Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av ecenier »

1988-89 byggde jag ett hifi-tillbehör (nåja) som gav djupare bas när man spelade LP-skivor.
Den tog en lågnivåsignal in och gav en lågnivåsignal ut. Man kopplade alltså in den i sin förstärkare som man kopplar in en eqalizer.

Den hade två eller tre pottar.
En var för inställning av brytfrekvens.
Alla frekvenser under brytfrekvensen sänktes en oktav och adderades till ursprungssignalen.

En annan potentiometer reglerade amplituden på den tillagda signalen.

Har för mig att det var tre pottar men minns inte vad den skulle ha haft för funktion.

Jag tror att jag hittade bygget i en gammal Elektronik för alla eller Allt om elektronik men det kan ha varit i någon annan elektroniktidning så klart. Nu försöker jag hitta elschemat men vet inte ens vad jag ska leta efter.

Är det någon som känner igen beskrivningen och vet vad jag ska söka efter?

Jag minns att den innehöll en specialmodul som man beställde separat.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av Mindmapper »

Är det inte en equalizer är det kanske ett RIAA-steg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av breflabb »

Här har du ett register till AoE som du kan söka
Då får du fram i vilket nummer och årgång

http://www.kennethshem.se/Aoereg/
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av MiaM »

Inte mycket till hjälp, men jag kan åtminstone bekräfta att detta är något som förekommit på riktigt, och jag har också ett vagt minne av att det var en byggbeskrivning.

Det kan vara värt att leta i Elektronikvärlden eller möjligtvis Audio Video (som väl var high-end-släktingen till Elektronikvärlden, ungefär).

Annars borde det vara ganska lätt att konstruera denna typ av krets. Smalt bandpassfilter som tar en enda oktav, en likriktare som ger DC-signal för nivån på denna signal, en krets som omvandlar till fyrkantvåg och skicka in detta i en delare, ett bandpassfilter på denna delade signal så att man inte får med några övertoner och också så att man inte får ut likspänning, och sen en spänningsstyrd förstärkare som låter nivån på denna signal styras av nivån på den bandpassfiltrerade insignalen. Sen givetvis en mixer.

Man kanske också vill ha ett till bandpassfilter på insignalen ihop med nivåmätare som mäter om det finns signal i det frekvensområde man vill återskapa signal inom, och i så fall avstår från att lägga till motsvarande mängd signal?

Frågan är hur detta låter, det känns subjektivt som att det kan vara lite av en gimmick?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Popular Electronics hade en grej som dels plockade bort rumble och dels höjde djupbasen men på bekostnad av filtrets branthet. Hade man återgivning till 50Hz och som sedan sjönk med 3dB, kanske man körde ner till 30Hz för att acceptera ett roll-off på 6dB ... typ.

Jag letar lite och ser vad jag hittar. Tror artikeln hette något i stil med "Noise cancelling rumble filter ..."
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av ecenier »

Tack alla för bra svar.

Jag har kollat igenom innehållsförteckningen för AoE och hittar inget relevant. Jag har även kollat Mias tips om Elektronikvärlden men tyvärr inget där heller. Dock fanns det stora luckor i innehållsförteckningen mellan de intressanta åren 89-90 på grund av en översvämning i källaren enligt hemsidan.

Jag byggde den medan jag gick styr- och regler-utbildning 1989-90, vilket i alla fall begränsar sökandet till tidningar fram till juni 1990. När jag gjorde bygget hade jag väldigt lite koll på elektronik. Jag etsade mönsterkorten själv och byggde enligt beskrivningen. Om jag minns rätt så fungerade den direkt. Jag gissar att magin låg i modulen jag köpte. Resten var nog opampar som agerade högimpediva buffrar och även förstärkare för utsignalen.
Eftersom jag har bygget hemma så skulle jag kunna göra en reverse engineering på den.

Jag har inte vågat koppla in den än eftersom jag inte är helt säker på inkopplingen. Jag ska titta lite noggrannare så ska det nog lösa sig. Jag ska ta en bild på över- och undersida och överlagra bilderna så ska det nog gå hyfsat enkelt.

Jag minns att effekten fungerade som den skulle men att basen blev lite som att det låg med övertoner. Vilket det ju faktiskt är.

Jag återkommer med bilder på bygget.
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av Garmen »

Elektronikvärlden nummer fem 1989 har en byggsjälvartikel om en subbassyntetisator.
Kan det vara den?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av MiaM »

Visa några bilder på den kanske?

Kretskortslayouten har en väldigt typisk stil för Elektor som gjorde nästan allt som fanns i Allt om Elektronik, så det går lätt att se om det är deras konstruktion.
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av Garmen »

Denna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av ecenier »

@Garmen YES! det måste vara den! Är det ett foto du tagit? I så fall, kan du fota det projektet i tidningen?

Jättesnällt att du tog dig tid att leta efter den! Jag har verkligen försökt hitta bra ord att googla på, men även om jag googlar på subbassyntetisator så får jag ingen träff. Inte konstigt att jag inte hittade den :D
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av Garmen »

Du har ett PM.
Borde ha i alla fall :)
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av ecenier »

Inte än, men du kanske inte hunnit skicka än :)
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av Garmen »

Jo har skickat.
Trodde jag i alla fall.
Men ser inget som skickat eller i utkorgen.
Borde se det som skickat eller i utkorgen tycker jag.
Gör ett till försök.
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av Garmen »

Nu ligger det två meddelanden i utkorgen.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta elschema till ett LP-tillbehör

Inlägg av ecenier »

Nu har jag caddat ett nytt mönsterkort och flyttat över komponenterna. Nu ska jag bara felsöka lite så får vi se om det låter något. Första testet gick en 100Hz signal rakt igenom. Jag borde ha sett en 100Hz överlagrad med en oktav lägre.

Här är gamla mönsterkortet. Eller mönsterkorten eftersom jag etsade över- och undersida på två separata kort. Etsningen var otroligt dålig. Går nog att se om man zoomar in. Komponenternas ben var det som höll ihop korten. Jag minns att det var väldigt jobbigt att löda eftersom jag behövde löda på både över och undersida.
IMG_4222.jpeg
IMG_4223.jpeg
IMG_4224.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar