver en funktion som mäter in hur oplant kortet är, innan man fräser. Bara för att förbereda dej...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Köpa mindre CNC fräs

Inlägg av lgrfbs »

Man kan även plan av ytan man lägger laminatet på så är ytan parallell med resten av maskinen.
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Köpa mindre CNC fräs

Inlägg av ds77 »

Så länge laminatet är plant så..
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa mindre CNC fräs

Inlägg av hawkan »

Stämmer, man får börja med att plana av ytan och sedan ändå mäta in kortet.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Köpa mindre CNC fräs

Inlägg av Sloow »

Bild

Jag köpte en Sainsmart Genmitsu 3018-PROVer, GBRL versionen. Det följer med en höjdjusteringspuck, och jag köpte till ett gäng v-fräsar med 30grader och 0,1mm spets, pinn-fräsar 0,8-3mm, en offerplatta och ett paket med hållare för denna.

Har kollat igenom tutorials på nätet, och jag kommer använda Flatcam och Candle för att försöka fräsa Kretskorten med en V-fräs. Det verkar som att många gör ej height map först, det är nog ett måste eftersom kopparskiktet är väldigt tunt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa mindre CNC fräs

Inlägg av hawkan »

Det verkar som du har det mesta, det ska nog gå bra då. Jag använde FlatCAM. Det har sina egenheter men det funkar helt klart.
Candle verkar har inbyggt att göra höjdkarta, va bra. Chilipeppr var det som användes när jag höll på men det är många år sedan.
Jag använde för övrigt linuxcnc, jag har bara en pytteliten cnc med grbl som ligger i ett hörne och skräpar. Det vara bara början
på alla utgifter...
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Köpa mindre CNC fräs

Inlägg av Sloow »

Fräsen fungerar perfekt, har gjort lite kretskort och annat. Det är inte lika intuitivt som att använda en 3d-skrivare(man kan ta sönder saker på CNC-maskinen om man inte är försiktig), men det är en väldigt användbar maskin!
Skriv svar