polyesterfilmskondensator eller keramiskakondensatorer
-
- Kontakt:
polyesterfilmskondensator eller keramiskakondensatorer
Är det någon större skilnad på polyesterfilmskondensator & keramiskakondensatorer. Behöver man ha båda hemma eller räker det att ha bara den ena typen hemma för små projekt?
Det beror på vad du tänker bygga!
Som regel är det väl så att polyesterkondingar oftast inte görs i lägre kapacitanser än några nanofarad. Alltså, behöver du en kondensator på 4.7pF lär du nog få välja en keramisk... Därför är det väl bra att ha lite av varje
Rent karaktärsmässigt har jag inte så stor koll på vad som skiljer dom. Nån annan får gärna fylla i här.
Som regel är det väl så att polyesterkondingar oftast inte görs i lägre kapacitanser än några nanofarad. Alltså, behöver du en kondensator på 4.7pF lär du nog få välja en keramisk... Därför är det väl bra att ha lite av varje

Rent karaktärsmässigt har jag inte så stor koll på vad som skiljer dom. Nån annan får gärna fylla i här.
Ska du bara ha en sort så skulle jag rekomendera keramiska kondensatorer. De är bäst i de flesta fall. Det finns områden där plastfilm är bättre tex när man behöver kondensatorer med extremt låg läckström.
Edit: Jag glömde att skriva att över 1uF är det svårt att hitta keramiska kondensatorer. I mina lådor har jag keramiska kondensatorer från 10pF - 100nF därefter är det plastfilm.
Edit: Jag glömde att skriva att över 1uF är det svårt att hitta keramiska kondensatorer. I mina lådor har jag keramiska kondensatorer från 10pF - 100nF därefter är det plastfilm.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Keramiska har oftast större temperaturdrift så skall du ha dem till klockor och liknande där värdet är kritiskt så kan plast vara bättre. När det gäller keramiska så finns det olika material med olikastor temperturdrift.
Y5V är helt kass då dessa ofta har mycket stora toleranser, men för avkoppling är värdet sällan kritiskt och då duger det utmärkt.
NP0 eller P100 har bättre tolleranser.
Y5V är helt kass då dessa ofta har mycket stora toleranser, men för avkoppling är värdet sällan kritiskt och då duger det utmärkt.
NP0 eller P100 har bättre tolleranser.
-
- Kontakt:
okej. Det kanske är bäst att ha båda hemma funderar på att ha litte olika saker hemma. så man kan lätt satta sig & bygga något när man får lust till att göra något. brukar vara så att det saknas 2 till 4 saker beroende på hur stor projektet är.
Tänkte göra nåra små skaker nu som elektrsk tärning, ir motagare & litte sådant & så blir det nog något mer. Har funderat på att bygga en 2.1 kanaligt högtalarsystem med förstärkare till min dator men det är nog ett projekt som ligger litte i framtiden blir först nåra små saker först tänkte jag. Ska också leka litte med 555:an som jag har hört ska vara populär.
Tänkte göra nåra små skaker nu som elektrsk tärning, ir motagare & litte sådant & så blir det nog något mer. Har funderat på att bygga en 2.1 kanaligt högtalarsystem med förstärkare till min dator men det är nog ett projekt som ligger litte i framtiden blir först nåra små saker först tänkte jag. Ska också leka litte med 555:an som jag har hört ska vara populär.
> Ska också leka litte med 555:an som jag har hört ska vara populär.
Ursäkta "egen-reklamen"...
http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=27647407
Ursäkta "egen-reklamen"...

http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=27647407
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
E12 räcker nästan alltid med motstånden. Ibland behöver något special (typ 7,50kOhm 1%) och den dagen den sorgen, då får man väl köpa det då... 
220 Ohms motstånd går också åt väldigt många av.... (5V logik - drivning av LED, fungerar nästan alltid...)
100nF keramisk, 22nF keramisk
1,0uF Polyester
220uF Elyt 16V
3300uF Elyt 16V
Med de kondensatorerna bygger jag allt
nästan iaf..

220 Ohms motstånd går också åt väldigt många av.... (5V logik - drivning av LED, fungerar nästan alltid...)
100nF keramisk, 22nF keramisk
1,0uF Polyester
220uF Elyt 16V
3300uF Elyt 16V
Med de kondensatorerna bygger jag allt