Lite funderingar kring batteriladdning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av bearing »

För mig låter det som att du mäter batteriets inre resistans? (plus ev kabelresistans)

Du sätter alltså en multimeter över batteriet, och får ett värde, och tittar sedan på laddarens display, som har mätt när den kort pausat laddningen inför sin mätning?

Sen är det nog inte säkert att laddarens mätning är så tillförlitlig. Jag har haft kinaladdare som mätt 1/10V fel. Inte speciellt bra när man laddar batteriet och det blir 4.3V ist för 4.2V.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av Humulus »

Laddaren mäter ju även IR och ska kompensera för det, det brukar fungera rätt bra
med normala cylindriska celler. Men nu har jag tyvärr några mindre "normala" celler som skulle laddas.
Därav behovet av något annat.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av Mindmapper »

Blir fortfarande inte klar över hur du mäter. Är du medvetet luddig när du skriver om laddaren,
när du blir tillfrågad om du mätt med multimetern?
Så länge du inte mäter med samma instrument på båda sidor om kabeln med ström på så kan du inte lita på mätningarna.
Laddaren kan inte mäta på båda sidor av kabeln. Därför får du frågan om du använt multimetern vid båda mätningarna.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2324
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av nifelheim »

i din opus sitter laddaren i batterihållaren, sladden är för oreglerad högre spänning, som tillåts variera.

Du behöver inte ett nytt lab aggregat, du behöver grövre kablar , :)
ett billigt alternativ är 2,5 mm2 högtalarkabel (biltema, kjell motsv.) med lödda banankontakter.

Testa din kinakabel med en magnet, skulle gissa att den är magnetisk med ditt spänningsfall :D
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av Humulus »

Nej, varför skulle jag vara "medvetet luddig"? :( Tycker du är på gränsen till oförskämd
Ja, jag har mätt på båda sidor med flera olika multimetrar.
Nej, det inses att laddaren inte kan mäta på båda sidor-
Mindmapper skrev: 18 maj 2023, 13:05:10 Blir fortfarande inte klar över hur du mäter. Är du medvetet luddig när du skriver om laddaren,
när du blir tillfrågad om du mätt med multimetern?
Så länge du inte mäter med samma instrument på båda sidor om kabeln med ström på så kan du inte lita på mätningarna.
Laddaren kan inte mäta på båda sidor av kabeln. Därför får du frågan om du använt multimetern vid båda mätningarna.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av Humulus »

Ja,jo.
Fast nu är ju inte Opus-laddaren tänkt för att ladda icke-cylindriska celler, så det är nog fel väg att gå.
Det kompliceras ytterliggare av att den inte är tänkt för så pass stora accar rent kapacitetsmässigt också.
Den har svårt att stoppa i slutet av laddningen bla pga att den aldrig kommer ned under 100mA, vilket
är cut-off vilkoret.

Men känns lite som ingen riktigt lyckas förstå vad jag är ute efter.
Trots att detta ju måste vara en inte helt ovanlig situation, speciellt numera när allt fler prylar
drivs av den här typen av celler.

nifelheim skrev: 18 maj 2023, 13:31:35 i din opus sitter laddaren i batterihållaren, sladden är för oreglerad högre spänning, som tillåts variera.

Du behöver inte ett nytt lab aggregat, du behöver grövre kablar , :)
ett billigt alternativ är 2,5 mm2 högtalarkabel (biltema, kjell motsv.) med lödda banankontakter.

