Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Hittade en billig liten dämpare med snabb leverans från amazon.
Beställde i måndags, sedan var jag på Elfack i Göteborg tisdag/onsdag så då fanns det ingen garagetid i alla fall. Och dämparen anlände idag torsdag.
Svårt att veta vilka avstånd och vinklar man ska ha för att det ska bli bra. Men nu sitter dämparen där i alla fall.
Beställde i måndags, sedan var jag på Elfack i Göteborg tisdag/onsdag så då fanns det ingen garagetid i alla fall. Och dämparen anlände idag torsdag.
Svårt att veta vilka avstånd och vinklar man ska ha för att det ska bli bra. Men nu sitter dämparen där i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Med billig antar du menar typ 200-250 spänn ?
..Jag letar nämligen en liknande dämpare till min mini-atv, då förra ägaren kapat fjädern med vinkelkap :/
..Jag letar nämligen en liknande dämpare till min mini-atv, då förra ägaren kapat fjädern med vinkelkap :/
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Nja, 315 gick den på, tyckte det var acceptabelt.
De billigare jag hittade ville de ha längre tid på sig att leverera.
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0B4P6TD1Y/
De billigare jag hittade ville de ha längre tid på sig att leverera.
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0B4P6TD1Y/
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Så, nu har det hänt lite saker igen.
Tittade på hur jag skulle fästa in det hela på cykeln.
Konstaterade att det skulle gå bra att klämma in draget under fästet för topboxen.
Så här såg det ut med fästet bortplockat.
Jag ersatte distanserna som låg där med tunnare brickor såpass att mitt drag kom upp över plasten, men så att dragets tjocklek (8 mm) inte byggde för mycket.
Här är en bild på själva draget.
Det svarta till vänster är en liten fempolig kontakt som ska bli för belysningen.
Med fästet monterat ovanpå.
Med sedan topboxen på syns det knappt att det finns något där.
Brände ihop en "dragstång" lite snabbt för att se så jag hamnade någorlunda rätt med höjd och vinklar.
Så, då gick det äntligen att provköra.
Dragstången kommer ventuellt att få ett litet snyggare utseende sedan. Eller så blir det bara lite stag från toppen och ned mot hörnen på ramen.
Provkörningen blev bara runt på jobbets gårdsplan, men det verkade funka, gick att göra skapligt tvära svängar utan att något skrapade i.
Tittade på hur jag skulle fästa in det hela på cykeln.
Konstaterade att det skulle gå bra att klämma in draget under fästet för topboxen.
Så här såg det ut med fästet bortplockat.
Jag ersatte distanserna som låg där med tunnare brickor såpass att mitt drag kom upp över plasten, men så att dragets tjocklek (8 mm) inte byggde för mycket.
Här är en bild på själva draget.
Det svarta till vänster är en liten fempolig kontakt som ska bli för belysningen.
Med fästet monterat ovanpå.
Med sedan topboxen på syns det knappt att det finns något där.
Brände ihop en "dragstång" lite snabbt för att se så jag hamnade någorlunda rätt med höjd och vinklar.
Så, då gick det äntligen att provköra.
Dragstången kommer ventuellt att få ett litet snyggare utseende sedan. Eller så blir det bara lite stag från toppen och ned mot hörnen på ramen.
Provkörningen blev bara runt på jobbets gårdsplan, men det verkade funka, gick att göra skapligt tvära svängar utan att något skrapade i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Fortsatt lite idag.
Stagat upp dragstången och svetsat dit plattjärn som flakskivan ska ligga på.
Punktade även dit plåtar jag kan montera baklyktorna på.
Avslutade dagen med att slipa till de värsta kattskitarna till svetsar, så det får nog bli en grundmålning imorgon.
Stagat upp dragstången och svetsat dit plattjärn som flakskivan ska ligga på.
Punktade även dit plåtar jag kan montera baklyktorna på.
Avslutade dagen med att slipa till de värsta kattskitarna till svetsar, så det får nog bli en grundmålning imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Målat ramen och donat dit ett lite provisoriskt elsystem.
Drog hem det från jobbet som provkörning.
Inga problem med markfrigången vid normal körning. Men det gick att skrapa i om man gjorde extrema nedläggningar.
Vi får se om jag eventuellt måste höja det lite beroende på hur mycket det sjunker vid last.
Drog hem det från jobbet som provkörning.
Inga problem med markfrigången vid normal körning. Men det gick att skrapa i om man gjorde extrema nedläggningar.
Vi får se om jag eventuellt måste höja det lite beroende på hur mycket det sjunker vid last.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Testat med en "konstlast"
Det blir nog i lägsta laget.
Men det får bli ett senare problem.
Fortsatte med att få dit en flakskiva av formplyfa. Nu är det en fullt fungerande släpvagn, då är det dags att börja med hundanpassningen.
En enkel ram i läkt från Byggmax. På läkten blir det sedan 11 mm bäverspya.
Jag börjar med att bygga hela sidor runt om, så får jag ta upp öppningar för dörr och fönster senare.
Det blir nog i lägsta laget.
Men det får bli ett senare problem.
