Flymo med dåligt flyt...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Flymo med dåligt flyt...

Inlägg av bearing »

Köpte en begagnad Flymo med 330mm diameter, men är besviken. Min pappa hade en svävande gräsklippare när jag växte upp, och den svävade verkligen helt friktionslöst, och man kunde enkelt klippa stora ytor, och klippa i branta slänter och liknande. Den jag köpt svävar så dåligt att jag blev trött efter att ha skjutit den på en liten yta i hörnet av tomten. Skruvade isär maskinen och rensade alla utrymmen på gräs, renggjorde filtret, slipade kniven, och provade igen, med marginell skillnad. Efter knappt 1/4 av tomten orkade jag inte längre skjuta maskinen framför mig, utan släpade den bakom mig som en palldragare. Sen gav jag upp, och nu har jag 3/4 kvar att klippa.

Det är antagligen inte ens något fel på gräsklipparen, med tanke på denna kommentar på en helt ny:
"Jag hade en liknande Flymo för ca 20 år sen, och den hade verkligen en luftkudde. Denna har inte det. Man får släpa klipparen över gräset, så det hade varit bra med hjul..."
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tr ... re-014512/

Kan man "trimma" dom här?

Fläkten har tex 1cm luftgap mot kåpan, vilket känns onödigt stort. Kanske sänker luftflödet? eller rättare sagt, orsakar att luften pumpas runt runt mellan kåpan och fläkten utan att ge något luftflöde utåt, som skulle gett en luftkudde.

På motorn sitter någon sorts roterande strömbrytare. Är det en varvtalsregulator, och kan den modifieras för att få högre varvtal?

Någon med erfarenhet av sådana här svävande gräsklippare?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Flymo med dåligt flyt...

Inlägg av bearing »

Jag satte några "shims" gjorda av locket till en plastburk mellan kåpan och fläkten motorn, och blev förvånad över hur bra den svävade. Det blåste så att det kändes runt fötterna. Dock avtog effekten när jag klippte och efter några minuter svävade den inte längre. Filtret var redan igensatt, och motorn antagligen för varm för att ge tillräckligt varvtal. Och detta hände på en yta av 30-40 kvm...

Nu är jag osäker på om det kommer gå att få den här tillräckligt bra, även om jag skulle shimsa mer eller liknande.
Senast redigerad av bearing 22 maj 2023, 21:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Flymo med dåligt flyt...

Inlägg av Teknikern »

Sätt en dammsugarslang e.dyl. på insuget och flytta luftburken upp på handtaget, senare modellerna hade den lösningen och jag vet vad du snackar om, har haft flymo själv för massor med år sen, den "försvann av sig själv" när vi hade sommarstuga, antingen bröt den sig ut eller fick hjälp, låset till bon hittade vi aldrig. :doubt:
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Flymo med dåligt flyt...

Inlägg av MiaM »

Trist om de inte lyckas göra nya maskiner som är lika bra.

Jag hade i ett antal år (på 2010-talet, alltså modern tid) en Flymo köpt på loppis och den var verkligen helt utmärkt ända till sambon lyckades köra sönder den på något sätt. Typ nåt lager till motorn havererade eller vad som nu händer.

Tyvärr så är det väl inte bara att dra av klippmojängen och fläkten med avdragare och trycka på den på elmotorn från t.ex. en dammsugare eller en Stiga gräsklippare utan att ordna nån adapter. Annars så vore väl dammsugare inte helt olämplig som donator för motor till en sån.

Hur som helst så hade jag inget problem med att något blev igensatt. Buren över motorn som också verkade agera som något rudimentärt filter verkade hindra gräs från att sugas in i fläkten och öppningarna satt hela vägen upp nära överdelen av motorn så även om det samlats gräs nedtill så fanns det ändå gott om plats för luftflöde.