Testa din kinakabel med en magnet, skulle gissa att den är magnetisk med ditt spänningsfall :D
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av bearing »

Humulus skrev: 18 maj 2023, 19:22:55 Nej, varför skulle jag vara "medvetet luddig"? :( Tycker du är på gränsen till oförskämd
Ja, jag har mätt på båda sidor med flera olika multimetrar.
Nej, det inses att laddaren inte kan mäta på båda sidor-
Mindmapper skrev: 18 maj 2023, 13:05:10 Blir fortfarande inte klar över hur du mäter. Är du medvetet luddig när du skriver om laddaren,
när du blir tillfrågad om du mätt med multimetern?
Så länge du inte mäter med samma instrument på båda sidor om kabeln med ström på så kan du inte lita på mätningarna.
Laddaren kan inte mäta på båda sidor av kabeln. Därför får du frågan om du använt multimetern vid båda mätningarna.
Då får du ju i så fall en helt orimlig ledningsresistans? 0.6V med 300mA blir ju 2Ohm.

Men ja, man behöver fyrtrådsladdnings ifall det ska bli äkta CC-CV. Och de fyra trådarna behöver anslutas på rätt sätt på cellernas terminaler, för att inte få med spänningsfall trots fyrtråd.

Jag byggde en rigg för att cykla litiumceller på ett av mina tidigare arbeten. Använde då HP-instrument med sense, och styrde dem med GPIB från en PC med ett python-program.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av Humulus »

Det lät som ett intressant projekt!
Du har inte beskrivit det här eller någon annan stans?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av bearing »

Har nog inte beskrivit det någonstans. Jag hittade ett öppet bibliotek för att styra GPIB-instrument med python. Jag gjorde ett program som cyklade cellerna. Första laddade den CC-CV, och avbröt när strömmen sjunkit till 3% av 1C har jag för mig. Sedan lät programmet cellen vila en tid. Sedan urladdning CC till en spänningsgräns, följt av vila. Cyklingen gick dygnet runt för att se hur kapaciteten förändrades i takt med att cellen användes. Detta varvades med att med jämna mellanrum köra ett program som syftade att mäta den obelastade spänningen som funktion av SOC, och andra parametrar, som inre resistans.

Den obelastade spänningen som funktion av SOC mätte jag genom att efter laddningen vänta 2 timmar på obelastad spänning, sedan ladda ur 2%, vänta 2 timmar på obelastad spänning, sedan ladda ur 2% till, osv. Då fick jag 50 punkter på den kurvan. Urladdningen av dessa 2% var inte en konstant urladdning, utan en sekvens jag valde för att få information om inre resistansen. Den sekvensen var pulsurladdningar i 1s, 10s vila, 10s, 100s vila, osv. Minns inte exakt. Var nog faktiskt multiplar av 3.6s (1/1000 av en timme) om jag minns rätt. Hur som helst, mätdatan som programmet samlade in använde jag i ett Octave-program för att dels plotta kurvorna, men även för att kurvanpassa mätvärdena till en elektrisk modell av cellen med dess inre resistans. Den informationen använde vi sedan när vi skrev programmet till det BMS vi utvecklade.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6109
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av Biker »

rvl skrev: 16 maj 2023, 13:44:01 Förutom med den tveksamma kinakabeln så blir inte så stora problem med de nu aktuella strömmarna. Kinakablarn duger inte till så mycket mer än spänningsmätnin...

Kanske dags att obducera en av kinakablarna och se vad där är för ledare och om där nåt kontaktproblem mellan ledare och bananstift.
Folk har ju fan hittat ståltråd i dessa , inte fan konstig att du tappar
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av Humulus »

Tack för lite bra tips!


bearing skrev: 23 maj 2023, 21:39:16 Har nog inte beskrivit det någonstans. Jag hittade ett öppet bibliotek för att styra GPIB-instrument med python. Jag gjorde ett program som cyklade cellerna. Första laddade den CC-CV, och avbröt när strömmen sjunkit till 3% av 1C har jag för mig. Sedan lät programmet cellen vila en tid. Sedan urladdning CC till en spänningsgräns, följt av vila. Cyklingen gick dygnet runt för att se hur kapaciteten förändrades i takt med att cellen användes. Detta varvades med att med jämna mellanrum köra ett program som syftade att mäta den obelastade spänningen som funktion av SOC, och andra parametrar, som inre resistans.