Fortsatte med att få dit en flakskiva av formplyfa. Nu är det en fullt fungerande släpvagn, då är det dags att börja med hundanpassningen.
En enkel ram i läkt från Byggmax. På läkten blir det sedan 11 mm bäverspya.
Jag börjar med att bygga hela sidor runt om, så får jag ta upp öppningar för dörr och fönster senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Kul projekt!
Två frågor:
Ingen aning om hur mycket metalldelarna du använt tål, men det ser ut att vara en brytpunkt där draganordningen är infäst i ramen runt lastområdet. Vore det inte läge att göra framsidan av lastburen av samma fyrkantrör, sätta diagonala stag från dessa till de bakre hörnen på lastområdet, och också diagonala stag från de övre främre hörnen till dragkopplets övre del?
Finns det nån regel kring ett/två bakljus osv på motorcyklar och liknande? Funderar t.ex. på ifall det kanske vore bra med en röd list som täcker hela bredden som bakljus, så att inte någon i mörker luras och tror att det är en bil mycket längre bort?
Två frågor:
Ingen aning om hur mycket metalldelarna du använt tål, men det ser ut att vara en brytpunkt där draganordningen är infäst i ramen runt lastområdet. Vore det inte läge att göra framsidan av lastburen av samma fyrkantrör, sätta diagonala stag från dessa till de bakre hörnen på lastområdet, och också diagonala stag från de övre främre hörnen till dragkopplets övre del?
Finns det nån regel kring ett/två bakljus osv på motorcyklar och liknande? Funderar t.ex. på ifall det kanske vore bra med en röd list som täcker hela bredden som bakljus, så att inte någon i mörker luras och tror att det är en bil mycket längre bort?
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Om du tittar på de senare bilderna har jag diagonalstag till främre övre hörnen.
Att dra diagonalstag till de bakre skulle försvåra rejält att få till ett vettigt insteg för hunden.
Vad det gäller belysning så är det godkänt med både ett eller två ljus.
Finns vissa regler om inbördes avstånd vid två ljus men inget som direkt påverkar det här.
Att dra diagonalstag till de bakre skulle försvåra rejält att få till ett vettigt insteg för hunden.
Vad det gäller belysning så är det godkänt med både ett eller två ljus.
Finns vissa regler om inbördes avstånd vid två ljus men inget som direkt påverkar det här.
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Blev någon timme till idag när åskvädret dragit över.
Fått dit alla väggar pch tak, och sågat upp fönster och en dörr.
Och så en bild med "dörren" på plats.
Fått dit alla väggar pch tak, och sågat upp fönster och en dörr.
Och så en bild med "dörren" på plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Jag har inte vägt den än, men "kojan" är lite för tung nu egentligen. 11 mm bäverspya gör att vikten drar iväg.
Den är mest ett fulhack för att se om det funkar över huvud taget för hunden att åka.
Tycker hunden om att åka med så blir det en ny koja i aluminium eller något annat lättare material.
Funkar det inte för hunden så har jag i alla fall en släpvagn.
Den är mest ett fulhack för att se om det funkar över huvud taget för hunden att åka.
Tycker hunden om att åka med så blir det en ny koja i aluminium eller något annat lättare material.
Funkar det inte för hunden så har jag i alla fall en släpvagn.
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Tänk ägg-husvagn. Vore flott. (Aningens jobbigare dock)
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Du har säkert koll på detta, men jag undrar om markfrigången räcker till i kurvorna med fullt nedlägg och fullt komprimerad fjädring (både hoj och släp)
Orsaken till min undring är att jag en gång byggde avgassystem till en hoj och kollade noga markfrigång, men bara obelastat så när det började gå undan i svängarna blev det ett gnistrengn som var imponerande.
Orsaken till min undring är att jag en gång byggde avgassystem till en hoj och kollade noga markfrigång, men bara obelastat så när det började gå undan i svängarna blev det ett gnistrengn som var imponerande.
Re: Ö: Enhjulig släpvagn till motorcykel.
Nej, vid fullt nedlägg skrapar det garanterat i.norlin skrev: ↑24 maj 2023, 21:04:09 Du har säkert koll på detta, men jag undrar om markfrigången räcker till i kurvorna med fullt nedlägg och fullt komprimerad fjädring (både hoj och släp)
Orsaken till min undring är att jag en gång byggde avgassystem till en hoj och kollade noga markfrigång, men bara obelastat så när det började gå undan i svängarna blev det ett gnistrengn som var imponerande.
Jag har kört några mil med olastat släp och vid normal civilicerad körning var det inga problem alls. Visst gick det att provocera fram en iskrapning, men jag fick anstränga mig lite för det.
Dock känns det som om släp med koja + 40 kg hund kommer att bli lite för lågt nu, särskilt när kojan blev tyngre än jag trott från början.
Men det är inte så mycket jobb att kapa ner höjden på dragstången och sätta dit en längre dämpare bak. (Eller flytta dämparfästet på gaffelbenen)
Sen kommer jag nog att klämma dit ett par böjda lite tjockare plattjärn som glidskor i framkant på ramhörnen.