Sidospår: Var det här bland de första klipparna med nån slags säkerhetsgrepp? Tycker det är otroligt störigt, på denna så blev resultatet att man höll den påslagen även om man pausade nån sekund så att man slapp trycka på säkerhetsgrejen. På den nyligen skaffade bensinklipparen så sitter ett spännband på handtaget för att hålla inne säkerhetsgreppet. Speciellt med tanke på vilken skit moderna grejer är så behövs detta eftersom man måste öppna luftfilterburken och sätta handen över insuget medan man drar i snöret som choke och/eller för att få igensatta bränslepassage att sugas ur. Dessutom finns inget tomgångsläge...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Flymo med dåligt flyt...

Inlägg av Glenn »

Tacka vet jag gamla flymos med tvåtaktsmotor, dom var lättkörda och så slapp man sladden :) perfekta i slänter också, vilket vi hade ganska mycket av på tomten . (Tror det var därför mina föräldrar köpte just en flymo)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Flymo med dåligt flyt...

Inlägg av Teknikern »

MiaM skrev: 22 maj 2023, 05:46:06 Trist om de inte lyckas göra nya maskiner som är lika bra.

Jag hade i ett antal år (på 2010-talet, alltså modern tid) en Flymo köpt på loppis och den var verkligen helt utmärkt ända till sambon lyckades köra sönder den på något sätt. Typ nåt lager till motorn havererade eller vad som nu händer.

Tyvärr så är det väl inte bara att dra av klippmojängen och fläkten med avdragare och trycka på den på elmotorn från t.ex. en dammsugare eller en Stiga gräsklippare utan att ordna nån adapter. Annars så vore väl dammsugare inte helt olämplig som donator för motor till en sån.

Hur som helst så hade jag inget problem med att något blev igensatt. Buren över motorn som också verkade agera som något rudimentärt filter verkade hindra gräs från att sugas in i fläkten och öppningarna satt hela vägen upp nära överdelen av motorn så även om det samlats gräs nedtill så fanns det ändå gott om plats för luftflöde.

Sidospår: Var det här bland de första klipparna med nån slags säkerhetsgrepp? Tycker det är otroligt störigt, på denna så blev resultatet att man höll den påslagen även om man pausade nån sekund så att man slapp trycka på säkerhetsgrejen. På den nyligen skaffade bensinklipparen så sitter ett spännband på handtaget för att hålla inne säkerhetsgreppet. Speciellt med tanke på vilken skit moderna grejer är så behövs detta eftersom man måste öppna luftfilterburken och sätta handen över insuget medan man drar i snöret som choke och/eller för att få igensatta bränslepassage att sugas ur. Dessutom finns inget tomgångsläge...
Nu har du blandat äpplen och päron in absurdum, Flymo har antingen elmotor eller en Aspera 2-taktsmotor, äldre modellerna hade luftfiltret direkt på förgasaren = igentäppt ganska direkt med slö motor som följd, sen ändrade dom designen och satte luftfiltret uppe på handtaget och slang ner. Jag hade ju, som jag skrev, en bensindriven, nu har jag en eldriven som jag räddade ur elektronikåtervinningen, den hade, som alla, lagerras längst ner på motorn så det byttes, sen opererades dödmansgreppet bort så nu är den som den ska vara för att funka.

Det var gräsklippare jag en gång började laga, det var så min bana som reparatör startade, sen utökades det med motorsågar, moppar, allehanda trädgårdsmaskiner, båtmotorer, bilar, mc, traktorer osv. osv. så jag har sett det mesta som har en motor på dom 55 år jag skruvat. Det finns inget som inte går att lösa men vissa saker lagar man inte, det lönar sig inte helt enkelt.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Flymo med dåligt flyt...

Inlägg av bearing »

Min är inte bensindriven, filtret jag nämnde är för att inte få skräp i motorn.