Den obelastade spänningen som funktion av SOC mätte jag genom att efter laddningen vänta 2 timmar på obelastad spänning, sedan ladda ur 2%, vänta 2 timmar på obelastad spänning, sedan ladda ur 2% till, osv. Då fick jag 50 punkter på den kurvan. Urladdningen av dessa 2% var inte en konstant urladdning, utan en sekvens jag valde för att få information om inre resistansen. Den sekvensen var pulsurladdningar i 1s, 10s vila, 10s, 100s vila, osv. Minns inte exakt. Var nog faktiskt multiplar av 3.6s (1/1000 av en timme) om jag minns rätt. Hur som helst, mätdatan som programmet samlade in använde jag i ett Octave-program för att dels plotta kurvorna, men även för att kurvanpassa mätvärdena till en elektrisk modell av cellen med dess inre resistans. Den informationen använde vi sedan när vi skrev programmet till det BMS vi utvecklade.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av Klickmans »

Lånar tråden eftersom rubriken stämmer perfekt, så slipper det bli flera trådar om samma sak.

Så här ligger det till: Köpte hem 5 st nya 12 Volt batterier till min förra Permoräser, men den såldes.
Dom ligger fortfarande i sin kartong, och frågan jag har är: hur förvaltar jag dom bäst över några år?
Har kollat måtten, dom kommer att passa även i den nya Permobilen jag har när batteribyte krävs.

Om säg 2-5 år. (om ni anser att dom kan ligga på hyllan så länge, annars säljer jag dom)

Mätte dom igår, och spänningen ligger på 12.45 - 12.74 volt

Frågan: Bör jag ladda dom fullt en första gång redan nu, och isf hur ofta ska dom underhållsladdas?



Tänkte använda den LIDL-laddare som @pi314 tipsade om i denna tråd

Notera att frakten blev riktigt dyr på Amazon, vilket ju påverkar styckepriset väsentligt mot bilden här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av MiaM »

Motorcykelläget på den laddaren och köra "ett tag" "då och då" borde göra god nytta.

Ursäkta extremt diffusa "ett tag" och "då och då". Praktiska studier har för min del visat att bilbatterier riskerar att dö om de lämnas utan laddning mer än nåt år eller liknande. Samtidigt varnar en del för onödigt mycket laddande (även om det är underhållsladdning). Så jag tänker att laddning på MC-läget ett par gånger per år och kanske nåt dygn per batteri kan nog vara en bra idé.

(Inte för att det direkt har nån betydelse men det var jag som tipsade om laddaren medan Pi kompletterade med fullständig information om den :) )

Annars går det säkert att sälja av batterierna? Jag tror att de tyvärr är lite för stora för att passa i nån av de UPS:er jag har (samtliga utan rätt batterier), annars hade jag i teorin kunnat vara spekulant.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av Klickmans »

@MiaM

Perfekt, då blir det laddning enligt instruktionerna du skriver i svaret ovan. :banan:

Kör inte så mycket med Permobilen här ute, men jag har mycket bättre möjlighet (förrådet) att sköta om den och skydda från regn och skit, så jag hoppas kunna köra med den tio år. Därav frågan om batterierna, nu vet jag precis hur jag på bästa sätt ska hålla liv i dom.

Visste inte att det tipset kom från dig, så jag passar såklart på att tacka dig för det tipset.

Mucho Tack!
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6109
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Lite funderingar kring batteriladdning

Inlägg av Biker »

Du laddar upp dom och förvara dom i kylskåpet eller t.o.m frysen.

Söker du på self discharge leadacid så ser du , sen tar du ut dom o toppar laddningen varje år o tebax ut kylan -sliter minst.

Har du dom i rumstemp så laddar dom ur lite mera o måste toppas upp kanske två gånger år men slitaget på nått år är ju försumbart

Kyl/frys kan vara vanskligt med fru om WAF* överskrid

*Wife Acceptance Factor

:kortis:
Skriv svar