Idag shimsade jag upp motorn mer, för att minska luftspalten mellan turbinen och kåpan ytterligare. Nu svävade den bättre, och man kunde enkelt sköta den med en hand, till en början. Men senare började den gå trögare. Jag tror att det beror på att motorn blir varm och varvtalet går ned.
20230522_201742.jpg
Filtret, en bit skumplast som hindrar skräp från att passera genom motorn, blir fullt av damm, maskrosfrön, och liknande efter bara ett tiotal kvadratmeter. Idag stannade jag för rensning av filtret tidigt, och kände samtidigt på motorns lindningar. Då var den inte speciellt varm, knappt kroppstemperatur. Maskinen fortsatte att sväva bra. Men sedan försökte jag köra en större yta utan att rensa filtret, och då slutade den sväva. Motorn kändes brännhet.

Jag antar att det som händer när filtret sätts igen är att motorn inte får tillräckligt med kylluft, blir varm, och ger då för lågt varvtal för att sväva.
Teknikern skrev: 22 maj 2023, 11:47:05 nu har jag en eldriven som jag räddade ur elektronikåtervinningen, den hade, som alla, lagerras längst ner på motorn så det byttes, sen opererades dödmansgreppet bort så nu är den som den ska vara för att funka.
Mitt lager har inte rasat, men går kanske inte helt lätt heller. Är det ett standardlager, eller ingår de där plåtflikarna man ser på bilden i själva lagret? I så fall antar jag att man får beställa lagret från en återförsäljare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Flymo med dåligt flyt...

Inlägg av Teknikern »

Jag minns inte vilket lager det var, det är för länge sen. Jag vet inte ens om det finns nåt filter på min, den ligger nånstans i boden, här körs det bensinklippare och inget annat, jag måste ha grejer som funkar och kan mala sig fram där det sällan klipps så därför används inte flymon längre.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Flymo med dåligt flyt...

Inlägg av MiaM »

Teknikern skrev: 22 maj 2023, 11:47:05Nu har du blandat äpplen och päron in absurdum, Flymo har antingen elmotor eller en Aspera 2-taktsmotor, äldre modellerna hade luftfiltret direkt på förgasaren = igentäppt ganska direkt med slö motor som följd, sen ändrade dom designen och satte luftfiltret uppe på handtaget och slang ner. Jag hade ju, som jag skrev, en bensindriven, nu har jag en eldriven som jag räddade ur elektronikåtervinningen, den hade, som alla, lagerras längst ner på motorn så det byttes, sen opererades dödmansgreppet bort så nu är den som den ska vara för att funka.
Njae, tänker alltså på filtret för fläkten som ska skapa luftkudde. Vet inte ens om det var ett filter på min eller om den bara tryckte med gräs och elände rätt igenom fläkten, kanske därför det var luftspalt för att den ska tåla sånt? Visste inte ens att det fanns med bensinmotor. Angående lagerras så tror jag att min fått lagerras upptill snarare än nertill, men minns inte säkert. När den stod ivägen för sommardäcken för några veckor sen så hamnade den utomhus så nu har väl resten regnats sönder, kanske lika bra för jag kommer nog aldrig att laga den ändå :/
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Flymo med dåligt flyt...

Inlägg av bearing »

Ja, gräsklippet sugs nog in och går genom fläkten, men det är nog ingen fara. Men själva motorn mår nog inte så bra om den blir full med skräp. Luftgapet skulle ju kunna vara för att fläkten ska klara grus och liknande.

Får se om jag orkar lägga mer tid på den här nu. Får nog bara se den som ett felköp och skaffa något annat.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Flymo med dåligt flyt...

Inlägg av MiaM »

Teknikern skrev: 22 maj 2023, 11:47:05Det var gräsklippare jag en gång började laga, det var så min bana som reparatör startade, sen utökades det med motorsågar, moppar, allehanda trädgårdsmaskiner, båtmotorer, bilar, mc, traktorer osv. osv. så jag har sett det mesta som har en motor på dom 55 år jag skruvat. Det finns inget som inte går att lösa men vissa saker lagar man inte, det lönar sig inte helt enkelt.
Kanske ska nyansera mitt tidigare gnäll i tråden. Detta kanske egentligen passar i en egen tråd, eller kanske inte passar alls. :wink:

Problemet med t.ex. att byta lager är att man måste uppenbart skaffa ett antal verktyg som kan vara svårt att motivera att skaffa om man inte är direkt sugen på att fortsätta meka med den typen av grejer. För en Flymo så rätt form av avdragare för att få bort ett dåligt lager, och något sätt att pressa dit rätt lager. Det sistnämnda kan kanske gå att göra med nån fulgrej i form av att skaffa en hylsa eller rörbit med rätt diameter, placera allt i avstängd pelarborrmaskin och sen hänga all sin vikt på handtaget på pelarborrmaskinen. Eller hellre använda skruvstäd men sannolikt så går det inte att få plats i skruvstädet. Eller så kan man använda skruvstädet och göra något hack med ett antal metallbitar och gängstavar. Men egentligen vill man väl ha en hydraulisk press. Och då måste man verkligen ha vilja/behov att göra detta på fler saker i framtiden, annars blir verktygen dyrare än värdet på grejen man vill laga.

Lite samma sak med trasiga gräsklipparmotorer, fast verktygskostnaden är lite lägre. Klassiska klippare har ofta motor från Briggs&Stratton där alla bultar och muttrar har tumdimensioner och om man inte t.ex. också har en klassisk amerikansk bil eller annat som använder tumdimensioner så är det kanske inte superlätt att motivera att köpa rätt hylsor. I mitt fall så blir det extra krångligt för jag skulle behöva mäta upp exakt vilka hylsor som faktiskt behövs (och ens ta reda på hur sjutton man använder metriska skjutått och liknande för att på bästa sätt avgöra vilka tummått som bult/mutterskallar har) och jämföra med det fåtal blandade hylsor och fasta nycklar jag redan har, dels som följt med loppisfynd och dels som jag ärvt osv. Dessutom måste jag leta reda på nån som är sugen på att sälja en bit mässingsstav, för att kunna dra av svänghjulet utan avdragare. (Man använder sig av glappet i lagren, ser till att lägga på visst tryck under svänghjulet som lyter det och axeln uppåt och sen använder man mässingstaven och hammare/klubba för att slå på axeln så att den rör sig ett kort ögonblick nedåt, inom det spel som lagren har, och massans tröghet i svänghjulet gör att det efter några slag släpper utan att man mördat lagren. Källa: sett t.ex. Mustie1 på Youtube göra det).

Folk kan ibland beklaga sig över att det kostar en del att komma igång med elektronik. Men jag måste säga att ett modern digitaloscilloskop från hyggligt fabrikat för kanske 2-3k, billigaste multimetern på t.ex. Biltema samt en lödkolv för några hundralappar är många gånger billigare än grejerna man behöver för att komma lite längre med mekaniska grejer. Och framförallt om man inte ger sig på t.ex. större kraftelektronik (stora switchnätdelar, slutsteg osv) så är förlusten om man kör sönder allt material väldigt låg. Visst, en trasig gräsklippare är värd väldigt lite den med, men om man vill ersätta den med en annan trasig gräsklippare så måste man t.ex. sätta ut en annons på blocket/facebook att man vill köpa trasiga gräsklippare för max 50-100kr/st, nåt som säkert funkar om man är ungdom men är man äldre så tror folk att man hittat nån fantastisk affärsidé eller tycker att man är en weirdo, för är man gammal så är det väl mestadels bara socialt accepterat att börja med nya hobbys som är ganska dyra, verkar det som. Inte för att det spelar så stor roll om folk tycker att man är konstig, men det lär ju krångla till möjligheterna att få tag på grejer att meka med.
Skriv svar